Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

4 barneseter i Model X

Startet av Skrallbank, torsdag 13. september 2018, klokken 11:12

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 24. september 2018, klokken 13:01
Sitat fra: gr på mandag 24. september 2018, klokken 08:53
Du får mer plass i en 7-seter, fordi du kan bruke alle tre setene i midtrekka og kun ett av de bak.
Tror jeg først nå skjønte hva du egentlig mente, nemlig å legge ned ett av de to setene på tredje rad. Tenkte faktisk ikke på at det var et alternativ. For dette som du ser i bildet er mulig på alle MX årganger ikke sant med 7 seter?
Må jo i så fall være den beste løsningen ja gitt at man får pakket på en sånn måte at sikkerheten til den ungen alene bakerst er ivaretatt

Stemmer det ja. Midtrekka i X er såpass bred at det går fint å sitte tre der (også voksne), og hvis du da kun bruker det ene bakerst så har du mye bagasjeplass. Det eneste er at du må sikre det litt slik at det ikke dundrer over vedkommende som sitter alene bakerst, men det er et festeøye til en stropp, så jeg pleier å tre den inn før jeg laster inn. Største utfordringen er egentlig å komme inn og ut hvis du må ha mer enn ett bakovervendt sete på midtrekka (det er ikke gunstig å ha det bakerst), men kan hende det går hvis du har bakovervendt i midtsetet også, det har jeg ikke prøvd siden vi kun har ett bakovervendt.

Når du har det slik bildet viser og i tillegg bruker frunk og legger bagasjeromsplata igjen hjemme, så blir ganske betydelig bagasjeplass.

Det skal være sagt at jeg har den nye 7-seteren, så det er ikke helt likt, men prinsippet blir nok det samme.

Sjøhyene

Sitat fra: JR Ewing på mandag 24. september 2018, klokken 12:40
En stk bakovervendt stol med isofix bak sjåfør og en bakovervendt beltestol i midten. Eldstemann sitter på pute på høyre side. Den høyre stolen på andre rad er uavhengig av resten av benken så det er mulig å komme seg bak i tredje rad ved behov uten å fjerne de bakovervendte stolene.

Hvordan fungerer det å ha et bakovervendt sete bak sjafør mtp benplass for sjåføren? Er det å ha bakovervendt på andre side pluss i midten en mulighet tror dere, eller er det sånn at kun en av setene på rad to beveger seg uavhengig av resten? (for å komme inn til tredje rad tenker jeg på)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

JR Ewing

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 25. september 2018, klokken 07:50
Sitat fra: JR Ewing på mandag 24. september 2018, klokken 12:40
En stk bakovervendt stol med isofix bak sjåfør og en bakovervendt beltestol i midten. Eldstemann sitter på pute på høyre side. Den høyre stolen på andre rad er uavhengig av resten av benken så det er mulig å komme seg bak i tredje rad ved behov uten å fjerne de bakovervendte stolene.

Hvordan fungerer det å ha et bakovervendt sete bak sjafør mtp benplass for sjåføren? Er det å ha bakovervendt på andre side pluss i midten en mulighet tror dere, eller er det sånn at kun en av setene på rad to beveger seg uavhengig av resten? (for å komme inn til tredje rad tenker jeg på)

Med gammel 7-seter med individuelle stoler har en mulighet til å plassere barneseter i midten og høyre og likevel komme seg bak. Med ny syvseter så er det kun det høyre setet som er individuelt. De to andre er på felles seterygg, og da vil en blokkere inngang til tredje rad ved å bruke høyre og midten til barnestol.

Grei plass for meg på 186cm med bakovervendt stol på venstre side, men må sitte litt rettere i ryggen enn ønskelig.
Med andre rad trukket litt frem for å gi benplass i tredje rad så er plassen foran i minste laget. Men om en kun bruker høyre sete i tredje rad kan benken stå i bakerste posisjon og det enkle setet skyves litt frem for å få benplass bakerst til høyre.
Model X100D, 7s, premium, oppgradert autopilot.

fborch

For de av dere med litt mer erfaring, så vurderer jeg Cybex Sirona når kidsa kommer (venter tvillinger). Noen som har erfaring med disse og kan si litt om forskjellene q i-size og m2 i-size og hvordan de praktisk fungere i Model X (5 seter)

Sjøhyene

Sitat fra: gr på mandag 24. september 2018, klokken 14:20
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 24. september 2018, klokken 13:01
Sitat fra: gr på mandag 24. september 2018, klokken 08:53
Du får mer plass i en 7-seter, fordi du kan bruke alle tre setene i midtrekka og kun ett av de bak.
Tror jeg først nå skjønte hva du egentlig mente, nemlig å legge ned ett av de to setene på tredje rad. Tenkte faktisk ikke på at det var et alternativ. For dette som du ser i bildet er mulig på alle MX årganger ikke sant med 7 seter?
Må jo i så fall være den beste løsningen ja gitt at man får pakket på en sånn måte at sikkerheten til den ungen alene bakerst er ivaretatt

Stemmer det ja. Midtrekka i X er såpass bred at det går fint å sitte tre der (også voksne), og hvis du da kun bruker det ene bakerst så har du mye bagasjeplass. Det eneste er at du må sikre det litt slik at det ikke dundrer over vedkommende som sitter alene bakerst, men det er et festeøye til en stropp, så jeg pleier å tre den inn før jeg laster inn. Største utfordringen er egentlig å komme inn og ut hvis du må ha mer enn ett bakovervendt sete på midtrekka (det er ikke gunstig å ha det bakerst), men kan hende det går hvis du har bakovervendt i midtsetet også, det har jeg ikke prøvd siden vi kun har ett bakovervendt.

Når du har det slik bildet viser og i tillegg bruker frunk og legger bagasjeromsplata igjen hjemme, så blir ganske betydelig bagasjeplass.

Det skal være sagt at jeg har den nye 7-seteren, så det er ikke helt likt, men prinsippet blir nok det samme.

Noen som har noen gode tips til hvordan man kan forhindre at bagasje raser inn i siden på han som sitter på det bakerste sete i bildet her. Link til produkter? Vegg, nett etc?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Schjell

Hei,
Eg har bestilt ein 6-seter. Hadde en på lån igår for å sjekke om det funkar 100% med barneseter med 6-seter før spec'en er låst.

Det gjorde det, MEN..

Den manglar ei løysning for barneseter som behøver to fester i dørken, ref bilder. Litt irriterande, kun en av dei stroppene som kan monterast skikkelig.

Eg er overbevist om at eg skal klare å få til noko, men det blir nok litt grubling først ja.. Synd der ikkje er nokon festeringar i dørken der framme.

Som det framgår av bildet så festa eg den eine i setebeltesokkelen slik som en brukar å gjere - det var bra, men på andre sida så måtte eg strekke den tvers over bilen - det er ikkje ei god løysning - den stroppa skal ta strekk forover og ikkje sideveis.

Til info så satte eg det forovervendte setet i eit av bakseta for å sjekke - det gjekk heilt fint, men barna måtte ta av seg på skoa før dei kom inn :) Null utsikt på bakerste rad, så dei eldste ungane bør få sitte på rad 2 tenker eg i ditt tilfelle.

Off-topic, men det eine setet på rad 2 "hylte" litt når en kjørte det fram og tilbake. Ingeniøren i meg trur at problemet kanskje sitt i at setet blir flytta på ein ledeskrue (gjengestang) som ligg i dørken. Om det kjem litt skit som festar seg i smøringa på den så er det rimeleg å anta at en får meir friksjon/støy og kanskje skjæring i gjenger på skrue eller gåen motor eller sikring på sikt. Uansett eit garantispørsmål om det skulle skje vil eg tru, så er ikkje bekymra for det. Eg er forelska i bilen no så eg ser forbi slike trivialitetar egentlig:-)

k1

Kanskje jeg trår noen på tærne her nå, beklager i så måte, men:
Hvorfor ikke bare kjøpe nye barneseter som passer? Bilen koster 1 mill, mens barnesete koster kanskje 5000,- nye og desto mindre pent brukte. Ikke nødvendigvis forvente at "gamle" seter fra forrige bil skal passe perfekt i X'en.

Har 6 seter selv, og endte opp med å gjøre nettopp dette. (Maxi Cosi pebble og pearl hvis noen lurte.)

Schjell

Hei K1, enig med deg og vil nok kjøpe et nytt sete om det gamle ikkje passar. Når det er sagt så er det veldig lite å velge i dersom en skal ha 0-25kg sete. Det setet som vi har er best i test. Tesla burde uansett ha tenkt litt på forankring i dørken, men eg trur det skal være mulig å få til dette uten å finne fram drillen:-)

k1

Hei Schjell. Dette her med best i test skal man vel ikke se seg helt blind på. Litt avhengig av testen.
Maxi cosi pebble var best i test for spedbarn, så pearl 2 way opp til 18 kg da vi kjøpte det, og har nå Cybex Solution M-Fix fra 15-35 kg som kom ut best i test.
Har BeSafe iZi Plus (0-25kg) i Leaf'en (som likner den du har på bildet?), og om enn det var best i test et sted også, er det det setet jeg er aller minst fornøyd med. Tar stor plass, er skikkelig vanskelig å stramme selene, og ikke er det egnet for spedbarn i mine øyne samt at jeg tviler på at et barn på 20kg+ får særlig god plass i det setet (da med tanke på benlengde grunnet bakovervendt sete).

Men for all del, alle har sine preferanser. Tenker bare at det er flere muligheter dersom et sete passer dårlig i bilen, uten å rokke på best i test standard.

Schjell

Haha, ja er heilt enig i det du skriv der. Det er ofte dei seta en hatar mest som gjer det bra i testar. Tar alt for masse plass det setet og er ueigna for spedbarn vil eg også påstå. Vi hadde eit isofix sete med base i spedbarnperioda. Skal sjekke ut det setet du brukar der, høyres ut som ei god løysing. Blir uansett uaktuelt å bruke dette 0-25kg setet etter fylte fire, då blir det den  praktiske forovervendte med isofix der barnet benyttar bilbeltet (Cybex?)

Sjøhyene

Sitat fra: Schjell på fredag 12. oktober 2018, klokken 11:21


Den manglar ei løysning for barneseter som behøver to fester i dørken, ref bilder. Litt irriterande, kun en av dei stroppene som kan monterast skikkelig.

I Model S så tredde jeg de to festestroppene under hver av skinnene som forsetene beveger seg på. Var relativt enkelt bare man skyver forsetet godt fram først. Funker ikke den løsningen på MX?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Schjell

Det er mulig, eg hadde bilen berre på lån ein liten dag så eg fekk ikkje sjekka det ut så grundig, men i første augekast så såg det ut som at det ikkje var lysåpning under skinna på X'en.
Håper eg tok feil, eg brukar samme løysning som deg på vår noværande bil, en Opel Astra, funkar bra det!

GOS

Sitat fra: Schjell på mandag 15. oktober 2018, klokken 11:00
Det er mulig, eg hadde bilen berre på lån ein liten dag så eg fekk ikkje sjekka det ut så grundig, men i første augekast så såg det ut som at det ikkje var lysåpning under skinna på X'en.
Håper eg tok feil, eg brukar samme løysning som deg på vår noværande bil, en Opel Astra, funkar bra det!
Det ser ikke ut som om det er lysåpning på S heller. Ble dermed overrasket da jeg kunne stikke stroppefestet igjennom.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

AndersS

På modell X er det bare å plukke vekk noen plast-deksler så får du festet stroppene i metall.
Se bilder. De øverste plastdelene skyves av. De nederste er klipset sammen. Åpnes med å dra delene fra hverandre med hendene, eventuelt hjelp til med en bred skrutrekker.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model X75D (2018, AP 2,5, MCU1)

Schjell

Fantastisk Anders, då blir det bra greier! Takk for bilder!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA