Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leafen og lading

Startet av Ole Irgens, onsdag 12. september 2018, klokken 18:11

« forrige - neste »

Ole Irgens

For dem som orker å lese: Her er en god artikkel om Li-ion-batteri og hva som får dem til å miste kapasiteten.

https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Jeg sitter igjen med noen konklusjoner:

Det verste du kan gjøre med batteriet er å lade det smekkfullt og deretter kjøre det til null, for deretter å (hurtig)lade det til 100 prosent igjen.

Det nest verste (eller kanskje like ille) er å lade batteriet smekkfullt og deretter la det stå fulladet i temperaturer over 30 grader.

Gjentatte hurtigladinger er heller ikke bra for batteriet, mens en hurtiglading i ny og ne ikke vil gjøre noen forskjell.

Det er nok det første scenariet som er mest aktuelt: At man fullader batteriet og deretter kjører det ned mot null, og gjør dette ofte - kanskje flere ganger i uken. Da vil det nok slite på batteriet.

Men de fleste gjør jo ikke dét, og ikke lader vi til 100 prosent hver gang, heller. Bruksmønsteret for min egen Leaf er at vi lader hver annen eller tredje dag, når vi kommer under 50 prosent. Da tar det såpass lang tid å lade med 10A at den ikke blir fulladet neste morgen - og dermed unngår vi også den fryktede 100 prosent-ladingen. (Husk også at en ladesyklus er definert som en hundreprosents lading. Lader du 20 prosent 5 ganger er det én syklus.)

Jeg antar også (fordi jeg ikke har funnet dokumenterbare fakta) at Nissan i sitt Battery Management System har bygget inn en sikkerhetsmargin, slik at 100 prosent lading bare er 95 prosent, slik at cellespenningen ikke kommer opp mot 4,2 volt, som er maksimum. Noen lanserer luftige konspirasjonsteorier om at 40 kwh-batteriet bare er et 30 kwh-batteri som overlades. Det er jo ingen fakta som støtter dét, heller, og det ville være rart om ikke noen hadde klart å finne ut av det til nå.

For: Det ville være merkelig om Nissan, som er verdens største produsent av elbiler, med vitende og vilje skulle produsere en bil med en batteripakke som mistet kapasiteten mye hurtigere enn konkurrentene. For det ville være konsekvensen dersom 30/40+-kwh-teorien var riktig. Jeg tror ikke det er sannsynlig.

Jeg tror også at dette ikke er noe vi trenger å tenke på til vanlig. Vi kan kjøre og lade som det passer oss. Skulle vi en sjelden gang lade ut bilen, er det ingen katastrofe. Ikke om vi lader til 100 prosent, heller.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

rogersen

Jeg lader også når den kommer under femti prosent. Da lader jeg på timer som er satt på til å være full kl 11. Batteriet er da på rundt 85 prosent når jeg kommer ut for å bruke bilen på morran. :) Da slipper jeg å tenke på å stoppe landingen til riktig tid osv.

Trekkoppbil

Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 12. september 2018, klokken 18:11
Det verste du kan gjøre med batteriet er å lade det smekkfullt og deretter kjøre det til null, for deretter å (hurtig)lade det til 100 prosent igjen.
Det er nok en sannhet med modifikasjoner.  Det sies jo at det som sliter lithiumceller er høye toppladinger, og djupe utladinger, mens arbeidsområdet i mellom ikke sliter stort. For elbiler er det så sjelden man kjører batteriet helt tomt, annet enn i laboratoriet,  at jeg ikke trur det er noe problem. Derimot er det mange som topplader flere ganger om dagen, og det er i praksis det som sliter. Jeg snakka med en Nissanmekaniker som mener at man bør kjøre lenge før man lader opp. Kanskje man ikke bør kjøre batteriet helt tomt, men ned på 20% trur jeg det er bra å kjøre batteriet, før man lader opp.
Det som omtales som tom celle i mange artikler, kan være på et mye lågere nivå enn det som er terskelen for tomt batteri i en elbil. En professor som er omtalt i andre tråder på forumet her, langtidslagra celler på  ca 3,5V over ca 15 år med ubetydelig degradering. og elbiler har jo ganske liten lading når man er på 3,5V. Jeg trur det varierer litt fra bilmerke til bilmerka, og jeg har hørt om batteri fra et bilmerke som kan bli kondemnert, hvis man lader ut bilen og lar den stå tom. Jeg tipper tomt batteri kan være farlig hvis batteriet er dårlig balansert, eller man har noen svake celler.

Når det gjelder hurtiglading, så er det en gammel myte om at det ikke er skadelig å hurtiglade under halvfullt batteri, og enkelte mener at når batteriet er tomt, kan du hurtiglade så fort du vil, så det strider litt mot det du mener om å hurtiglade fra tomt batteri. Jeg er litt usikker. Jeg har lagt merke til på Leafen, at når jeg har vesentlig under 20% SOC, så får jeg ikke full ladehastighet. Fra ca 20% til ca halvfullt ser det ut til å være raskest lading, men det varierer med forholda.

Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 12. september 2018, klokken 18:11
Det nest verste (eller kanskje like ille) er å lade batteriet smekkfullt og deretter la det stå fulladet i temperaturer over 30 grader.
Høy lading i kombinasjon med høy temp, kan være det som sliter mest til vanlig. Men det kan jo være andre ting som ødelegger batteriet ganske kjøpt. Som å kjøre i en søledamm.

Beckern

Jeg tror nok de fleste lader til 100%, noen hver dag andre hver tredje eller noe slikt.
Få gidder å time det slik du beskriver.
Jeg gjør det nå men synes det er veldig tungvindt i forhold til før da jeg også bare ledet til 100% hver gang.

Å la bilen stå med tomt batteri er nok det verste man kan gjøre. Det kan ødelegge batteriet helt på ganske kort tid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA