Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blir vi tvunget til å selge Niroen når den kommer?

Startet av Bjoris, onsdag 19. september 2018, klokken 00:12

« forrige - neste »

02jan

Nå er fortsatt ikke pris på e-Niro kjent. Med å snakke opp prisen på forhånd, gir ingen garanti for lavt verdifall.

Jeg opplevde 130.000 kr i verdifall på i3 på kun 20 mnd, valgte heldigvis å ikke bytte til ny i3 da.

Niro er i utgangspunktet en billig bil, i Sverige  den solgt med store rabattert i sommer. Bil til rundt 200.000. Med de fantasiprisene, kona sigende går for er helt hisides, gitt at det er en billig liten bil.

Hengerfeste og en del andre praktiske parametre gjør at en eniro (gitt gunstig priset) er interessant (har inne en reservasjon nr (24xx).



Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Kårepåsporet

Sitat fra: 02jan på onsdag 19. september 2018, klokken 19:21
Nå er fortsatt ikke pris på e-Niro kjent. Med å snakke opp prisen på forhånd, gir ingen garanti for lavt verdifall.

Jeg opplevde 130.000 kr i verdifall på i3 på kun 20 mnd, valgte heldigvis å ikke bytte til ny i3 da.

Niro er i utgangspunktet en billig bil, i Sverige  den solgt med store rabattert i sommer. Bil til rundt 200.000. Med de fantasiprisene, kona sigende går for er helt hisides, gitt at det er en billig liten bil.

Hengerfeste og en del andre praktiske parametre gjør at en eniro (gitt gunstig priset) er interessant (har inne en reservasjon nr (24xx).

Jeg opplevde 65000 i verditap på Soul på 2 1/2 år, dette var i innbytte.....
Jeg antar at verditapet på Ioniq er lavere i kroner på 1 1/2 år....mye lavere.

Myrvang

Jeg tapte 20.000,- på Leaf 24 kw på 2 år/40.000 km. Dette var forsikringsoppgjør, men jeg fikk igjen det tilsvarende biler ligger ute for i dag.

Mondeoen min er en 2011 modell, kostet vel ca 300.000 ny, jeg ga 150.000 da den var 3 år gammel, og i dag får jeg 30.000 i innbytte for den, de ligger på Finn til ca 60.000-70.000.

Merkelig at det er så store variasjoner i verditap på elbiler.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Mr Oizo

Sitat fra: Bjoris på onsdag 19. september 2018, klokken 17:22
Det er vanskelig å komme unna at verdifallet blir 100.000 første året om du kan selge med 100.000 i gevinst og få igjen pengene etter ett år. Jeg tror også dette er noe midlertidig med sånne enorme påslag på prisen og nettopp derfor en må tenke gjennom om en faktisk har bedre ting å bruke 100.000 på...

Dersom en fikk ert normalt verdifall første året og tapte typisk 30.000-40.000 så kunne en jo likegodt ventet, men her må en nok smi mens jernet er varmt... Irriterer skkker BOS og andre importører, men sånn har det blitt!

Dette handler ikke om hva en har råd til og ikke, men å være smart økonomisk...

For min del handler det mest om at jeg ikke ble helt overbesvist av PHEV en, vi likte begge vår Leaf 2.0 bedre, selv om Niroen har sine fortrinn. Men tar ut e-Niroen og ser, kan være den blir mye bedre enn PHEV, mye sprekere blir den iallefall...:) Rekkevidden komme også litt i kategorien «kjekt å ha» for oss...
Det er mange faktorer i dette regnestykket. Kan jeg få minst 50 tusen profitt blir det vanskelig beholde den. Kan klare seg fint med f.eks 18-Leaf også. For best sjanse til overskudd bør man nok være blant 1000 første vil jeg tro, og så spørs det jo hvor lang tid det tar for Kia å levere ut 1000 eller 2000 biler. Hvis man tar Kona som fasit vil de trolig bruke minst 6 måneder på de 2000 første. 2000 leverte Niro ut juni-19 kanskje? Model 3 produseres jo i et ganske bra tempo nå og åpnes det for flodbølger med slike inn til landet vil det nok dra ned prisen på Kona og Niro en del. For min egen del gir det ingen som helst fornuft å betale 100 tusen over listepris for en bil uansett hva grunnen er, når absolutt hele den summen over + normalt verditap er borte etter 2-3 år. Her må man smi mens jernet er varmt og ri på hypen, det er alltids noen som er ute etter det siste nye og ikke bryr seg alt for mye om prislappen.

ProsjektX

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 19. september 2018, klokken 19:35
Jeg opplevde 65000 i verditap på Soul på 2 1/2 år, dette var i innbytte.....
Jeg antar at verditapet på Ioniq er lavere i kroner på 1 1/2 år....mye lavere.
Jepp. Solgte min Ioniq for 7000kr mer enn jeg ga for den. Rimelig bilhold i 1 1/2 år...
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Kårepåsporet

Sitat fra: ProsjektX på onsdag 19. september 2018, klokken 22:44
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 19. september 2018, klokken 19:35
Jeg opplevde 65000 i verditap på Soul på 2 1/2 år, dette var i innbytte.....
Jeg antar at verditapet på Ioniq er lavere i kroner på 1 1/2 år....mye lavere.
Jepp. Solgte min Ioniq for 7000kr mer enn jeg ga for den. Rimelig bilhold i 1 1/2 år...

Det er helt sykt. Kjapt salg? Jeg tenkte realistisk rundt 270, ga 290-295....må gjerne prøve noe høyere da

ProsjektX

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 19. september 2018, klokken 23:35
Sitat fra: ProsjektX på onsdag 19. september 2018, klokken 22:44
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 19. september 2018, klokken 19:35
Jeg opplevde 65000 i verditap på Soul på 2 1/2 år, dette var i innbytte.....
Jeg antar at verditapet på Ioniq er lavere i kroner på 1 1/2 år....mye lavere.
Jepp. Solgte min Ioniq for 7000kr mer enn jeg ga for den. Rimelig bilhold i 1 1/2 år...
Det er helt sykt. Kjapt salg? Jeg tenkte realistisk rundt 270, ga 290-295....må gjerne prøve noe høyere da
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Enlace

Mange rare argumenter. I slutten av 2019 og begynnelsen av 2020 vil det være balanse på elbiler i Norge. Da er det 8 - 10 store produsenter som leverer biler. WW x 3, Skoda, Audi, Opel x 2, Mercedes, Kia x 2, Hyundai x 2 og en rekke andre større og mindre merker er på plass. Samtidig faller prisene på batterier og teknologi. Er ikke sikker på at den brukte "putebilen" Niro står så høyt i kurs på det tidspunkt. Se prisutviklingen på  i-MiEV. Den kostet i sin tid 220 000 og i dag koster den ny ferdig prutet kr. 152 000 -  og da får du vinterdekk på kjøpet !

Mange kommer til å rømme køene på Kona, Niro og den del andre i slutten av 2019 eller før!

Selger min Opel Ampera E i februar/mars 2019 da får jeg min Niro E - startnummer 171x. Selger Niro i 2020 når Byton 4x4 kommer (meget lavt startnummer).

Limodriver


Trekkoppbil

Myten om at man kan selge bilen med 100 000kr i fortjeneste, trur jeg ikke så mye på.
Jeg forstår godt hvordan det oppstår sånne myter. Blandt de aller første Konaene som var levert, så kunne man nok være heldig å selge med noe fortjeneste. På Finn har det alltid vært drømmere som annonserer biler til høye priser, og som aldri for solgt.  Og biler som blir solgt, kan ha prutningsmonn.  Jeg ser det er biler som er annonsert til mer enn 50 000kr over hva en ny bil med vinterhjul koster, men det er jo mye annet tilleggsutstyr som også koster mye på Kona, så fortjenesten kan være mager.

Bilprodusentene får enorm publisitet, når bilister opplever at man kan kjøre noen måneder uten verdifall, og det skapes klondykestemning om fortjeneste. Man får enormt volum med bestillinger og man tar seg godt betalt for ekstrautstyr.  Dette hysteriet er nok mye mer verdt enn den kostbare sponsinga av fotball VM.

turfsurf

Sitat fra: Enlace på fredag 21. september 2018, klokken 20:01
Se prisutviklingen på  i-MiEV. Den kostet i sin tid 220 000 og i dag koster den ny ferdig prutet kr. 152 000 -  og da får du vinterdekk på kjøpet !
Den kostet faktisk 269.000,- i 2011.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

239.000 sier Broom her; https://www.tv2.no/a/8275821/.

Vi betalte 134.063 pluss engangsavgift 2.400 og "annet" (omkostninger) på 7.920 som totalt ble 144.383. Kjøpte vinterdekk selv og betalte 8.000 for vinterdekk montert på felg. Forhandler skulle ha langt mere til tross for at de kunne selge samme dekk ex mva! Dette var i juni 2014.
I dag kan vi selge bilen til rundt 100' som gir et høyst akseptabelt verditap, cirka 10' i året.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Limodriver

Jeg synes det er mye å betale 10k i året for å pines daglig i en trill(ebår)ing  8)

arthur

Naturlig kommentar å komme med hvis man skal leve opp til sitt nick? 8)
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 22. september 2018, klokken 09:44
Myten om at man kan selge bilen med 100 000kr i fortjeneste, trur jeg ikke så mye på.
Jeg forstår godt hvordan det oppstår sånne myter. Blandt de aller første Konaene som var levert, så kunne man nok være heldig å selge med noe fortjeneste. På Finn har det alltid vært drømmere som annonserer biler til høye priser, og som aldri for solgt.  Og biler som blir solgt, kan ha prutningsmonn.
Da kan jeg fortelle deg at du tar feil , basert på hva jeg fikk for min Kona og prisene har steget etter dette

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA