Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla vs. konkurrenter

Startet av Pilot, lørdag 15. september 2018, klokken 08:07

« forrige - neste »

JorEl

Sitat fra: OlaM på tirsdag 18. september 2018, klokken 09:41
Sitat fra: JorEl på mandag 17. september 2018, klokken 20:52
Tesla vs Lucid-Looser :P
https://electrek.co/2018/09/17/lucid-motors-1-billion-investment-saudi-arabia-ev-factory/
Looser er vel å ta litt hardt i. Pen bil. Men først må den lages og få en ok pris. Lykke til.

Hvis du tar hardt i, så blir noe looser (løsere).  :P "Taper" skrives loser. Beklager for veldig kjedelig pirking, men vi sliter mye med loser/looser her til lands.
JEg liker egentlig pirk bare ikke på meg ;) Har et grunnfag(laud :-[) i engelsk, så dette burde jeg gjort bedre :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Øyvind.h

#16
E-tron er faktisk et godt alternativ og jeg vurderer å legge inn bestilling. Med dieselgate friskt i minnet blir det en illustrasjon på at folk setter lommebok og begjær foran etikk, noe VW-konsernets salgstall også er en sørgelig påminner om. Samtidig synes jeg Audi har kommet med et godt produkt og personene som har utviklet denne har nok fint lite med dieselpesten å gjøre.

Hadde den hatt mulighet for 7 seter, bedre ytelser og bra ladenettverk  hadde jeg allerede reservert. Men pt heller jeg litt frem og tilbake.
Jeg kan klare meg med bare 5 seter da eldstemann nok flytter ut før E-tron kan leveres, men jeg vet det en sjelden gang i blant vil være en ulempe.
Ytelsene synes jeg er for dårlige. Jeg vil helst godt ned på 4-tallet. 5 sek 0-100 som jeg har i dag synes jeg er tregt nok. Men kanskje det kommer en E-tron etter hvert med gode ytelser? I så fall kjipt å bestille den de selger nå.
Ladenettverk vet jeg Ionity (m.fl.) skal bygge ut. I 2019 når jeg teoretisk får bil er det kanskje blitt noenlunde grei dekning. Samtidig er det helt uaktuelt å gjøre seg avhengig av Fortum/GK osv. Alt for dårlig erfaring til at det kan være primærløsning, og jeg er blitt såpass godt vant nå at jeg heller ikke har lyst til å gå tilbake til der Teslas nettverk var i 2013-2014. 150kW effekt fra Ionitys ladere blir veldig bra! Men fra en 50kW CCS lader snakker vi vel effekt i intervallet 43-50kW. Det funker ikke på langtur med en 90kWh bil. 400km rekkevidde kan fort være langt ned på 300-tallet på vinteren. 1,5-2 timer på Fortumlader frister ikke.

Oppsummert bør jeg vel kanskje vente med E-tron til 2020-2021? Da er ladenettverket brukbart, de har kommet med en modell med gode ytelser og eldstemann så lang ute av redet at antall seter går greit. Og ikke minst – jeg har fått lese erfaringer med tester av E-trons autopilot vs Teslas autopilot.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorEl

Tenk å stå på fortum/grønnkontakt lader med et 95kwtbatteri, og med en lang rekke elbiler som venter..
det ville ikke vært så kjekt :o
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

SabreMan

Sitat fra: JorEl på tirsdag 18. september 2018, klokken 10:28
Tenk å stå på fortum/grønnkontakt lader med et 95kwtbatteri, og med en lang rekke elbiler som venter..
det ville ikke vært så kjekt :o

Er det ikke vanligvis mer enn én lader på hvert sted?

Jeg synes e-tron ser fin ut, bedre enn Jaguaren og Mercedesen. Jeg tror og håper at den kommer til å gjøre det godt.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Tulle

Sitat fra: SabreMan på tirsdag 18. september 2018, klokken 10:52
Er det ikke vanligvis mer enn én lader på hvert sted?
Jo, men sjelden mer enn 2 ladere. For Tesla superlader er det sjelden mindre enn 8 ladepunkter og flere og flere med 12 eller mer.
Men dette vil hver enkelt finne ut når de står i køa. Jeg har kanskje ladet 30 ganger på superlader, men aldri ventet mer enn 2 minutter på å få plass.
På hurtiglader (Leaf) har jeg alt for mange ganger venter i 30 min eller mer for å få plass.

Espen Hugaas Andersen

#20
En oversikt over standard- og ekstrautstyr:

Oversikt over et utvalg av standardutstyr (gjelder for alle Audi e-tron)

    Adaptiv luftfjæring og quattro firehjulstrekk
    MMI navigasjon plus med touch skjerm, Audi Sound System og DAB-radio
    4-eikers multifunksjonsratt
    Pre-sense front og basic reduserer faren for kollisjon i gitte situasjoner
    Audi active lane assist med sent styreinngrep
    Mode 3 ladekabel 11 kW (for offentlige ladestasjoner)
    On board charger (OBC) 11 kW (som vil si at bilen kan ta i mot 11 kW ladeeffekt)
    Ladesystem Compact

    Forberedelse for trådløs lading
    Audi Connect med plug-in SIM-kort, og nødanrop- og servicetjenestene
    Oppgradert oppvarmingsfunksjon i kupéen, som gjør kupéen raskere varm ved kaldstart av bilen
    Elektrisk åpning/lukking av bagasjeromsluken
    Automatisk avblendbart innvendig speil
    Dekktrykkontroll

    Lyktespylere
    Isofix Top Tether i baksetene
    Førstehjelpsutstyr og varseltrekant


Oversikt over et utvalg av ekstrautstyr (inkludert i Edition One, men kan bestilles på alle Audi e-tron)

    Matrix LED
    Virtuelle utvendige speil

    Avtagbart tilhengerfeste
    Panorama glasstak

    Akustikkglass sidevinduer som gir bedre støydemping utenfra
    Kontrastlakkering - nedre del av bilen har annen farge
    Aluminiumsdetaljer utvendig
    Ladeclip for feste av lader
    Setevarme foran og bak
    Tyverisikre hjulbolter
    Sportsseter foran
    Elektriske forseter, med minne førersete
    Elektrisk korsryggstøtte

   Komfortmidtarmlene gjør at du kan justere midtarmlenet i flere høyder
    4-soners klimaanlegg med mulighet for klimaregulering også i baksetene

    Oppbevarings- og bagasjeromspakke inkluderer blant annet festestropper og nett i bagasjerommet
    Flerfarget Ambientebelysning gjør at du tilpasse det innvendige lyset etter dine ønsker
    B&O premium sound system med 16 høyttalere
    Audi Music Interface med tilkobling både foran og bak
    Audi Smartphone Interface som støtter iOS

    Skillenett i bagasjerommet for sikker transport av bagasje
    Komfort førklimatisering gjør at både ratt, seter og kupéen kan forhåndvarmes
    Sideairbagger bak
    Audi Connect Key gjør at du kan tildele tilgang til bilen slik at de kan åpne / lukke bilen via mobiltelefonen. Kun for Android.

    Omgivelseskamera Top View gjør at du ser bilen i fugleperspektiv
    Assistentpakke tur inkluderer blant annet adaptiv cruise control
    Virtual Cockpit plus gjør at du får flere innstillingsmuligheter i instrumentpanelet
    Kamerabasert trafikkskiltgjenkjenning

Jeg har etter beste evne markert det der Model X har noe tilsvarende standard i grønt, det som kan på en tilfredsstillende måte løses via enten oppgradering eller tredjepartsløsning i oransje, og det som ikke kan fås på Model X i rødt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

erikf

Sitat fra: JorEl på tirsdag 18. september 2018, klokken 10:28
Tenk å stå på fortum/grønnkontakt lader med et 95kwtbatteri, og med en lang rekke elbiler som venter..
det ville ikke vært så kjekt :o
Når bilene får større batterier som dette vil vel tiden hver bil står og hurtiglader gå ned, og altså også køen på hurtigladerne?
En slik Audi vil kunne lade med 50kW i f.eks 10 minutter og få det en 2015 Leaf må stå 30 minutter for å få.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Øyvind.h

Sitat fra: erikf på tirsdag 18. september 2018, klokken 19:40
Sitat fra: JorEl på tirsdag 18. september 2018, klokken 10:28
Tenk å stå på fortum/grønnkontakt lader med et 95kwtbatteri, og med en lang rekke elbiler som venter..
det ville ikke vært så kjekt :o
Når bilene får større batterier som dette vil vel tiden hver bil står og hurtiglader gå ned, og altså også køen på hurtigladerne?
En slik Audi vil kunne lade med 50kW i f.eks 10 minutter og få det en 2015 Leaf må stå 30 minutter for å få.
Nei tiden går opp. Bilene brukes over lengre distanser, har høyere forbruk og krever dermed mer energi. Eierne vet de trenger en del og vil da plugge i og unne seg lange gode pauser. Inntil 2 timer med Etron.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

Espen Hugaas Andersen:

Elektrisk korsryggstøtte har man vel i TMX? :)

4-soners klimaanlegg får du i 6 seter vel
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. september 2018, klokken 19:54Nei tiden går opp. Bilene brukes over lengre distanser, har høyere forbruk og krever dermed mer energi. Eierne vet de trenger en del og vil da plugge i og unne seg lange gode pauser. Inntil 2 timer med Etron.
Ja, det hadde vært smertefullt å lade med 50 kW på ferieturen til Kroatia i sommer. Vi tok stort sett 20-30 minutters stopp ca hver andre time. 45-70 minutters stopp hadde vært forferdelig.

I forhold til mine personlige preferanser og behov vil jeg rangere bilene slik:

1. Tesla Model X
2. Jaguar i-Pace (Ganske liten, men det virker som den sitter godt på veien, og designet er bra, i mitt syn)
3. Audi e-tron (Stort sett ganske bra, men så *utrolig* traust design. Hvis jeg ville kjøre Audi fra 90-tallet, så finnes det rimeligere alternativer.)
4. Mercedes EQC (Den ser ikke ut til å ha noen styrker, og virker i det store og hele svært kjedelig.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: z4rd på tirsdag 18. september 2018, klokken 20:05
Espen Hugaas Andersen:

Elektrisk korsryggstøtte har man vel i TMX? :)
Sant nok, tenkte på at Model X ikke har lårstøtte.

Sitat fra: z4rd på tirsdag 18. september 2018, klokken 20:054-soners klimaanlegg får du i 6 seter vel
Tja, kan man justere inn fire forskjellige soner? Vet man får dobbelt opp med kjøleaggregat.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Blir vel tre soner i X. Høyre, venstre og bak. Jeg har i hvert fall separat styring for bakre del.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Noen som liker å kjøre INSPIRERT, som har prøvd i-Pace og kan sammenligne den mot Model S? Har utrolig nok aldri prøvd Model S før jeg hadde loaner i noen dager nå, og selv om det bare var en 70D med stålfjører og 19" ble jeg egentlig ganske imponert, vekten tatt i betraktning. Tok den på skikkelig kuperte og svingete småveier og ga den skikkelig pisk, og det er ikke tvil om at den var morsommere og føltes nettere enn min X, selv om min er kjappere rett frem..

Øyvind.h

Ikke tester I-Pace enda, men helt enig i at S er morsom. Bedre kjøremaskin enn X. Tar dumper utrolig bra samtidig som den tåler svinger på løpende bånd. Ingen gokart, men god å kjøre!
Det var eneste aberet med overgang til X.

Hadde S lånebil tidligere i uka. Morsomt med bil med 0-100 nede på lavt 4-tall igjen. Det er der min sweetspot ift aks ligger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: gr på tirsdag 18. september 2018, klokken 20:55
Noen som liker å kjøre INSPIRERT, som har prøvd i-Pace og kan sammenligne den mot Model S? Har utrolig nok aldri prøvd Model S før jeg hadde loaner i noen dager nå, og selv om det bare var en 70D med stålfjører og 19" ble jeg egentlig ganske imponert, vekten tatt i betraktning. Tok den på skikkelig kuperte og svingete småveier og ga den skikkelig pisk, og det er ikke tvil om at den var morsommere og føltes nettere enn min X, selv om min er kjappere rett frem..
Vet ikke om jeg kjører inspirert men har ligget på tverra med S P90D og har kjørt mange andre S'er
I-Pace har jeg bare kjørt pent et par ganger og ganske inspirert en gang, blåste ifra en senka råner golf som prøvde å passere i høy fart, samme med en ukjent type S som akselererte ut på motorvei.....
Fikk den til å slippe sine 22' i noen svinger.
Kontrollert og balansert bil som virker lettere og mer manøvrerbar enn S. Presis styring.
Har ikke det syke draget til P modellene, men går nok en god del fortere i svinger med god sjåfør.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA