Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil import, noen spørsmål

Startet av OlaN, søndag 16. september 2018, klokken 21:15

« forrige - neste »

OlaN

Har lurt på å importere En Nissan Leaf eller Kia Soul.

Vil fabrikagarantien følge bilen om man importerer den fra europa, USA osv?
Hvis det skulle være noe, hvordan går man frem for å få brukt garantien.
Må man gjøre noe med ladekontakten eller lignende hvis bilen kommer fra USA, for å være kompatibel med elnettet?


Rav4_EV

Fabrikkgaranti gjelder i alle EU/EØS land. Bare å vise garantiheftet. 5 år for elektrisk drivlinje og 2 år for resten av bilen hos Nissan.
USA biler har kun garanti som gjelder i Nord-Amerika.
Ladekabel fra USA kan ikke brukes. Hjelper ikke å bygge den om da den ikke er CE merket. Kjøp en lovlig her hjemme.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Trekkoppbil

#2
Sitat fra: OlaN på søndag 16. september 2018, klokken 21:15
Må man gjøre noe med ladekontakten eller lignende hvis bilen kommer fra USA, for å være kompatibel med elnettet?
USA-bilene har type1-kontakt som fungerer bra i Norge.
Type1-kontaktene støtter både 120V og 240V, 50 og 60 Hz. De fleste usa-modellene fra 2013 og nyere har likerettere på 6kw for nivå 2.
DC-kontakten av typen CCS, har spesiell utforming i Europa, så det kan bli noe kluss med Bolt og Golf.

EVSE må være av nivå 2, og den må ofte ha europeisk firmware for at den ikke skal tolke TN som jordfeil. Sjekk f.eks evseupgrade.com. Ofte kan man klippe vekk det amerikanske nett-støpselet og sette på ett blått cee industristøpsel i stedet. De originale Panasonic EVSEene fra Nissan er svært pålitelige, mens en del andre EVSer er det ikke vært å oppgradere.

Det tryggeste er å kjøpe en bilmodell som det er vanlig å importere til Norge. Det kan være dårlig batteri på 30kwt Leaf og Bolt, men årets sw-oppgraderinger kan være til noe hjelp. Batterier fra varme strøk kan være redusert. På Leaf blir batteriet redusert over tid i høy temp. På andre biler kan batteriet plutselig slutte å virke. Synes huske jeg leste på tråden her, om en som var missfornøyd med amerikansk Soul med manglende lokasjonsinnstillinger.
Man bør ha tilgang til auksjonene, hvis man skal kjøpe bil fra usa.

Biler med amerikansk typegodkjenning, må være registrert 6mnd før eksport, for at du skal kunne registrere dem i Norge. Før var det svært vanskelig å få registrert bil med salvage title i Norge. Jeg kjenner ikke reglene nå.

I Europa kan fabrikkgarantien variere fra land til land og fra bilmerke til bilmerke.

OlaN

Da tolker jeg svaret ditt som at rent teknisk er det ikke problem å inportere Kua soul eller Leaf mgp ladin og kontakter.

Rav4_EV

Rent teknisk er det ikke noe problem.

Hold deg unna dette "evseupgrade" da dette ikke er CE merket og ved en brann kan du få avkortning.

Husk at DAB+ ikke finnes på USA biler og at kartsystemet må bygges om på Leaf for å virke. (elbilmek.no)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Trekkoppbil

Jeg prøvde å leite opp en av de gamle trådene om usa-Soul: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=31070.0
Jeg tolker det som at det er vanskelig å finne noen pålitelig dokumentasjon om kompatibilitetsproblemer med Soul, og det er vanskelig å tolke frustrasjonen til enkeltbilister, men det er tydeligvis visse problemer, når man ikke kan velge mellom km og miles.

Når det gjelder garanti: Det sies at det står i garantibetingelsene fra Nissan, at fabrikkgarantien brytes når bilen taes ut av nordamerika.  Det er mulig den kan gjelde igjen, hvis man bringer bilen tilbake. Jeg trur sånne vilkår er vanlig blandt fabrikkanter.  VW kan være ett unntak: Det var en bruker på forumet her, som mente at han har noen garantier som gjelder i Norge, på en e-golf han importerte fra USA.
Når det gjelder risiko:
Det finnes enkelte bilmodeller hvor det er risiko for dyre skader, som at batteriet plutselig slutter og virke, eller at det blir slitasje i drive unit. På Leaf er risikoen for det, nesten neglisjerbar.
Det som er den store faren med Leaf, er at batteriet kan eldres over tid. Batteriene fra varme strøk kan ha ett kortvarig liv, og enkelte av dem blir bytta på kapasitetsgarantien.  På 24kwts Leaf fikk man gjerne nytt batteri uten diskusjon, om man kom ned på 8 av 12 barer før garantien gikk ut. Det var mest vanlig på biler fra før sommeren 2013, og det er vanskelig å finne 8 barers bil som fortsatt har garanti nå. http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model
30kwts' Leaf med 8 barer, er det enkelt å finne. Problemet her, er at du risikerer å få en sw-oppgradering i stedet for batteribytte, og du ender opp med et batteri som er dårlig i stedet for veldig dårlig. Jeg føler det er skummelt å importere 30kwt's Leaf, da batteriene har mista kapasiteten fort, og jeg føler meg usikker på hvilke underverker vårens sw-oppgradering skulle gjøre.
Med Leaf er kunsten å finne en bil med bra batteri. Da syns jeg det er ganske trygt å kjøre bilen uten garanti. Det er sjelden komponenter ryker på bilene, og det burde være enkelt å finne dem på høggeri. På eldre Leafer kunne PTC-varmer og sikring i DC/DC-konverter  ryke, og det finnes dyre framgangsmåter å rette sånne feil på, for den som vil finne ett dyrt verksted.

Utstyr:
USA-biler kom fra støperiet uten vinterhjul. På USA-Leaf brukes tpms med 315 Mhz. Det kan være greit å kjøpe programmerbare tpms, for å klone, så vinterhula får samme IDer som sommerhjula. En rimelig utvei kan være å kjøpe Autel MX-sensors på 315Mhz i kit med verktøy. Felger kan man kjøpe brukt. På snøføre synes jeg Hakka R2 griper bra.

Pass gjerne på at bilen har begge nøklene. Ellers kan man kjøpe brukte nøkler på Ebay eller på høggeri her hjemme.  Blanke nøkkelblader kan man bestille fra Kina. Verktøy til å programmere bilen for å pare den til nøklene, koster fra ca 300 usd og oppover.

På Leaf SV og SL er det Clarionanlegg med navigering fra Here. SD-kortet blir som regel oppbevart utenfor bilen på auksjonene og det kommer fort på avveie, så man må passe på å få det med. Det koster fort noen hundre dollar å bestille nytt fra Here.com. Nettradio fungerer så mye bedre enn DAB på så mange måter, og det er stort sett blåtannlyd som fungerer i Leaf. Man får radioapper til Android mm for ca 30-40 kroner. Jeg bruker Min radio, men det er sikkert mange andre apper som fungerer likedan.

På S burde det være mulig å bytte ut lydanlegget med en 2 Din android-enhet hvor du kan plugge i DAB-enhet og du kan få navigering, Leaf Spy pro og Ovms og nettradio, og det du måtte ønske av Apper.

E_S

Navigasjonen på Leaf er, i likhet med de aller fleste andre biler, så elendig at det ikke er verdt fem flate øre å få Europa-kart på en USA-modell.

På Soul får man ikke endret fra miles til km/h uten diagnoseverktøy.

:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA