Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er denne jordfeilbryteren type-B? ... og andre dumme spørsmål

Startet av Dr.Ling, onsdag 12. september 2018, klokken 21:49

« forrige - neste »

Dr.Ling

Hei og hå. Jeg har ladet min Model S i 5 år nå på 6A med ladekladden koblet til Schuko-kontakt, og har egentlig ikke behov for raskere lading. I 2017 fikk jeg elektriker til å bytte et lampepunkt ute på veggen til Schuko-kontakt, til ladeformål, kontakten er på samme 16A kurs som vaskerom. Det var altså ikke lagt opp ny kurs, og elektrikern anbefalte meg å få dedikert ladestasjon istedet, noe jeg ikke trenger.

Jeg havnet i en liten disputt med elektrikeren etterpå grunnet at regningen kom på kr 22.000 for jobben, som også inkluderte å trekke 15m kabel til 6 stk innekontakter på et soverom, og bytting av en lysbryter til dimmer. Så jeg får ikke hjelp derfra lenger.

Iflg forsikringsselskapet Codan trenger jeg vel både jordfeilbryter type-B og overspenningsvern, og da har det vel lite å si at forskriftene knytter kravet til nye kurser som legges opp.

Jordfeilbryteren som elektrikeren installerte ifm ute-Schukoen var altså ny i fjor, men er det typen jeg trenger (se bilde, det er bryteren nede til høyre på kurs 14)??

Du kan ikke vise dette vedlegget.


Det er mange som omtaler jordfeilbryter type-B som så kostbare, og heller anbefaler ladestasjon med innebygget slik. Men koster ikke disse jordfeilbryterne bare ca kr 1200-2000?

Hva med overspenningsvern?

P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

sjokomelk

Dette er ikke en jordfeilbryter type B.
Forskriftene sier at lading av elbil er bruksendring, og at det nå er krav om egen dedikert kurs med riktig jordfeilbryter, sikring og kontakt/ladestasjon. Spiller ingen betydning om anlegget er gammelt eller om du legger opp nytt.

Forsikringsselskapet ditt har nok som du sier også noen vilkår for at bilforsikringen skal gjelde ved skader under lading. I papirene mine fra If krever de at jeg har overspenningsvern for hele huset for å dekke evt. skader på bilen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Dr.Ling

Takk!
Da blir det en liten ladestasjon på meg. Zappi er vel populær.
Bare ikke fra samme elektriker som sist ;) Og til FAST avtalt pris.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

KjellG

Ved anledning bør du vurdere å bytte nr 12. Her er det brukt enkeltsikringer. En kan komme til å tro at strømmen er bortkoblet når bare den ene er slått av.  En liten mulighet for en karamell om en er ubetenksom.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA