Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading - Forstår bilprodusentene egentlig hva de driver med?

Startet av Vannkraft, lørdag 15. september 2018, klokken 17:32

« forrige - neste »

Vannkraft

Jeg kom tilfeldig over denne siden: https://support.fastned.nl

Der fant jeg disse fine grafene over ladehastigheter på DC hurtigladere. Jeg oppfatter at dette er erfaringstall som denne leverandøren av DC lading i Holland har registrert at de forskjellige bilmerkene aksepterer.

Når man studerer disse oppdager man hvor latterlig en generell påstand om at "Vår bil kan lades med 50Kw DC hurtiglading".


Ebe

Produsentene vet nok akkurat hva de driver med. Forhandlerne derimot...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Mataba

Men hvordan er det med hurtiglading over tid?

Altså, jeg vet det ikke er helt sammenlignbart med tradisjonelle batterier som jeg kjenner bedre til.
Men selv gelebatterier og fleste andre batterier vil overtid med hyppige kraftige ladninger slite og svekkes.

For lang og god levetid på batterier har alltid betydd stabil og god lading uten for stor effekt.  Altså "treg" lading.
Har selv reddet batterier med å koble parallelt med friskt batteri, Tok riktig nok en uke. Men fikk den ved test opp i over 91%, noe som var bra nok for tiltenkt bruk.

Er det virkelig ikke slik på batteriene i el-biler? Er det slik att det faktisk er bare og pøse ukritisk på, gjerne flere ganger om dagen for dem som kjører mye?

Rav4_EV

Beklager, Mataba. Lang levetid på blybatterier har ingen positiv forbindelse med treg lading. Dette jobbet jeg mye med hos ElbilNorge, produsent av Buddy. Høy ladestrøm (spenningsbegrenset) i blybatterier gir en lenger levetid og mer porøs overflate som øker effekten ved høye strømutttak.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Mataba

Det var motsatt på batteriene i rullestoler.
Dem som blei ladet med høy effekt hadde mer sulfatering en de som hadde litt lavere ladespenning.



Jon Braathen

Sitat fra: Mataba på søndag 16. september 2018, klokken 20:04
Men hvordan er det med hurtiglading over tid?

Altså, jeg vet det ikke er helt sammenlignbart med tradisjonelle batterier som jeg kjenner bedre til.
Men selv gelebatterier og fleste andre batterier vil overtid med hyppige kraftige ladninger slite og svekkes.

For lang og god levetid på batterier har alltid betydd stabil og god lading uten for stor effekt.  Altså "treg" lading.
Har selv reddet batterier med å koble parallelt med friskt batteri, Tok riktig nok en uke. Men fikk den ved test opp i over 91%, noe som var bra nok for tiltenkt bruk.

Er det virkelig ikke slik på batteriene i el-biler? Er det slik att det faktisk er bare og pøse ukritisk på, gjerne flere ganger om dagen for dem som kjører mye?

Av egen erfaring med BMW i3 (33kwh fra des 2016) og snart 70000 kjørte km kan jeg si at hurtiglading (foreløpig) ikke har noen negativ effekt på batteriet, vi hadde gratis hurtiglading i ett år hos Fortum når vi kjøpte en zoe. Vi brukte ladebrikken på i3'n i stedet og har kjørt langt og hurtigladet MYE.
Har sikkert hurtigladet over 200 ganger.

Batteriet har fortsatt tilsvarende kapasitet som når det var nytt.
Jeg leste av battery capacity max i servicemenyen her om dagen og den hadde 29,3kWh.
Til sammenligning kikket jeg på en i3S demobil jeg kjørte i går som hadde 29,5kWh (reg juni 2018 med 4000km på telleren).
Dette tallet varierer litt med temperatur men gir en grei indikasjon.

Jeg kjører også stadig batteriet ned til 0-2% (lader da opp igjen umiddelbart) og tror også det er bra for batteriet på sikt og hjelper BMS'en til å beregne/balansere cellene riktig (?).

BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Rav4_EV

Sitat fra: Mataba på mandag 17. september 2018, klokken 11:14
Det var motsatt på batteriene i rullestoler.
Dem som blei ladet med høy effekt hadde mer sulfatering en de som hadde litt lavere ladespenning.

Sjarmerende påstander fra en som ikke skjønner forskjell på strøm og spenning.  ::)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Jon Braathen

Påstanden til produsentene er vel at bilen kan lades på en 50kw hurtiglader..
nå reklamerer bl.a. hyundai lader på 54minutter på 100kw hurtiglader - men hadde den kunnet utnytte 100kw hadde ladetiden vært vesentlig lavere enn 54 minutter... (enkel matematikk)

Nå kan jo alle biler med CCS type2 benytte både 50-100 og 150kw ladestasjoner men ladingen begrenses av bilen uansett.

feks. eGolf støtter jo max 40.   
mens i3 94ah peaker på rett over 50kw ved ca 83%, så avtar ladeeffekten.

dette er OLD-NEWS og burde være kjent av de som har hatt elbil en stund da ;)
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Vannkraft

Sitat fra: Jon Braathen på fredag 26. oktober 2018, klokken 14:17
Påstanden til produsentene er vel at bilen kan lades på en 50kw hurtiglader..

Nja, er det det de påstår? Står det ikke "Har 50Kw - eller - Har 100 Kw hurtiglader" litt for ofte?

Mitt poeng er at det er villedende markedsføring, det synes jeg disse grafene viser. Når en bil bare er istand til å lade 42Kw fra en 50Kw hurtiglader burde man vel skrive det? og når denne høye hastigheten bare kan oppnås mellom 20%-60% så burde man kanskje nevne det.

That's all.

Sitat fra: Jon Braathen på fredag 26. oktober 2018, klokken 14:17
...dette er OLD-NEWS og burde være kjent av de som har hatt elbil en stund da ;)

Jeg er ikke sikker på om mange Golf eiere forstår at deres bil lader vesentlig tregere enn en I-Pace på en 50Kw lader

Det som er uheldig pga denne markedsføringen (motorjournalister som ikke helt forstår tema bidrar heller ikke) er at det ødelegger litt for introduksjonen av  elektriske biler. Jeg tror de fleste nybileiere tar batteristørrelsen og deler på hurtigladerkapasitet for å regne seg frem til ladetid. De blir alle litt skuffet når de møter virkeligheten, og det er jo synd

pudderjagar

Trur da er på tide å nyansere debatten litt.

Alke elbiler vært markedsført med x antall Kw hurtiglading. Dette betyr at elektronikken og ledningsnettet tåler strømmen som er oppgitt. Men da er batteriet som sitter i bilen som bestemmer effekten til slutt. Batteritemperatur og gjenværende effekt på batteriet er dei 2 største faktorane som bestemmer her.

Ladesystemet i bilane er dimmensjonert for å kunne tåle ei batterioppgradering enten i form av større Kwh eller endra kjemi som kan bety høgare ladeeffekt.

Slek som størrelsen på batteriet og type kjemi spelar næmlig også stor rolle. Dette viste veldig godt då eg bytta til større batteri i min Zoe 2014 modell. Med da gamle batteriet på 22Kwh kunne eg lade maks 40kw og den starta allerede frå 60% av batteriet og nedover. Med da nye batteriet på 41Kwh så kan eg lade med 43Kw men den slår ikkje inn før 40% elker lavare.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Jon Braathen

Er helt enig, hverken forhandlere eller mange Elbileiere vet nok om lading;

det være seg forskjell på 3,7/7,4/11/22kw AC lading og hva dette betyr og hvilke de bør velge.

DC lading: her står det ofte oppgitt antatt ladetid til 80% I brosjyrene da, noe som ofte faktisk ofte stemmer eller er litt pessimistisk mtp tid. Har selv i3 94Ah som lader litt raskere enn oppgitt til 80% - ved høy nok Batteritemp vel og merke..
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

pudderjagar

Batteribyttet var "Plugg and Play". På siste service før byttet så ba eg om full oppdatering av bilens software og spesielt EVC modulen.

Fungerer som snus. Da som er mest gledeleg er at kjørelengda har auka med rundt 130%. Men sjekk om da svarer seg først. Med R240 så får du ein grei bruktpris og kan kjøpe ein ny bil. For min del så var da 43kw ladinga som var utslaget samt at da var billigare enn å selge/kjøpe ny.

PS
Da er pr i dag ikkje mulig å få kobbla til varmeteppet i bilen. Frostsikringen virkar men skal varmeteppet fungere så må du skifte ledningsnettet og da kan være komle.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

TorT

Sitat fra: Jon Braathen på søndag 28. oktober 2018, klokken 11:23
Hyundai Kona oppgir lading fra 0eller10-80% på 54minutter på 100kW hurtiglader.. Det blir jo bare 57kW snitteffekt og folk burde skjønne at hvis bilen faktisk hadde ladet på 100kW så hadde ladetiden vært under 30min..

Jeg har ladet Kona fra 11-74% på 50kW lader på 55min.
Ikke så veldig langt unna det Hyundai sier, så en er nesten der, allerede med 50kW lader.
Lå veldig nær 50kW helt til 73%. Var vel noe lavere helt i begynnelsen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA