Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange biler må lade samtidig før ladehastighet minker?

Startet av raxor2k, lørdag 15. september 2018, klokken 14:55

« forrige - neste »

raxor2k

Hei! Jeg slik jeg har forstått det, så avhenger antall ladere og biler som lader på en ladestasjonen på hvor fort en bil lader fra 0 til 100. Hvis vi tar nissan leaf 24kWh som eksempel, denne bilen lader fra 0-100prosent på 4 timer ca. hvis den lader på en "Type 2 lader"(Står på nettet).

Så er spørsmålet: Hvis vi har en ladestasjon med 10 ladere av Type 2, og 9 andre EL-biler lader på disse, så har du den Nissan Leafen 24kWh som er på 0 prosent, hvor mange timer vil han da bruke på å lade opp til 100prosent hvis de andre 9 laderne også er i bruk?

Med andre ord, hvor går denne "grensa" for hvor mange biler som lader samtidig før ladefarten senkes?

Takker for svar! :)

elektrolux

Du må ta utgangspunkt i hva slags anlegg bilene lades fra. Er det et "primitivt" lastballanserende anlegg kan en risikere at en Leaf opptar 22 kW kapasitet, selv om den kun lader med 6,6 kW.

Regner en at bakenforliggende strømkurs er 43 kW ( 63A 3 fase 400V TN nett ) kan en altså oppleve forlenget ladetid allerede etter at 2 biler kobler seg til.

Har anlegget ordentlig last og faseballansering ( i praksis Zapcherger anlegg siden Zaptec har patent på faseballensering ) vil samme strøm fordeles til 6 slike biler før ladehastigheten går ned.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

_OE_

Sitter her og flexilader (Grønnkontakt)... Når jeg var alene på en dobelstolpe... Fikk jeg 6.6kW.. Så fort en Zoe ble koblet opp på den andre kontakten sank  lade effekten til 5.5kW... Så det tyder på begrensinger på på totalt lade effekt

Rav4_EV

Det kan være stedvise problemer med å få levert nok strøm og da kan det være lastbalansering som trer i kraft ved tilkobling av flere biler. Dette bør dog være opplyst og reflekteres i en lavere pris om det oppstår.

@elektrolux. Zaptec har ikke patent på fasebalansering. De har patent på en ladestasjon som fordrer x antall strømbegrensere i tillegg til releer som veksler fase. Alle kan bygge ladestasjoner som veksler fase (om man ønsker).
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Erik Ola Ulvestad

Mykje avhenger av valg av algoritme. For 22kW ladestasjoner kan fleire (2+) Leaf 6,6kW (1-fas) i full last (28 Ampere) tilfeldigvis plassert på same fasegruppe blokkere for full utnyttelse av andre ledige ladepunkt,  feks for en 3 fase Tesla X. (Spesielt om ein legg seg på 80% utnyttelsegrad, dvs 50A max, godt under merkestrøm) Men før Leaf batteri er fullt vil ladestrøm avta og  det blir frigjort kapasitet til resterande ladepunkt. Det er derfor ikkje så lett å anslå kor lang ladetid er utifrå antall tilkopla bilar.  Ved felles avreisetidspunkt kjem også klimaanleggdrift inn i biletet. Om anlegget er kopla som 1-fas 32A (max 7.2 kW pr punkt) med ladestasjonar jamt fordelt på 3 fasar, så blir faktisk denne begrensande virkninga mellom fasane mindre fordi fasegruppene er klart adskilt. For mange garasje "over natt" ladeanlegg er 7.2kW pr punkt 'plenty' nok.
Ad Zaptec fasebalansering; patent _søkt_ er ikkje det same som innvilga patent...

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA