Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading

Startet av MrSoul, fredag 14. september 2018, klokken 18:40

« forrige - neste »

MrSoul

Hei.

Jeg har fått meg soul og har ladestasjon med kwh måler. Jeg ladet fra 73% til 100% og brukte 10,6 kw. Hvor mye tap er det av energi og hvor stort er egentlig batteriet på 30 kw?

hanche

#1
Såvidt jeg husker, er batteriet på noe rundt 34 kWh. Men fra 0% til 100% skal det være 30 kWh. De ekstra kilowattimene er sikkerhetsmargin i topp og bunn.

Fra 73% til 100% skal dermed være 27% av 30 kWh, som er 8,1 kWh. Da blir tapet 2,5 kWh. Det høres litt mye ut for meg, men jeg vet ikke hva man kan forvente.

Redigert: Rettet tyrkkleif. Jeg hadde skrevet 10% i stedet for 100% i første avsnitt.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

MrSoul

Takk for svar. Denne gangen ladet jeg fra 45 - 100 % og det gikk på 20 kwh.

Roy Aasen

Hmm.. interessant...Det vil bety at mitt angitte forbruk på 14,5 wh..fort bli 17,5 wh, og det er på sommeren. Da mener jeg ikke hva bilen bruker, men det som kommer på strømregningen.

MrSoul

#4
Det kan jo se sånn ut ja. Artig hvis flere har muligheten til å sjekke ut hvor mye man faktisk lader.

Håvar

Fint om noen korrigerer meg om jeg tar helt feil nå. Når batteripakken nærmer seg fulladet og flere celler når maksspenning må vel strømmen som sendes til de allerede fulladete cellene forbrukes i motstander, samtidig som de resterende battericellene som ikke har nådd maksspenning fortsatt lades. Dvs. et rent tap. Antar derfor at lading fra 73-100% vil gi et mye større energitap enn f.eks. lading fra 43-70%?
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Roy Aasen

For moro skyld, akkurat ladet fra 89% til 100%. "Kostet"  5kwt.

Svein Evensen

#7
Har en Ratio justerbar lader, med kw teller. Ladet fra 44% til 100%. Forbruket var 17 kwh. 2016 modell

Positron

Jeg har følgende energiforbruk estimert vha AMS-måleren:

Lading fra 43% - 100%: 21.3 kWh, utetemp: <10degC, energitap: 4.2 kWh.
Lading fra 32% - 100%: 23.9 kWh, utetemp: 10-16degC, energitap: 3.5 kWh.

Ladet med medfølgende ladekladden, 2018 modellen.

MrSoul

Jeg har dedikert kwh måler i skapet som måler forbruket til ladestasjon. Jeg har 32 meter kabel, 10 kvadrat. Bruker ratio stasjon med justerbar ladestyrke. Er det forbundet ekstra tap med så lang kabel?

Roy Aasen

Fra 27 til 100%, direkte avlest på ladestasjon.  26kwt. Går bort bra mye i tap..

Positron

Det er lite effekttap pga. motstand i strømtransport i kobberledninger:

R=rho*l/A = 1.68E-8 Ohm m * 32m / 10mm2 = 5.376E-4 Ohm

P=R*I*I = 5.376E-4 Ohm * 32A *32A = 0.55 W

MrSoul

Positron : Takk for svar. Virker som du kan dette. Hva skyldes det at  jeg feks fra 45% - 100  får på 20 kwh når batteriet er på 30 ?

hanche

Sitat fra: MrSoul på onsdag 19. september 2018, klokken 16:25
Hva skyldes det at  jeg feks fra 45% - 100  får på 20 kwh når batteriet er på 30 ?
Når du lader batteriet ut igjen, fra 100% til 45%, skal du i prinsippet få ut 55% av 30 kWH. Det skulle bli 16,5 kWh etter litt rask hoderegning. Det må bety at av de 20 kWh du har brukt på ladingen, så er 3,5 kWh gått tapt. Litt av dette tapet kan være i ombordladeren, men det meste er nok gått tapt som varme i batteriet. Det er nemlig ikke slik at lading av et batteri er 100% effektivt. Det går alltid bort litt. Du merker det tydelig når du hurtiglader: Etter en tid begynner en kjølevifte å gå for at ikke batteripakken skal bli for varm. Dette er helt normalt. Men det jeg har mindre peiling på, er hvor mye tap som forventes i ladingen av et typisk batteri. Her er det jo snakk om ca 15% tap, og det er litt mer enn jeg ville forventet, men som sagt vet jeg ikke nok om dette.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Positron

#14
MrSoul: Jeg er en nybegynner og har også nylig observert et betydelig energitap under lading. Et kjapt litteratursøk på Google.com om charging efficiency på el-biler viser det seg at det er faktisk ganske vanlig at ladeeffektiviteten ligger på rundt 80-90%. Største tap er forårsaket av AC-DC konversjon i ombordsladeren i tillegg til tap i selve oppladingsprosessen i batteriet relatert til indre motstand som blir til varme i hver enkelte battericelle, som allerede påpekt av hanche.

AC-DC konversjonen foregår typisk i et tre-stegs prosess, først AC230V til DC, deretter DC til AC med høy frekvens og ønskede spenning som matcher batterispenningen, tilslutt likerette fra AC til DC for å lade batteriet. I hvert steg blir det et lite energitap. Publiserte verdier på tapet er på 6-7% avhengig av SoC, driftstemperatur og ladestrømstyrke, se følgende tabell hentet fra referansen [1]:

Table 7. Total GIV system percentage losses: building and EV components.
Component        AC current (A)    Percentage losses (%)
EV Battery         10                     0.64
                        40                     1.69
EV PEU              10                     6.28
                        40                     5.77
EVSE                10                      0.10
                        40                     0.29
PEU(power electronic unit)


Total energitap er også rapportert i [2]:

Table 1: Efficiency of three tested EVs at different charge levels.
EV               Charge       Charge                      Energy Efficiency
                 standard        power           η 3              η 2,E                 η 1,E
iOn     10 A @ 1 phase      2.3 kW         77 %            70 %                 79 %
iOn     16 A @ 1 phase      3.7 kW         75 %            69 %                 77 %
LEAF   10 A @ 1 phase      2.3 kW         74 %            85 %
LEAF   16 A @ 1 phase      3.7 kW         70 %            90 %
Zoe     10 A @ 1 phase      2.3 kW        49 %
Zoe     16 A @ 3 phase      11 kW          64 %
Zoe     32 A @ 3 phase     22 kW           65 %
Zoe     63 A @ 3 phase     43 kW           63 %

Konklusjon er at det er lite vi får gjort med energitapet, tror ikke dette kan la seg forbedres med softwareoppdatering. Men i framtida så er det sikkert mulig å øke ladeeffektiviteten ved å bruke komponenter med bedre og mer effektiv AC/DC konversjon.

[1] Apostolaki-Iosifidou et al., Measurement of power loss during electric vehicle charging and
discharging, Energy 127 (2017) p730-742.
[2] Kieldsen et al., Efficiency Test Method for Electric Vehicle Chargers. In Proceedings of EVS29 - International Battery, Hybrid and Fuel Cell Electric Vehicle Symposium (2016)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA