Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforeningen - ansatte for mange for få?

Startet av bno, søndag 16. september 2018, klokken 10:58

« forrige - neste »

1317142119

Sitat fra: bno på mandag 17. september 2018, klokken 16:11
Hva med fordelene er det mange som bruker de (kanskje tatt opp i enqueten?)
Fordelene er meningsløse og tungvindte.


  • tilgang til ladeappen = meningsløst når det finnes så mange gode alternativer
  • ladebrikke = meningsløst mtp at man får det gratis også andre steder
  • nøkkelservice = meningsløst fordi det forutsetter at finneren skal levere bilnøklene til elbilforeningen. Jeg hadde ikke gjort det selv engang, og jeg er medlem
  • elbilforsikring = dritdyr og unødvendig forsikring
  • hurtigruta = med unntak av fornying av medlemskapet til Elbilforeningen er dette det samme man får hvis man skifter rute uten å være medlem. En av de landsdekkende forhandlerne gir også gratis spylærvæske et helt år uten å være medlem av noen forening.
  • solcellepanel = 10% rabatt på noe som koster en halv million er sikkert kjekt for de som har en halv million til å bygge solcelletak. Men de som gidder det har uansett ikke behov for de 10%
  • hotellavtale = har ingen anelse. Det er en alt for tungvindt prosess for å finne ut av hva rabatten er
  • råd og hjelp = meningsløs tjeneste som forsøker å erstatte internett
  • veihjelp = noe alle har gratis via bilforhandleren. Får du ikke det fordi bilen din er a) ny eller b) tatt årlig service hos merkeverksted, så kjører du feil bilmerke
  • elsykkel = OK tilbud for de som kan tenke seg elsykkel
  • bok om elbiler = rabatt på en bok for elbilister av elbilister? But why?
  • bok for raddiser = målgruppen kan nok det som står i boken allerede
  • advokathjelp = dette er faktisk et bra tilbud, som man også får i andre foreninger og klubber

Edit: selv om et par av tilbudene er bra, så er det ikke dermed sagt at jeg kommer til å benytte meg av dem. Skal jeg noen gang kjøpe meg latmannssykkel, så kommer jeg trolig til å glemme at jeg har rabatt via Elbilforeningen uansett.

e-curious

En viktig funksjon Elbilforeningen kommer til å ha framover er vel å hjelpe politikerer til å ta innfasing av avgifter i rett tempo og på rett måte på, på bakgrunn av kunnskap og ikke antagelser; slik at en ikke får danske tilstander eller plutselige "Tesla-avgifter".

goggo

Som nevnt i en tidligere post så er jeg litt opphengt i det faktum at elbilforeningen definerer seg som en medlemsforening uten å klare å levere gode medlemstilbud.  De ber jo praktisk talt om å få misfornøyde medlemmer på denne måten.

Reelle og realistiske medlemsfordeler som gjør at man gjerne vil melde seg inn og forbli medlem kunne være f.eks:

  • 15% laderabatt med ladebrikken, som kommer i tillegg til evt. andre rabatter man har. Som NAF medlem får man 15% slik rabatt hos både Fortum og Grønn Kontakt hvis man bruker NAF sitt 100% gratis kredittkort til å betale laderegningen hos disse operatørene
  • Rabatt ved kjøp av nye biler. Gjerne med et krav om at man må ha vært medlem i minst 12 måneder før man får rabatten. Hos Agrol får man slike rabatter både på elbiler og fossilbiler. 
  • Minst 10% rabatt på bilforsikring hos ett eller flere forsikringsselskaper. For at det skal ha noen verdi må dette komme i tillegg til eventuelle andre rabatter man har.  Dagens elbilforsikring hos Storebrand er jo en stor vits og er bare med på å latterliggjøre Elbilforeningen da de fleste får rimeligere forsikringer andre steder. Som NAF medlem får man minst 10% tilleggsrabatt på bilforsikring hos Gjensidige, og man får også rabatt på andre forsikringer.
  • Man burde forsøke å få til en rabattavtale hos en av strømleverandørene. Pr i dag finnes slike avtaler mellom LOS og Grønn Kontakt, og mellom Fortum og Fortum ::).  Det burde ikke være noen problemer  for elbilforeningen å få til tilsvarende avtaler hos andre strømselskaper.

Det finnes sikkert andre områder som er viktige for elbilister også, f.eks så er reparasjonsutgifter for biler som har gått ut på garanti begynt å bli et stort problem. Og slike elbiler begynner det jo å bli et betydelig antall av i Norge, og elbilforeningen burde gjøre noe for disse også ved å hjelpe til slik at de kan holdes på veien så lenge som mulig framfor at de skrotes på grunn av store reparasjonskostnader.


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

cra

For meg er det viktigste med å være medlem i foreningen å bidra til at vi har en "felles stemme" som kan tale vår politiske sak. Både når det gjelder å beholde en del av fordelene så lenge som mulig, men ikke minst i forhold til regelverk (bytte av batterikjemi, ombygging fra ICE til elektrisk, gjøre det vanskeligere for borettslag og sameier å stikke kjepper i hjulene for å få til lading osv).

Halv pris på ferger er den eneste fordelen jeg benytter meg noe særlig av i praksis, og innimellom noen bompasseringer når vi er på langtur. Alskens andre "ikke-relevante" fordeler som billig hotell, bøker, sykler og denslags benytter jeg meg aldri av. Akkurat samme opplegget i andre medlemskap som f.eks. NAF. Men for andre kan det kanskje være kjempegode fordeler for alt jeg vet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vollis47

Elbilforeningen har nok en viktig funksjon i mange år enda. Men det er viktig å ha dialog om hva som skal være foreningens oppgaver. Om medlemstallet øker når vi får flere elbilister, hvordan skal koningentinntekten brukes? Skal foreningen ansette flere folk eller skal en kunne redusere eller i hvertfall ikke øke kontingenten?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

xyzzy

Sitat fra: i3_X5_730 på mandag 17. september 2018, klokken 17:34
Er det ingen her som gidder å bruke kjeften sin her?

For oss på Askøy, (Eller hele Vestlandet for den saks skyld) finnes ved nyttår INGEN fordeler ved å være med i Elbilforeningen - bortkastede penger fordi foreningen ikke ha lykkes med å gi oss økonomiske FORDELER ved å eie EL-bil!

I tillegg:

Den politiske slagsiden foreningen lyser - venstrevridde raddiser fra Oschlo - frastøter halvparten av potensielle "kunder" inkl meg selv. 

Spørsmål: Hvor mange av Foreningen sine ansatte er konservative og genuint bilinteressert og kan dokumentere bilinteresser gjennom ett helt liv og som stemmer FrP eller Høyre?

Svar: Ingen!  :-1:

Det er vel neppe noen relevante økonomiske fordeler av å være med i Elbilforeningen, men det er jo store fordeler for elbiler fortsatt, også på Askøy.


  • Ingen engangsavgift ved kjøp
  • Ikke engang moms ved kjøp - det er det nesten ingen andre ting som har
  • Maksimalt 50% sats ved bom

De to første fordelene kommer også til å forsvinne etterhvert, naturligvis - på samme måte som det tredje punktet har gått fra "gratis" til å få en god endelig form.

At alle inntektene fra bil skulle forsvinne er selvfølgelig ikke å forvente - om man skulle gi 50 milliarder i skattelette er vel ikke akkurat bilhold det feltet man burde velge. Bedre å fjerne straffen på norsk eierskap og minske skatten på arbeide.

Det er også viktig å innse at bomringen - ihvertfall rundt de større byene - også skal virke trafikkregulerende. Riktig pris i bommene er den som sikrer god flyt i trafikken. Pris og etterspørsel fungerer her også... Det burde naturligvis også bety lavere pris utenfor rush.

Xyz, på høyresiden (men ikke elbilforening-ansatt)

bno

Dete er da kjempebra innspill håper vi får flere. Begynner å bli såpass at en oppsummering om en ukes tid planleggs og oversendes foreningen etter revisjonsgjennomgang er på tema.
Men pass på at vi nå har en idekasting ingen konklusjon pls  :) Det skal der får gjøre når jeg fremlegger en oppsummert "rapport"

OK kom med flere ting alt der kan komme på negativt, politikk positivt  :) jeg vet det sitter mye kunnskap der ute så ingen grunn til ikke å henge seg på. SÅ KOM ANN




Roy Aasen

En liten ting....be foreningen om å gjøre seg "synlige". At sjefinnen dukker opp i en aller annen sammenheng er litt snaut. Det finnes jo en kommunikasjonsrådgiver..som kanskje burde begynne å stikke seg mer frem i media. (Og her).

Kanskje ikke akkurat i denne trådens mening, men likevel.

Burger

#38
I Trøndelag så er vi så heldige at vi har ett veldig godt styrt lokallag, og fått besøk av elbilforeningen sentralt til å komme og snakke om arbeidet sentralt.

For meg så er det ikke personelige fordeler som er viktig, men at de er en stemme basert på medlemmene. Undersøkelsene til elbilforeninga blir brukt til å avsløre myter som f.eks hver elbileier er en busspassasjer mindre.

I tillegg så er de ettertraktet utenfor landegrensene fordi Norge 5-6 år tilbake i tid ligner på ståa i andre land nå. Raskere utvikling også i utlandet kommer oss til gode av flere modeller å velge i. ( Hvor er stasjonsvogna for svarte! Vikke ha enda en stor eller liten SUV )

I tillegg så har de skriv for boretslag med anbefaling for forskjellige ladeløsninger, hvordan ordne dette hjemme osv.

Så faktabasert opplysning og det fantastiske arbeidet til lokallaget i Trøndelag med veldig interessante foredrag og tema er de to grunnene til jeg fortsatt er med.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Glan

Jeg melte meg ut etter å ha vert medlem i ett år da det ikke er noen fordeler med å være medlem for min del å da blir det ren sponsing av en organisasjon.
Syntes det er imponerende at de har så mange medlemmer til tross for at det ikke er noen fordeler av betydning å være medlem
Her er alle medlemmer sponsorer av organisasjonen

bno

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 18. september 2018, klokken 15:17
En liten ting....be foreningen om å gjøre seg "synlige". At sjefinnen dukker opp i en aller annen sammenheng er litt snaut. Det finnes jo en kommunikasjonsrådgiver..som kanskje burde begynne å stikke seg mer frem i media. (Og her).

Kanskje ikke akkurat i denne trådens mening, men likevel.
Joda det er fint. Godt poeng. Kom igjen karar (gjelder jentene også  :D )

jkirkebo

Sitat fra: Glan på tirsdag 18. september 2018, klokken 16:57
Jeg melte meg ut etter å ha vert medlem i ett år da det ikke er noen fordeler med å være medlem for min del å da blir det ren sponsing av en organisasjon.
Syntes det er imponerende at de har så mange medlemmer til tross for at det ikke er noen fordeler av betydning å være medlem
Her er alle medlemmer sponsorer av organisasjonen

For min del betyr medlemsfordeler null og nada. Har ingen interesse av de. Motivasjonen for å være medlem er å støtte organisasjonens arbeid, og jeg synes de gjør en meget god jobb både i media og mot politikere.

Jeg antar mange tenker som meg. Jeg støtter TOCN med medlemsskap også. Bryr meg heller ikke om medlemsfordelene der, selv om jeg har brukt noen av de innimellom.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hemi

enig med jkirkebo

Jeg amcar medlem rett og slett fordi de er eneste bilorganisasjonen som har gjort noe for bilister siste ørten år.

Gardin

Jeg er også enig med jkirkebo.

Elbilforeningen gjør en god og viktig jobb for samfunnet. Det synes jeg det er verd å støtte. Jeg har ingen ønske om at medlemskapet skulle gi meg personlig noen flere fordeler enn det alle andre elbilister også nyter godt av.

stefse

Litt enkelt sagt så tror jeg elbilforeningen består, sålenge elbilfordelene består  ;D
Når fordelene forsvinner og elbilforeningen ikke har noe de skal ha sagt når felleskassen skal fylles, så må det nok mye mer til for å holde på medlemmene.

En annen OT ting jeg kom til å tenke på, men som sikkert kunne vært dekket av en litt smart verkstedkjede, er elbilservice med EU-godkjenning. Arbeidet dreier seg stort sett bare om understell og mekaniske bremser, og et kupéfilter i ny og ne. Hvorfor da betale fossilpriser hos merkeforhandlere? Det gjelder Tesla også, faktisk kanskje spesielt Tesla, etterhvert som bilene går ut av garanti, og de uansett ikke har tid til å servicère de.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA