Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avgiftsøkning pga overgang til WLTP utsatt

Startet av THE, onsdag 05. september 2018, klokken 08:32

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 07. september 2018, klokken 00:04
Sitat fra: Rollep på torsdag 06. september 2018, klokken 13:32
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 06. september 2018, klokken 12:16
Andre land har bestemt seg for lenge siden for hva de skal gjøre ved overgangen fra NEDC til WLTP mens Erna har hatt massiv beslutningsvegring og valgte til slutt den feigeste løsningen, basere seg på NEDC et år til.
Jo men andre land har jo ikke vanvittige engangsavgifter basert på CO2 utslipp, så betydelig enklere for dem.

Det landet jeg hadde i tankene da jeg skrev dette var Danmark, og der er det til og med mere avgifter enn i Norge. Men de er kanskje ikke så avanserte at avgiftene tar C2-utslipp i betraktning.
https://www.dinside.no/motor/lommeboka-di-vant-ett-ar/70175130

"I både Sverige, Finland og Danmark kommer det tiltak for å hindre økte bilpriser fra 2019."

I Danmark er forøvrig bilavgiftspolitikken helt på trynet, er jo bare å se på hvordan de klarte å sette en rimelig effektiv stopper for elbilsalget. Eneste fordelen er vel at man slipper risikere å stå i kø ved hurtigladerene når man kjører gjennom det landet ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Rollep på fredag 07. september 2018, klokken 11:28
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 07. september 2018, klokken 00:04
Sitat fra: Rollep på torsdag 06. september 2018, klokken 13:32
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 06. september 2018, klokken 12:16
Andre land har bestemt seg for lenge siden for hva de skal gjøre ved overgangen fra NEDC til WLTP mens Erna har hatt massiv beslutningsvegring og valgte til slutt den feigeste løsningen, basere seg på NEDC et år til.
Jo men andre land har jo ikke vanvittige engangsavgifter basert på CO2 utslipp, så betydelig enklere for dem.

Det landet jeg hadde i tankene da jeg skrev dette var Danmark, og der er det til og med mere avgifter enn i Norge. Men de er kanskje ikke så avanserte at avgiftene tar C2-utslipp i betraktning.
https://www.dinside.no/motor/lommeboka-di-vant-ett-ar/70175130

"I både Sverige, Finland og Danmark kommer det tiltak for å hindre økte bilpriser fra 2019."

I Danmark er forøvrig bilavgiftspolitikken helt på trynet, er jo bare å se på hvordan de klarte å sette en rimelig effektiv stopper for elbilsalget. Eneste fordelen er vel at man slipper risikere å stå i kø ved hurtigladerene når man kjører gjennom det landet ;D


I Danmark vil regjeringen kompensere for 21% høyere forbruk ved WLTP. Det er imidlertid ikke flertall for dette. Noen partier vil pålegge nye biler delvis kompensasjon og bruke differensen til å subsidiere elbiler. Dette er informasjon fra TU's søsterorganisasjon per 4. juni 2018 (ing.dk).

Ansjosfilet

Husk at hvis vi hadde hatt en rødgrønn regjering, hadde de nye høyere bilavgiftene vært innført for lengst.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Lassi

Sitat fra: Porsgrunn på fredag 07. september 2018, klokken 10:46
Sitat fra: Bondeknøl på fredag 07. september 2018, klokken 08:27
Hva hadde en Tesla model S kostet med samme avgifter som fossilbiler har? Vi hadde vel ikke sett noen etter veien?

Avgiftene er de siste årene gått helt bort ifra slagvolum og effekt, til prinsippet om at forurenser betaler for seg. Derfor er det idag kun avgifter på co2 og nox utslipp pluss litt for høy vekt

Avgiftene for den aller råeste Modell S som lages (2018 P100DL) blir derfor:


Engangsavgift
Avgift for egenvekt    + 100 679,04
Avgift for CO2    -73 377,60
Avgift for NOX            0,00
Vrakpant          2 400,00
Total i avgifter    = 29 701,44

Lettere utgaver får mindre avgifter og dersom egenvekten er under 2085 kg blir det kun Vrakpanten på 2 400 kr
https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/

Alle biler uansett type drivlinje behandles med andre ord ganske likt med tanke på avgifter med unntak av mva.

Dreiningen til at det skal koste å ta dårlige valg både for klima og ikke minst lokal forurensing er ønsket av alle norske partier.

Du utelot 288 000 i moms.

Counterpointer

Sitat fra: Ansjosfilet på fredag 07. september 2018, klokken 21:31
Husk at hvis vi hadde hatt en rødgrønn regjering, hadde de nye høyere bilavgiftene vært innført for lengst.
Eller ikke, siden dette bare er spekulasjoner og antagelser.

Du kunne like gjerne antatt at de milliardene som er gitt de rikeste i skattelette hadde kommet vanlige lønnsmottagere i hende.

Det ser ut som vi har kraftig økning i både byråkrati og bompenger med de blå- blå- grønne. Det skulle ingen trodd egentlig.

Ansjosfilet

Siden du nevner bompenger. Hvem tror du har vedtatt 53 nye bommer i Oslo?
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Counterpointer

Siden du nevner Oslo så kan vel jeg nevne den kjempepopulære bomringen i Stavanger......

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Ansjosfilet på lørdag 08. september 2018, klokken 00:12
Siden du nevner bompenger. Hvem tror du har vedtatt 53 nye bommer i Oslo?


Høyre er et av partiene som gikk inn for de ne bommene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA