Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Soul 2019

Startet av Roy Aasen, fredag 14. september 2018, klokken 22:35

« forrige - neste »

Roy Aasen

Fikk på forespørsel til Kia svar om at Soul Versjon 111 kommer mot sommeren 2019. Tekniske data blir gitt utpå nyåret..Den som venter på noe....osv.

oarnoe

2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X


hanche

Du store. Den lover visst 437 km med 92% på batteriet? Det kunne tyde på et 60 kWh batteri. Hvordan i all verden har de fått plass til det?

Eller kanskje dette bare er GOM-visning etter dagevis med kjøring på rundbane i 40 km/h?  ;D
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

goggo

Min lokale Kia selger mener at den kommer med opsjon på 40 eller 60 KWh batteri.
Det blir kanskje som med Niro, at det lille batteriet bare kommer med en Classic versjon uten varmepumpe?

Mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Karl-Wilhelm

Sitat fra: hanche på torsdag 27. september 2018, klokken 16:16
Du store. Den lover visst 437 km med 92% på batteriet? Det kunne tyde på et 60 kWh batteri. Hvordan i all verden har de fått plass til det?

Lille Chevrolet Bolt ble lansert for to år siden med tilsvarende kapasitet, hvorfor er dette så overraskende?
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Strøm Tycoon

Stoffsetene ser faktisk spennende ut denne gangen.

hanche

Sitat fra: Karl-Wilhelm på torsdag 27. september 2018, klokken 19:25
Sitat fra: hanche på torsdag 27. september 2018, klokken 16:16
Du store. Den lover visst 437 km med 92% på batteriet? Det kunne tyde på et 60 kWh batteri. Hvordan i all verden har de fått plass til det?

Lille Chevrolet Bolt ble lansert for to år siden med tilsvarende kapasitet, hvorfor er dette så overraskende?
Tja, si det. Kanskje det bare er jeg som ikke er god til å følge med. Men jeg har alltid trodd at batterikapasiteten på Soul var begrenset av tilgjengelig plass, slik at de måtte gjøre større endringer i karosseriet for å få vesentlig større batteri. Og at økningen fra 27 til 30 kWh nærmest var en ingeniørbragd. Ja ja, så feil kan man altså ta. (Men for meg personlig er overgangen fra 27 til 30 kWh overraskende stor. Det må ha noe med avstanden mellom hurtigladere der jeg ferdes, at det er så godt som slutt på all rekkeviddeangst for min del. Ikke at jeg ville hatt noe imot 60 kWh, snarere tvert i mot.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Karl-Wilhelm

#8
Sitat fra: hanche på fredag 28. september 2018, klokken 10:47
Tja, si det. Kanskje det bare er jeg som ikke er god til å følge med. Men jeg har alltid trodd at batterikapasiteten på Soul var begrenset av tilgjengelig plass, slik at de måtte gjøre større endringer i karosseriet for å få vesentlig større batteri. Og at økningen fra 27 til 30 kWh nærmest var en ingeniørbragd. Ja ja, så feil kan man altså ta. (Men for meg personlig er overgangen fra 27 til 30 kWh overraskende stor. Det må ha noe med avstanden mellom hurtigladere der jeg ferdes, at det er så godt som slutt på all rekkeviddeangst for min del. Ikke at jeg ville hatt noe imot 60 kWh, snarere tvert i mot.)

Hvis du er nysgjerrig på hvordan dette henger sammen har denne siden litt interessante bilder, tall på vekt og kapasitet:
http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=662

Kia Soul sitt batteri er ikke veldig tett pakket og har derfor en nokså lav vekt, nøkkelobservasjonen her er nok luftkjøling. Ser en på de andre batteriene fra blant annet Bolt, Niro og Kona så ser en hvordan vannkjøling øker tettheten med en faktor på to og vekten deretter.

BMW sine i3 pakker er en kontrast til dette hvor de har økt celle kapasitet uten å endre antall celler(96x) og med en ørliten vektøkning mellom bilene på 40kg, som kanskje sier mer om fremgangen av Li-Ion teknologi i Samsung:
Fra 21.6kWt 60Ah -> 33.2kWt94 Ah -> 43.2kWt120 Ah
(120Ah forventet lansert om ikke altfor lenge om jeg ikke tar helt feil?)

En ekstra kalddusj kommer kanskje fra bedriften som nylig viste en i3 med 100kWh batteri i samme kasse, så mye er mulig gitt :D

Editert,
Snakker om sola som skinnern, ikke mange minuttene etter dette innlegget:

https://www.bmwblog.com/2018/09/28/world-premiere-2019-bmw-i3-120ah-now-with-153-miles-of-range/
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

goggo

Sitat fra: hanche på fredag 28. september 2018, klokken 10:47
Men for meg personlig er overgangen fra 27 til 30 kWh overraskende stor. Det må ha noe med avstanden mellom hurtigladere der jeg ferdes, at det er så godt som slutt på all rekkeviddeangst for min del.

Ja, nøyaktig samme erfaringen har jeg.  Ble veldig overrasket om hvor mye lengre praktisk rekkevidde jeg fikk med 2018 modellen som jeg har nå, i forhold til 2016 modellen. 

Selv vil jeg nok vurdere 60 KWh batteriet når den tid kommer. Siden bilen da vil ha CCS, og raske CCS-ladere nå begynner å dukke opp nedover i Europa så vil jeg kunne begynne å kjøre Soulen til Spania i stedet for å fly når jeg typisk er der et par-tre måneder om vinteren.

Life is good! :)
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Husk at neste utgave av Soul er en helt ny bil på en ny plattform som beholder grunntrekkene av utseendet.

Her er flere bilder:
https://www.autoblog.com/2018/09/26/kia-soul-ev-spy-photos-250-mile-range/?guccounter=1

E

Ikke dumt med større batteri, men tror ikke vi bytter hvis den ikke har 4x4. Det var jo snakk om en slik utgave for en stund siden......
Syns bakpartiet ser litt lengre ut, kan det stemme eller blir man lurt av kamuflasjen?

telcontar


LeafSwe

3P+
3SR+

andy99

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA