Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Førstegangskjøper El-bil...forvirret

Startet av tomgabrielsen1959, onsdag 19. september 2018, klokken 12:42

« forrige - neste »

tomgabrielsen1959

Vurderer brukt el-bil i 80-100 000,- kroners klassen.
Primært til småkjøring 20-50 km pr. dag (bil nr. 2)
Må ha 4 (5) dører. Trenger ikke hurtiglading (vanlig 230V DC uttak i carporten)
MÅ ha setevarmer.

Har lest en del på forumet, men det ser ut til at alle har sine favoritter, og diskusjonen ang målemetoder på rekkevidde, ladekapasitet etc går langt over hodet på meg.

Velger helst en nyere enn eldre modell ut fra at jeg regner med at det er mindre problemer med nyere enn eldre biler.

Hvilket merke/modell skal jeg velge, og hvilke bør jeg styre unna ?

Vollis47

Vår første elbil var en ny Peugeot iOn som vi kjøpte i 2015. Var så begeistret for den lille elbilen at vi har endt opp to elbiler. Trillinger får du i din prisklasse, 3-4 år gamle. De passer fint for din kjørelengde. De er også ganske enkle og har ikke så mye elektronikk og styr som flere andre. For noen er det negativt, for andre bare positivt. Synes absolutt du bør prøve en trilling (de kalles så fordi nesten identiske biler leveres av Peugeot, Citroen og Mitsubishi).
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Daniel_0007

i den klassen er vel 2013 leaf uansett best, trillingene kan bli litt for små, du får ta en prøvetur så kan du selv bedømme hva er best.
Model 3 2019 LR Rwd

tomgabrielsen1959

Det blir nok kona som skal bruke den til jobben mellom Lommedalen og Sandvika. Også kan vi besøke sønnene våre som bor inne i kalifatet uten å bli ruinert av bomringer og parkeringsavgifter.
I dag kjører hun en MINI som ikke akkurat er stor..men som vi elsker..

Jejl

Det hender at det legges ut Kangoo 5-seter ca 2014 mod til rundt 80-90 000 kr.
Disse har f.eks dieselvarmer, og du kan forhåndsprogrammere å ha varme i bilen til ønsket tid og de har setevarme.
Rekkevidden er ca 9 mil om vinteren og 10 mil om sommeren. (Kan gå endel lengre hvis farten ikke er for høy)

Amatøren

#5
Jeg vet det nevnes 80000-100000 kroner, men kunne man gå høyere til ca 130000 så har man også mulighet for e-up!.

Vi har en selv og er utrolig morsom bil å kjøre.

I tillegg så brukes den til mer enn vi kjøpte den for og dermed utrolig glade for at den har hurtiglade mulighet (CCS). Det er blitt en del turer som hurtiglading er blitt brukt.


Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Bestilt VW e-Golf (01.2019?)
Reservert Audi e-tron
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

arthur

#6
Mitsubishi Miev høres riktig ut. Har en slik og den dekker alle dine krav (Min er ikke til salgs). I motsetning til sine søstre kan du også når bilen er oppkoblet starte kupevarmer med fjernkontroll (også timer). Gull verdt i en norsk vinter!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

nojac

Er trillingene store nok er det bare å slå til.

Ellers er det stort sett Leaf av 1. generasjon (2011-13) du får under 100 000. Mange av disse er US-import, og de kan mangle hurtiglading.

Du trenger ikke hurtiglading, men mange som kjøper en elbil som nr.2 oppdager fort at det blir nr.1-bilen  :)
2018 e-Golf

Amatøren

Sitat fra: nojac på onsdag 19. september 2018, klokken 19:33
Du trenger ikke hurtiglading, men mange som kjøper en elbil som nr.2 oppdager fort at det blir nr.1-bilen  :)

:+1:

Ja, til tross for at vi i tillegg til lading på Nordby Shoppingcenter trengte lading underveis, så brukte vi "Puffen" på harryturer (bor i Asker).

Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Bestilt VW e-Golf (01.2019?)
Reservert Audi e-tron
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

tomgabrielsen1959

Hei

Takk for mange gode innspill. Side behovet for stor bil ikke er tilstede, men muligheter for hurtiglading og oppvarming av kupeen kanskje burde føyes til spec'en min, så går det mot en Mitsubishi MiEV.

EasyCure

2022 Tesla mod 3 LR
2018 Hyundai Ioniq
2015 Fiat 500e
2015 E-Golf

tomgabrielsen1959

...ja, i hipsterkalifatet skal man ikke bevege seg rundt uten flanellssjorte, firkantsjegg, MAC, elbil og en kaffe-latte i hånden. Spiser du noe annet enn surdeigsbrød med biologisk karsesalat og samtalen på den kule kafeen dreier som annet enn hvilken columbiansk landsby kaffebønnene kommer fra blir du fort oppfattet som vantro.....
Med el-bil vil vi oppfylle et av kriteriene. Sjegget, flanellssjorten, MAC'en og kaffe-latten får komme etterhvert..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA