Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statistikk over Model X salg/varianter

Startet av jkirkebo, fredag 14. september 2018, klokken 10:22

« forrige - neste »

jkirkebo

Jeg har fulgt med litt på statistikken over Tesla-salg siste 9 måneder eller så. Siden 14/12 i fjor har det blitt registrert 3488 nye Model X i Norge. De fordeler seg slik:

X75D 60%
X100D 38,7%
XP100D 1,3%

5-seter 42,9%
6-seter 18,5%
7-seter 38,6%

Vi kan trekke enkelte konklusjoner av dette. Bl. a har nok Tesla priset XP100D alt for høyt i forhold til X100D. Det selges knapt XP100D. Siden forskjellen i produksjonskostnad nok er ganske liten hadde Tesla tjent mer på å ha en lavere forskjell i pris slik at flere oppgraderte.

6-seter solgte bra i starten, men etter at prisen ble økt til omkring 50.000,- har den droppet dramatisk i salg. Den har nok blitt for dyr i forhold til 5-seteren, som er den nye toppselgeren. Vi har selv 6-seter og jeg er glad for det, men jeg betalte da også bare 25.000,- ekstra. 50k er for mye, i dag hadde jeg bestilt 5-seter.

Prising av X100D i forhold til X75D er nok ganske riktig. Det er en dyr oppgradering, som gir en høy pris pr. kWh og en høy fortjeneste for Tesla. Allikevel er det 40% som går for 100kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vhagar

XP100D sine lave tall tror jeg ikke bare skyldes pris. Det har nok mye med at P'en ikke tilfører noe ekstra av nytte for de fleste slik som 100 batteriet gir mye nytte i forhold til 75. Så da blir P'en en bil for de som har penger til å kjøpe seg gleden P'en gir og det markedet er nok helt naturlig mindre og rett gjenspeilet i statistikken.

Prisdifferansen fra 75 til 100 skulle jeg ønske var mindre. Jeg vil tro at de fleste ønsker seg 100 men endte opp med 75 kun pga pris. Man kan aldri få nok rekkevidde selv om 75 holder for mange. Når prisen synker vil jeg nok selv en dag velge å oppgradere til 100 (eller mer alt ettersom hva som måtte komme).

X'en som 7 seter har jeg personlig ikke bruk for, men mener også at de siste 2 setene må være rimelig upraktiske etter få år når de som opptar setene får lengre ben? Så vil tro at de som kjøper 7-seteren ser for seg å bytte bil om noen år? Her kan det bli mange biler på markedet etterhvert i og med at andelen er såpass høy.

6-seteren var et alternativ til 5-seteren jeg endte opp med, men manglende lastsikkring og tap av bagasjeplass gjorde valget enkelt. Ikke prisen som avgjorde der og da. Nå er nok prisen også for høy så helt enig der.

En ting vi ser er at Tesla nok har gått ut med alt for mange variasjoner av ulike tilvalg. Nå øker de prisen på mye og kutter ut en del alternativer. Nå kutter de også 2 av lakk alternativene. Tesla hadde nok hatt mindre trøbbel med produksjon og raskere inntjening om de hadde satset på ferre konfigurasjoner.

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

turfsurf

Jeg tror nok som jkirkebo at hadde prisdifferansen mellom 100 og P100 vært mindre, så hadde den solgt vesentlig bedre. Hadde det vært f.eks 100k så hadde jeg nok sittet i en nå :).

Og veldig enig i analysen angående seksseteren, vi betalte og 25k, men ville nok ikke betalt 50k. Muligens ville vi endt opp med syvseter.

Litt usikker på diffen mellom 100 og 75, men betalingsviljen er stor der.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

creal

Sitat fra: Vhagar på fredag 14. september 2018, klokken 15:15
X'en som 7 seter har jeg personlig ikke bruk for, men mener også at de siste 2 setene må være rimelig upraktiske etter få år når de som opptar setene får lengre ben? Så vil tro at de som kjøper 7-seteren ser for seg å bytte bil om noen år? Her kan det bli mange biler på markedet etterhvert i og med at andelen er såpass høy.

Så langt ser det ut til at det først og fremst er muligheten for 7 seter som skiller Model X fra I-Pace, E-Tron, MB EQ, Skoda Vision osv osv. Så jeg tror nok at bruktmarkedet uansett blir tøffere for femsterne, som får konkurranse fra mange, mange andre merker de neste 2-3 årene. Dessuten fungerer alle tre radene helt greit også for voksne av moderat størrelse.

Øggen

Bestillte og betalte 50k for 6 seter da det var kun den som var aktuell for oss...

Enig med Creal her, og håpe det lønne seg ved salg når den tid måtte komme.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Lille Lance

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. september 2018, klokken 10:22

Prising av X100D i forhold til X75D er nok ganske riktig. Det er en dyr oppgradering, som gir en høy pris pr. kWh og en høy fortjeneste for Tesla. Allikevel er det 40% som går for 100kWh.

160.000 er mye .... hadde det vært 100.000 hadde jeg tatt den
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

krl

Over 100.000 ekstra for å slippe ett-to ladestopp på langtur er alt for mye ja. Hvis det er ukentlig så er det kanskje mulig å forsvare, men 30 minutter spart per ferietur er ikke verdt 100.000. Og i alle fall ikke 150.000.

Rett pris er nok nærmere 50.000 for massemarkedet. Da tror jeg det knapt nok hadde blitt salg av 75-modellen.

Øyvind.h

Husk at prisdifferansen ikke forsvinner når du kjører ut av butikken. Når du selger 100'n brukt etter 3-4-5 år kan det godt være du får mye av differansen tilbakebetalt.

Bedre ladehastighet, mindre pausebehov, sjeldnere saktelading mm. Med reell forskjell på ca 27,4kWh forstår jeg at en del vil ha 100.
For meg duger x90d greit, men merker jeg pusher grensene såpass at X75D ville blitt for snaut.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Det vil garantert være betydelig prisforskjell igjen noen år lenger nede i veien, så det er ikke penger som kan regnes som tapt. Men du kan selvfølgelig bruke 160k til noe annet i mellomtiden - eller la være å betale rente på de.

Vil oppfordre de som kjører langt til å bruke stoppeklokka på hvor mye en stopper, og sammenligne med ladebehov. Vi fant ut at på turer mellom øst og vest med X5en full av unger stoppet vi mer enn vi må med X75. Når vi tok tiden ble det også mye mer enn vi antok/trodde i forkant. Det som føles som raske stopp var plutselig 25 minutter..

Jeg har allikevel lyst på P100. 15% på grunn av ekstra rekkevidde, 85% på grunn av ytelser.

jkirkebo

Sitat fra: krl på tirsdag 18. september 2018, klokken 21:12
Over 100.000 ekstra for å slippe ett-to ladestopp på langtur er alt for mye ja. Hvis det er ukentlig så er det kanskje mulig å forsvare, men 30 minutter spart per ferietur er ikke verdt 100.000. Og i alle fall ikke 150.000.

Rett pris er nok nærmere 50.000 for massemarkedet. Da tror jeg det knapt nok hadde blitt salg av 75-modellen.

Det tror jeg også. Har tidligere nevnt at min betalingsvilje for oppgradering fra X75D til X100D ligger rundt 40k, men hadde nok strukket meg til 50k også. Ikke mer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Hjelper ikke med stoppeklokke om man ikke kommer frem til ladestasjonen man vil stoppe på :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: krl på tirsdag 18. september 2018, klokken 21:12
Over 100.000 ekstra for å slippe ett-to ladestopp på langtur er alt for mye ja. Hvis det er ukentlig så er det kanskje mulig å forsvare, men 30 minutter spart per ferietur er ikke verdt 100.000. Og i alle fall ikke 150.000.

Rett pris er nok nærmere 50.000 for massemarkedet. Da tror jeg det knapt nok hadde blitt salg av 75-modellen.
Hm, i praksis er det 5 ladestopp i stedet for 3 på tur gjennom Tyskland f.eks. Eller for vår del å måtte lade hver gang man skal på hytta, inkludert å stå i kø på utfartsdager. Så hvor mye slikt er verdt er vel opp til den enkelte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: krl på tirsdag 18. september 2018, klokken 21:12
Rett pris er nok nærmere 50.000 for massemarkedet. Da tror jeg det knapt nok hadde blitt salg av 75-modellen.
Det stemmer nok at de fleste hadde kjøpt 100 da, men at det er rett pris tviler jeg på. Med ett salg på 40% X100 med dagens prisforskjell tjener de nok mere på det nå.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Et annet poeng som er viktig for min del for å velge 100-batteri er høy kjørelengde. Jeg kjører ca 40-45000 km i året, og regner med at verditapet på bilen blir så stort at jeg ikke kommer til å selge den. Planlegger dermed å beholde bilen til den er oppbrukt. Etter 10 år og 400000 km så regner jeg med at tap på batteriet vil være mye mindre på et 100-batteri enn et 75-batteri både pga. færre ladesykluser og fordi jeg har hatt mulighet til å behandle batteriet fint (hovedsaklig 30-70% SOC). Med X75D ville jeg jevnlig ladet til 100%, og ofte kjørt ned under 10%.

Når jeg i tillegg har en del strekninger jeg kjører der det er er dårlig med superladere, så slipper jeg omvei til SuC eller et ChaDeMO-stopp med 100D. Kjører også en god del med tilhenger, og ville ikke lagt ut på sommerens tur via Sverige til Danmark med campingvogn hvis jeg hadde hatt en 75D. Til slutt så kjører vi opp til Øst-Finnmark av og til, og da vil også 100D gjøre turen mer behagelig.

Kravet mitt var at Teslaen skulle ta over oppgavene som dieselbilen hadde tidligere, og uten alt for mange kompromisser. etter å ha studert ladekart, rekkevidder, ladehastigheter, vanlige turer vi pleier å kjøre og hvor lenge vi normalt kjører mellom pauser, så var valget egentlig X100D eller å kjøpe en brukt diesel/bensin-bil.

Tesla har veldig god avanse på 100-batteriet, og lanseringen av eTron og iPace kan muligens være et argument for Tesla til å redusere tillegget på 100-batteriet for å gjøre X100D mer konkurransedyktig sammenlignet med konkurrentene. Jeg tviler på at differansen på 75 og 100 vil komme ned på 50000 kroner, men kanskje under 100000 kroner? Da vil X100D koste fra ca 800000 kroner, og sannsynligvis koste omtrent det samme som en OK-utstyrt eTron. En slik prisreduksjon vil nok først bli aktuell hvis Tesla ser at etterspørselen etter Tesla X og S går ned under produksjonsmålet de har på 100000 biler i året totalt for X og S.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

krl

Sitat fra: turfsurf på onsdag 19. september 2018, klokken 08:09
Sitat fra: krl på tirsdag 18. september 2018, klokken 21:12
Rett pris er nok nærmere 50.000 for massemarkedet. Da tror jeg det knapt nok hadde blitt salg av 75-modellen.
Det stemmer nok at de fleste hadde kjøpt 100 da, men at det er rett pris tviler jeg på. Med ett salg på 40% X100 med dagens prisforskjell tjener de nok mere på det nå.
Rett pris for Tesla er noe annet enn rett pris for teslakunder / massemarkedet ja  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA