Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan Leaf rekkevidder fra år til år.

Startet av Xiphias, torsdag 30. august 2018, klokken 19:04

« forrige - neste »

Xiphias

Heisann! Vår diesel Mazada 5 har tatt kvelden og vi vurderer å kjøpe el-bil. Jeg ble nysjerrig på Nissan Leaf og jeg ser flere på finn.no. Det er relativt stor prisforskjell på de forskjellige årsmodellene. Som de fleste andre er jeg mest opptatt av rekkevidde. Jeg har funnet litt statistikk, men ikke en fulstendig oversikt. Er det noen her som vet hvor mye (hvis noe) rekkevidden har økt fra hver årsmodell?

Tror ikke jeg kjøper noe før 2011 eller noe nyere enn 2016, så det er det tidsintervallet jeg er interesert i.

Litt mere info hvis noen har lyst til å komme med gode råd. Jeg er 1.87 m, kona er 1.53 m og vi har 3 barn. 9, 6 og 3 år gamle. 9 åring kan straks sitte uten sete så det burde gå bra selv om det blir litt trangt. Vi tenker å bruke et sted mellom 100 000 og 160 000 kr på bil. Blir mye småkjøring, men kan være fint å ta noen lengre turer innimellom.

kodalse

Det beste tipset er vel å lese seg opp på elbilwiki:
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf

For min 2012 modell regner jeg 10 mil rekkevidde sommers tid, selv om jeg kan presse et par mil ekstra ut av batteripakken om jeg må.
Jeg har også webasto tilkoblet for bruk på vinteren og modifisert varmeregisteret slik at jeg kan fysisk slå av den elektriske varmeren og likevel ha luft på rutene. Jeg regner da 6-8 mil vinters tid.
Forbruk sommer 1,3-1,5kWh pr mil. Forbruk vinter 2 - 2,3 kWh pr mil.
Forbrukstallet er ved full komfort med alt av varme tilkoblet. Benytter jeg varmemod eller webasto går dette ned.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Xiphias

Takk for link til wiki siden. Den var meget hjelpsom. Overrasket over hvor lite konkret informasjon som finnes om baterikapasitet, men det henger vel sammen med at det er så mange faktorer som spiller inn på den.

Leste om forskjeller på før 2013 og etter 2013. Er det noen her med erfaring fra begge sider av 2013 som har noe mere informasjon? Ser på to biler fra 2012 for tia men jeg vil ikke kjøpe hvis endringene i 2013 var spesielt gunstige for Norge.

lommelun

Et konkret tips;

Kia Soul 15 modell. (= fortsatt garanti i 4 år til)
Plass til fæmilyen og med 27kwh batteri rekker du 18 mil på sommeren.

Antar 14 på vinteren.

https://www.finn.no/125674930


Trekkoppbil

#5
Her er en aldringsmodell for 2011- og 2012-modellene: http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model
Batterikapasiteten varerier nok mye fra bil til på de eldste bilene, etter hvordan de er holdt. Jeg trur det er høy temperatur og fullading som sliter batteriene, og hovedsakelig kombinasjon av høy temp og høy lading.
Jeg tipper man kan halvere levetida, om man lader til 100% i stedet for til 80%. I varmt klima vil du kanskje få fjerdedelen av levetida her hjemme, osv. Gjentatte hurtigladinger på en dag, og kjøring med høy effekt, vil gi varmt batteri.
I 2013 og 2014 var det nok flere forbedringer i kjemien, som gjorde batterine mer holdbare. Jeg trur vesentlige forbedringer kom våren og sommeren 2013. 2015-modellen som kom april 2015, blei lansert med et såkalt øglebatteri, siden det skulle tåle høy temp bedre.

Det sies at finnes brukerstatistikk ute i verden som viser at 24kwt's batteriet taper seg 3% pr år, mens 30kwt's batteret taper seg 10% pr  år. I ettertid er det kommet sw-oppgradering på 30kwt, så man får tilbake noe tapt kapasitet, og enkelte mener at 30kwt nå klarer å holde kapasiteten like bra som 24kwt, men det er ganske diffust det hele. Fordelen med 30kwt's batteri, er at den har 8 års kapasitetsgaranti fra fabrikken, innen en viss kjørelengde. Fabrikkgarantien brytes om man tar bilen over Atlanteren.
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Batterilevetid


https://pushevs.com/2018/03/20/nissan-leaf-battery-degradation-data-24-vs-30-kwh-batteries/
https://insideevs.com/nissan-issues-software-fix-for-2016-17-leaf-battery-reporting-issues/

Xiphias

Takk for svar. Vi har mer eller mindre bestemt oss for 2015 Leaf, og det virker som om din vurdering passer bra med det. Unntaket blir hvis kona ikke får sete langt nok frem. Jeg har alerede tested at jeg får det langt nok bak hos en venn som hadde en Leaf.

Falsum

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 02. september 2018, klokken 19:56
Her er en aldringsmodell for 2011- og 2012-modellene: http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model
Batterikapasiteten varerier nok mye fra bil til på de eldste bilene, etter hvordan de er holdt. Jeg trur det er høy temperatur og fullading som sliter batteriene, og hovedsakelig kombinasjon av høy temp og høy lading.
Jeg tipper man kan halvere levetida, om man lader til 100% i stedet for til 80%. I varmt klima vil du kanskje få fjerdedelen av levetida her hjemme, osv. Gjentatte hurtigladinger på en dag, og kjøring med høy effekt, vil gi varmt batteri.
I 2013 og 2014 var det nok flere forbedringer i kjemien, som gjorde batterine mer holdbare. Jeg trur vesentlige forbedringer kom våren og sommeren 2013. 2015-modellen som kom april 2015, blei lansert med et såkalt øglebatteri, siden det skulle tåle høy temp bedre.

Det sies at finnes brukerstatistikk ute i verden som viser at 24kwt's batteriet taper seg 3% pr år, mens 30kwt's batteret taper seg 10% pr  år. I ettertid er det kommet sw-oppgradering på 30kwt, så man får tilbake noe tapt kapasitet, og enkelte mener at 30kwt nå klarer å holde kapasiteten like bra som 24kwt, men det er ganske diffust det hele. Fordelen med 30kwt's batteri, er at den har 8 års kapasitetsgaranti fra fabrikken, innen en viss kjørelengde. Fabrikkgarantien brytes om man tar bilen over Atlanteren.
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Batterilevetid


https://pushevs.com/2018/03/20/nissan-leaf-battery-degradation-data-24-vs-30-kwh-batteries/
https://insideevs.com/nissan-issues-software-fix-for-2016-17-leaf-battery-reporting-issues/

Takk for linkene over! Dette er kul lesning. Men jeg må si at jeg synes særlig den første virker altfor pessimistisk i sin fremskrivning av batteridegraderingen. Ifølge matrisen skal Leafen i varmere strøk i praksis være kaputt etter fire-fem år, med gjenværende kapasitet helt nede i under 50 % noen steder. Jeg anerkjenner at degraderingen selvsagt går raskere i varmere klima enn vårt eget, men jeg nekter nesten å tro at det er så ille som det presenteres her.

Dette er vel en matematisk modell som bare genererer et kurveforløp etter noen faste konstanter, og ikke basert på faktiske observerte data fra Leafer i alle disse områdene?

Se f.eks. på datapunktet Vancouver som ikke har så ulikt klima som Oslo. Ifølge matrisen skal en Leaf her ha 80 % gjenværende kapasitet etter fem år. Jeg har en fem-seks år gammel Leaf som ikke har registrert noe redusert batterikapasitet (eller sikkert et sted på 90-tallet om jeg hadde gjennomført en analyse). Mitt inntrykk er at batteriene klarer seg vesentlig bedre enn man forventet for noen år siden (men tar forbehold om at jeg ikke har dykket vitenskapelig ned i dette).

AppleKnocker

Det virker også som det store individuelle forskjeller mellom ulike Leafs. Uten at det kan forklares på en god måte.

Jeg hadde en 2015 Leaf som tapte seg 1% på 2 år og 50 000 km. I følge Leafspy.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kårepåsporet

Når det gjelder elbil så er det tre viktige ting som gjelder: rekkevidde, rekkevidde og rekkevidde.
I tillegg kommer ladehastighet.
Det var en som foreslo Kia Soul, den har god innvendig plass, den har god rekkevidde og er en av de bilene som lader raskest på hurtiglader. Skal dere på lengre tur og trenger å hurtiglade er det greit å slippe å tilbringe «evigheter» ved hurtiglader, det må en med Leaf ift Soul.
En får vel Soul ned mot 160.000, det kan vise seg å være vel anvendte penger når dere oppdager hvor bra elbil faktisk funker.
Vår første elbil var Soul, vi ble kjempefornøyd, det skyldtes mye rekkevidde som gjorde at bilen var brukbar til nesten all vær kjøring.

Xiphias

Vi ente med å kjøpe en Leaf og er passe fornøyd med det. Vår erfaring så langt er at den er bra på hurtiglading. Den ladet ca 65% (teknisk sett prosentpoeng, fra 15% til 80%) på 17 min, men Soul er kanskje enda bedre på dette.

Kårepåsporet

Er ikke ille det. Hvilken modell og hva opplever du rekkevidden er?
Håper du blir superfornøyd, det er vi, håper vi kan få relativt rimelig elbil med hengerfeste, slik at vi kan bytte ut bil nummer to til elbil også. Vil være stort nederlag å gå bort fra elbil.....

Vollis47

Sitat fra: Xiphias på mandag 17. september 2018, klokken 09:02
Vi ente med å kjøpe en Leaf og er passe fornøyd med det. Vår erfaring så langt er at den er bra på hurtiglading. Den ladet ca 65% (teknisk sett prosentpoeng, fra 15% til 80%) på 17 min, men Soul er kanskje enda bedre på dette.
Det må i tilfelle ha vært på en av de veldig få laderne som kan gi mer enn 50 kW. Men kan Leaf ta i mot så mye?

Jeg tror enten tiden du oppgir burde vært godt over 20 min eller du ladet ikke fra 15-80 %.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA