Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Offentlige ladere, kontakt?

Startet av Mataba, torsdag 13. september 2018, klokken 00:12

« forrige - neste »

Mataba

Vet jeg trolig kommer med noen veldig noob spørsmål.

Men ser att den bilen jeg kunne tenkt meg mest, har såkalt CCS kontakt.
Og forstår att jeg kan dytte type 2 kontakt øverst på den om jeg vil.
Men uansett så får en jo de kablene en vil med overgang til det en vil omtrent i andre enden.

Men nå mitt dumme spørsmål nr 1: i Askim har det blitt satt opp endel nye stasjoner. Og dem er da uten fastmontert kabel. Så antar det da ikke er "super hurtig ladere" eller hva det kalles.

Jeg titta litt når jeg passerte og så det stod 32 amp...   Men løftet ikke på lokket.

Er dette da trolig type 2 kontakt?  Vanlig schuko kan det ikke være med den amp styrken.

Og da dumme spørsmål nr 2:  Er dette "normal" kontakt på denne typen ladestasjoner rundt omkring?

Slik att en klarer seg med nød lade-kabel, kabel med CCS inn til bilen og type 2 i andre enden, event type 2 i begge ender om det kan brukes slik.  Og da eneste kabler i bilen?

dumt spørsmål nr 3.
Lade hjemme, rask hoderegning ut i fra inntak og annet bruk så kan jeg nok ikke ha mer en 16 amp. (Har kun 63 amp inntak sikring, og kan ikke dedikere for mye til lading uten bekostning av annet i hjemmet)

Kan da lade-boks settes til 16 amp industrikontakt? Eller installeres på 16 amp kurs? Eller blir det snakk om overgangkabel fra industrikontakt til ccs i bilen, med "boks" på kabelen og laderen i bilen som ordner saken? Det skal vel da også være jordfeil bryter med B karakteristikk?

Schuko er vel bare nød en gang i blant, de er jo overhodet ikke beregnet for slik trekk over tid.


Bil mann som snuser på elektrisk, som håper han ikke blir mobbet for mye på noob spørsmålene

nofuelno

På offentlige ladeplasser som de i Askim, klarer du deg med Type2 til Type2 kabel.
Hjemme kan du også benytte samme kabel om du setter opp en 16A ladeboks med slikt uttak.
Mange av disse boksene på markedet har innebygget DC laksjedeteksjon, og da holder det med vanlig kombi automatsikring i skapet ditt. Du trenger altså ikke bytte ut denne med et såkalt B-vern.
Kabelen med Schuko, har du liggende i bilen for nødlading der annen lademulighet ikke finnes.
Bildeeksempel på ladeboks for hjemmebruk:
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

elektrolux

Svar på dumt spørsmål nr 3:

I dag finnes såkalte dynamiske ladebokser. De sjekker tilgjengelig kapasitet (dynamisk) og regulerer ladestyrken ut fra det. Dermed kan du selv med 40A hovedsikring montere en 32A ladeløsning.

Bare vær obs på at mens noen regulerer ladestyrken trinnløst dynamisk har noen helt ned i 2-3 trinn og vil derfor ikke være like effektive.

En tilleggsfordel med dynamiske ladestasjoner er at du også kan stille inn maks ønsket forbruk for hus + lading. Kjekt å ha om/når tariffer kommer og en ikke ønsker å betale for "overforbruk" .
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kårepåsporet

Var vel ikke noen dumme spørsmål her? Du risikerer vel bare dumme svar. :)

Skal du legge opp en kurs til lading så må du passe på at det blir montert typeB jordfeilvern.
Jeg vil tro at en industrikontak vil kunne fungere, anbefaler iallfall fastmontert ladestasjon, det gjør hverdagen enklere, og tryggere i lengden.
Nå kjenner ikke jeg kjøremønsteret ditt, men for de fleste vil sannsynligvis 16A holde i massevis, spesielt hvis du har hurtigladere i nærheten de gangene en kommer hjem med lite strøm og en skal videre på ettermiddag/kveld.
Jeg fikk selv montert 32A ladestasjon i 2014 når jeg kjøpte Soul, da var den god å ha, har nå Ioniq, den har endel lenger rekkevidde, som gjør at behovet for å lade med 6,6 kW er mye mindre. Neste bil blir NiroEV, da faller behovet for 6,6-7,2kW sgs bort.
Har du mulighet for å legge opp 32A og har råd/er villig til å bruke ekstra penger på det, så er det kjekt å ha, men en må ikke.
Med mindre en bor langt unna hurtigladere. Jeg måtte i 2014 ta ferje for å komme til hurtigladere..... :)

Mataba

Kjempe takk til alle.

Så vidt jeg kan se så følger nødlader med.
Og noen kampanjer inkluderer hjemme lader.

Men ser ut som jeg har alle muligheter, men jeg må ordne sikring og uttak uansett, da jeg ikke har en ledig i skapet men har plass. Så da kan jeg like godt ordne "sikreste" vern, men det kan jeg ta med trikkeren. Er nok ikke store prisforskjellen når jeg ført må legge kurs.

Ser nå det bygges ut mer en hva "ladekart" viser. De i Askim vises jo ikke enda.

Men nå har jeg bestemt meg, dere svarte egentlig på det jeg lurte på angående lading. Og virker da for meg her jeg bor, enklere en tidligere trudd.  Så neste bil blir "drill"

Tror til og med jeg vet hvilken bil og, selv om den ikke har den lengste rekkevidden. Så har den så vidt jeg kan se god effektivitet, og rask lade tid. (Det har vel en sammenheng med "dårlig" rekkevidde) Ioniq, ikke så mye spørsmål om den. Men så det er eget forum spesifikt om den modellen. Så jeg får titte litt der.

Igjen takk for hjelpen ;)

Hei Kåre, er Ioniq jeg tenker smått på. Helst ny.
Ser i brosjyrer att den skal kunne klare 12 timer på 16A  Det mener jeg er lengre tid en snitt stå tid hjemme for meg.  Jeg er også ca 5 minutter unna 32 amp lade-plasser i Askim. Og om jeg ikke tar feil er det enda bedre lade muligheter i området. Og selv på "vanlig" lading, så er vel ikke 80% lading så veldig tidkrevende heller. Noe som holder om en "plutselig" må noe.

Takk for å mene spørsmålene ikke er dumme ;)    Men vil si att jeg bare har fått ordentlige og gode svar tilbake.


Løs sjekk av vei rute, viser tilogmed att det er fint mulig. Og realistisk å besøke bruttern på vestlandet med par tre lade stopp.  Og slik tur, da har en par tre pauser uansett.

Kårepåsporet

Hvis du får lagt opp ladestasjon på 16A så lader du fra 0-100% på under 8 timer.
Men å kjøre bilen ned til 0 er ikke noe som er bra for hverken bil eller hjerte, det vanlige er gjerne ned til 10-20-30-40%, og da lader en opp mye fortere.
Ioniq er en knall bil, sjekk ut Teslabjørn sine videoer, søk opp Ioniq gruppa på FB osv så får du svar på det meste.

Mataba

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 13. september 2018, klokken 19:29
Hvis du får lagt opp ladestasjon på 16A så lader du fra 0-100% på under 8 timer.
Men å kjøre bilen ned til 0 er ikke noe som er bra for hverken bil eller hjerte, det vanlige er gjerne ned til 10-20-30-40%, og da lader en opp mye fortere.
Ioniq er en knall bil, sjekk ut Teslabjørn sine videoer, søk opp Ioniq gruppa på FB osv så får du svar på det meste.

Kan litt om batterier og lading generelt. Så vet en ikke skal lade ut. Vet også att det i praksis ofte er mer en nok og raskere å lade ca 80% på tur.  Generelt på batteritypene jeg kjenner fra før, så er de 20 siste % som tar tid. Kan aldri tenke meg det er annerledes på elbil.

Takk for tips, skal ta en titt. Jeg syntes Ioniq virker interessant med pris, samt "ser ut som ekte bil". Og har faktisk muligheter for snasent utstyr. Golf altså VW som jeg alltid har hatt, aldri eid annet en VW. Men E-Golf syntes jeg er overpriset, selv om en får veldig mye. Så er det ikke verdt ca 100k i forhold til Ioniq'n. Men det er selvsagt min oppfatning.

Nå må jeg selvsagt rydde opp i jobbsituasjonen før jeg handler, men er litt spennende for førstegang og snuse på noe annet en VW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA