Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blir vi tvunget til å selge Niroen når den kommer?

Startet av Bjoris, onsdag 19. september 2018, klokken 00:12

« forrige - neste »

Bjoris

Det er litt sykt det som skjer med nye elbiler. Ser at prisene på Kona nå har gått opp fra 410 til 450!!

Er en tidlig i køen på Niro så kan det ikke være mange som ikke tenker tanke på å selge?

En kan selvsagt si at en får gratis bil første året, minst. Men du gjør egentlig ikke det. Hvis du får 100.000 mer for bilen den dagen du får den og så får igjen pengene etter ett år, så har du i realiteten tapt 100.000!!!

Jeg tenker fortsatt å beholde Niroen, men ikke hvis jeg kan tjene 100.000, då beholder vi heller Leaf 2.0 ett år til, den kan neppe tape seg 100.000 på ett år. Selvsagt kan Niroen fortsatt være verd mer enn kjøpsummen etter ett år, men det kommer helt ann på leveringsevne til Kia og andre elbiler...

HCO

#1
Jeg synes dette er å snu problemstillingen på hodet. Forutsatt at man har bestilt bilen fordi man faktisk trenger den, betyr dette at man har gjort et godt valg, og spart 100'kr i forhold til det som viser seg å være faktisk markedspris.

Dersom Kia skulle bli fristet til å ta f.eks 420.000 for bilen, de får sikkert solgt endel til den prisen, kommer jeg ikke til å ta den ut.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

hELgenen

Jeg liker ikke situasjonen der mange fristes til å skrive seg på mange lister for så å flippe bilene. Skulle ønske det
var mulig å stoppe denne praksisen, men det er nok ikke lett. Og så har du de som "plutselig" oppdager at de kan tjene penger på bilen de nettopp har fått - og fristes til å tjene noen raske kroner. Men - det er ingen som tvinger deg til å tjene noen ekstra kroner - det er helt frivillig å beholde bilen man får. Selv har jeg aldri flippet noe som helst i hele mitt liv  - men vi er alle forskjellige og for noen er det sikkert en sport/hobby også - å hele tiden bytte biler

AppleKnocker

Dette er markedsøkonomi i praksis. Markedene fungerer når det er balanse mellom tilbud og etterspørsel. Hvis det er ubalanse vil prismekanismene forsøke å utjevne ubalansen.

Man kan jo snu det på hodet: hvis Kia  hadde sendt 20 000 Soul med knottgenerator til Norge og tatt en pris på 950 000 pr bil - skulle vi da vært forpliktet til å kjøpe alle bilene. Selvsagt ikke. Prisen hadde blitt justert ned til bilene var salgbare. De som evnt hadde blitt tvunget til kjøp måtte kanskje kvittet seg med bilen på finn.no til 40-50 000,-
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

HCO

#4
En analogi til bolig: Jeg kunne "tjent" en million (i forhold til kjøpsprisen) på boligen jeg eier nå. Så kunne jeg kjøpt et tilsvarende hus 3 mil lenger fra Oslo (hvor jeg jobber) til kanskje et par millioner mindre. Jeg ville fått mindre låneutgifter, men en mer klønete pendlerhverdag. For meg ville det ikke være verdt det.

På samme måte ville jeg ikke kjørt en Leaf om jeg hadde hatt råd til å kjøre en Niro. Eller en Zoe om jeg hadde hatt råd til en i-Pace, for å ta et mer relevant eksempel for meg.

Alle trenger et sted å bo, og mange trenger en bil. Noen spekulerer i bolig- og bilkjøp, men for de fleste er begge deler nødvendige investeringer - uavhengig av markedet.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

hELgenen

Sitat fra: HCO på onsdag 19. september 2018, klokken 08:02
Alle trenger et sted å bo, og mange trenger en bil. Noen spekulerer i bolig- og bilkjøp, men for de fleste er begge deler nødvendige investeringer - uavhengig av markedet.

Vel - bil er normalt ikke en investering, men en utgift. Bolig kan derimot være en investering

HCO

#6
Sitat fra: hELgenen på onsdag 19. september 2018, klokken 08:22
Vel - bil er normalt ikke en investering, men en utgift. Bolig kan derimot være en investering

Kverulanten i meg sier at du da ser for snevert på begrepet investering. En bedrift investerer i en maskin, selv om den faller i verdi.

En investering er noe man bruker penger på for fremtidig avkastning (som bør være positiv, men kan være negativ). Avkastning kan måles i andre ting enn kroner, og avkastningen ved å kjøpe en privatbil er gjerne verdien av å bruke den.

Forøvrig tror jeg ikke de som kjøpte seg andelsleiligheter på slutten av 80-tallet nødvendigvis mener at bolig alltid er en god investering.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

hELgenen

Sitat fra: HCO på onsdag 19. september 2018, klokken 08:31
Sitat fra: hELgenen på onsdag 19. september 2018, klokken 08:22
Vel - bil er normalt ikke en investering, men en utgift. Bolig kan derimot være en investering

Kverulanten i meg sier at du da ser for snevert på begrepet investering. En bedrift investerer i en maskin, selv om den faller i verdi.

En investering er noe man bruker penger på for fremtidig avkastning (som bør være positiv, men kan være negativ). Avkastning kan måles i andre ting enn kroner, og avkastningen ved å kjøpe en privatbil er gjerne verdien av å bruke den.

Forøvrig tror jeg ikke de som kjøpte seg andelsleiligheter på slutten av 80-tallet nødvendigvis mener at bolig alltid er en god investering.

Tror vi er enige,men ordet investering misbrukes ofte mhp bil. En investering gjøres for å få avkastning. En bil gir sjelden det.  Kjenner flere som satt med gjeld på 80 tallet etter samlivsbrudd med påfølgende salg av bolig. Dagens unge har knapt sett hva som kan skje med fallende boligpriser

geear

#8
Sitat fra: hELgenen på onsdag 19. september 2018, klokken 08:45
Tror vi er enige,men ordet investering misbrukes ofte mhp bil. En investering gjøres for å få avkastning. En bil gir sjelden det.
Hvis bilen din ikke gir deg avkastning i form av å frakte deg rundt på en måte du trives med eller som er kosteffektiv, så ville jeg vurdert cut loss og kvitte seg med en dårlig investering?

Når det gjelder markedssituasjonen med elbiler, så er det nå slik da at vi hadde egentlig tenkt å ha Niro i stedet for e-Golfen, som vår nummer to bil, men slik ting er med Kona nå må jeg innrømme at det frister å beholde e-Golfen og selge Niroen. e-Golfen gjør ikke hele jobben, men godt nok som nummer to for oss, sammen med 50-100k i lomma.

Myrvang

Det som skjer med kona er jo hinsides fornuft. Tror nok noen få hadde planer om å spekulere, andre som så hva bilene gikk for ble revet med, for de trengte ikke rekkevidden, de ville bare ha ny bil. Når de da oppdager at ved å ha bilen på finn i 1 time kan tjene 100.000,- ble fristelsen for stor.

Jeg får snart Kona, den har svigermor kjøpt til selvkost av meg. Jeg hadde aldri trodd at den ville øke 100.000 i verdi, og fra jeg satt meg på liste og til i dag har familien vokst fra 2 til 3 barn og bilen blir for liten. Hadde jeg visst dette ville jeg tatt den ut for salg selv, men nå blir hvertfall svigermor fornøyd

Har lavt nummer på e-Niro også, den er større, så den kan det hende vi tar ut for å beholde.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Limodriver

Jeg tror situasjonen vi nå ser er et vindu som ikke vil vare altfor lenge. Når mva-fritaket er slutt blir det spennende å se hvor mange elbiler som selges.

Det er lite trolig at det vil være årelange ventelister på biler i årene fremover. Bilfabrikantene er avhengige av høyt volum for å tjene penger. Følgelig vil de ikke droppe tradisjonelle drivlinjer og nedskalere produksjonen. Da vil de heller holde elbilproduksjonen på et lavt nivå og prise bilene etter etterspørselen. Bilmarkedet i Norge er for lite til at bilfabrikantene bryr seg serlig om det.

Jeg var på et foredrag hos Excide om batterier. De er av den oppfatningen at dagens batteriteknologi for elbiler er veldig midlertidig. Det legges enorme ressurser i forskning på området der blant annet Carbon  vil være en viktig innsatsfaktor. Når vi får en utvikling på batteriteknologien vil en antageligvis se en endring i produksjonstallene.

Når bilfabrikkene kan produsere elbiler som er attraktive i markedet vil en se en volumøkning og dreining mot batteribiler. Før det blir prisgunstig i markeder som ikke har høye særavgifter på biler slik vi har i Norge vil antageligvis ikke produksjonsvolumene øke. Jeg tror også markedet i Norge fort kan endre seg dersom elbiler må betale mer bompenger, elbillading ikke blir gratis lenger osv. Det er mange i byene som ikke kan lade med egen strøm og når strømmen de lader med blir dyrere blir elbilen mindre attraktiv.

trykkertor

Sitat fra: Myrvang på onsdag 19. september 2018, klokken 11:59
Jeg får snart Kona, den har svigermor kjøpt til selvkost av meg. Jeg hadde aldri trodd at den ville øke 100.000 i verdi, og fra jeg satt meg på liste og til i dag har familien vokst fra 2 til 3 barn og bilen blir for liten. Hadde jeg visst dette ville jeg tatt den ut for salg selv, men nå blir hvertfall svigermor fornøyd
Hvilken reaksjon ville du fått hvis svigermor fant ut det ikke var helt bilen hun tenkte, og hun solgte den for 450.000,-?
Ville du forventet å dele fortjenesten?
Viile du forventet å få hovedparten av fortjenesten?
Ville du hatt det helt greit med at det var hennes fortjeneste?

arthur

Sitat fra: Limodriver på onsdag 19. september 2018, klokken 12:16
Jeg tror også markedet i Norge fort kan endre seg dersom elbiler må betale mer bompenger, elbillading ikke blir gratis lenger osv. Det er mange i byene som ikke kan lade med egen strøm og når strømmen de lader med blir dyrere blir elbilen mindre attraktiv.

Selv om man ilegger elbiler moms, fjerner rabatt på bompenger og innfører årsavgift som på fossilbiler så vil man vel fortsatt ha en bil som er langt enklere, og derved billigere, å vedlikehold, langt billigere å forflytte (strømpris for en kilometer versus bensinpris for en kilometer) samt at det trolig vil bli begrensninger påbruk av bensin/dieselbiler i tettbygde strøk?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Myrvang

Sitat fra: trykkertor på onsdag 19. september 2018, klokken 15:55
Sitat fra: Myrvang på onsdag 19. september 2018, klokken 11:59
Jeg får snart Kona, den har svigermor kjøpt til selvkost av meg. Jeg hadde aldri trodd at den ville øke 100.000 i verdi, og fra jeg satt meg på liste og til i dag har familien vokst fra 2 til 3 barn og bilen blir for liten. Hadde jeg visst dette ville jeg tatt den ut for salg selv, men nå blir hvertfall svigermor fornøyd
Hvilken reaksjon ville du fått hvis svigermor fant ut det ikke var helt bilen hun tenkte, og hun solgte den for 450.000,-?
Ville du forventet å dele fortjenesten?
Viile du forventet å få hovedparten av fortjenesten?
Ville du hatt det helt greit med at det var hennes fortjeneste?

Hadde blitt litt skuffet om hun solgte for 450.000,- rett etter overtakelse med mindre hun delte med meg. Men hun har lyst ny bil, så regner med at hun beholder den. Blir hypotetisk.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Bjoris

#14
Det er vanskelig å komme unna at verdifallet blir 100.000 første året om du kan selge med 100.000 i gevinst og få igjen pengene etter ett år. Jeg tror også dette er noe midlertidig med sånne enorme påslag på prisen og nettopp derfor en må tenke gjennom om en faktisk har bedre ting å bruke 100.000 på...

Dersom en fikk ert normalt verdifall første året og tapte typisk 30.000-40.000 så kunne en jo likegodt ventet, men her må en nok smi mens jernet er varmt... Irriterer skkker BOS og andre importører, men sånn har det blitt!

Dette handler ikke om hva en har råd til og ikke, men å være smart økonomisk...

For min del handler det mest om at jeg ikke ble helt overbesvist av PHEV en, vi likte begge vår Leaf 2.0 bedre, selv om Niroen har sine fortrinn. Men tar ut e-Niroen og ser, kan være den blir mye bedre enn PHEV, mye sprekere blir den iallefall...:) Rekkevidden komme også litt i kategorien «kjekt å ha» for oss...


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA