Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Taxinæringen gjør seg klar for elbilskiftet

Startet av Vollis47, tirsdag 11. september 2018, klokken 15:42

« forrige - neste »

Vollis47

Elbilforeningen har i dag en artikkel om taxinæringen i Oslo. Det kan virke som om mangel på hurtigladere for taxiene er et hinder for slikt skifte. Samtidig skriver de at gjennomsnitlig kjørelengde for drosjene er ca 56000 km per år. Det gir mindre enn 200 km per dag, noe de fleste elbilene som er aktuelle, kan klare ved bare å lade en gang per døgn hjemme. Kanskje krever det en litt god hjemmelader.

Det stemmer godt med hva en drosjesjåfør fortalte meg en kveld forrige uke. Han kjørte en TeslaX ca 200 km per dag.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

automat

Selv om snittet ikke er mer enn 200km, så kan enkeltdager fort være det. 200km er to turer til Gardermoen.  Så ser helt klart nødvendigheten av et hurtigladertilbud. I tillegg burde det være 22kW AC tilgjengelig på sentrale holdeplasser.

Er mange elbiler som er litt små som taxier også. Bra det begynner å komme fler kandidater.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ketill Jacobsen

Med taxier i Oslo som står stille 75% av tiden, burde det være plenti tid til lading. I England tok jeg her om dagen en tur fra Margate til London Gatwick som tok en time og førtifem minutter på gode og rolige veier. Det kostet 90 pund (ca 963 kroner) med standard taxi (Ford Mondeo 1,8 liter diesel, og Jack var veldig hyggelig). Vær så snill å ikke nevne dette til noen taxisjåfør i Oslo. Vedkommende ville få hjerteinfarkt! Jack hadde ikke lov til å plukke opp retur på flyplassen, bare oppdrag fra egen sentral. Så han kjørte nok tom bil hjem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA