Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde konservativt på 100D?

Startet av KrW, tirsdag 11. september 2018, klokken 12:31

« forrige - neste »

KrW

Kan det være estimeringen for rekkevidde er litt ulik mellom de ulike modellene? Jeg tenker om kanskje 100 viser litt mer konservativ estimering enn 90? 100 har vel nesten 20% større batteri enn 90, men kanskje ikke den nødvendigvis viser omtrent 20% estimert rekkevidde?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

KrW

Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

KrW

X75D har ca. 328km på 100%, X90D har 396km og X100D har 454km. 68km fra X75D til X90D og 58km fra X90D til X100D. De fleste rapporterer vel om at forskjell på tilgjengelig kapasitet er større fra 90 til 100 enn fra 75-90. Jeg tenker at estimatoren i skjermen da kanskje er mer forsiktig på 75 og 100 enn på 90.

Har ikke prøvd X100D på langtur enda, så har ikke mye erfaring med den annet enn noen dager med bykjøring. Blir 11mil i morgen, så det er litt langkjøring.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

turfsurf

Sitat fra: KrW på tirsdag 11. september 2018, klokken 13:31
Baserer nesten 20% på denne https://abetterrouteplanner.com/blog/index.php/2018/06/09/tesla-battery-charging-data/ hvor 90 har 79,8kWh tilgjengelig og 100 har 95,7kWh tilgjengelig.
100D har vel ikke 96kWh tilgjengelig ned til 0. Det virker litt merkelig. Vet ikke helt hvor disse tallene kommer fra, de stemmer ikke helt med andre. Forskjellen ny er vel ca 14kWh, men 90 pakken har vel rykte på seg for å degradere litt temmelig raskt, så diffen ender fort opp med 16kWh.

I praksis er forskjellen (i prosent) enda større, siden man gjerne vil komme inn på SuC med litt restkapasitet (si 10kWh).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

#4
Sitat fra: KrW på fredag 14. september 2018, klokken 00:38
X75D har ca. 328km på 100%, X90D har 396km og X100D har 454km. 68km fra X75D til X90D og 58km fra X90D til X100D.
Finnes den samme oversikten på S modeller?

Øyvind.h

De målingene jeg har sett ligger på ca 13,5kWh forskjell for nye pakker. Så kanskje 15kWh etter et år eller to?
Kjører X90D til vanlig, men har S100D nå som min er inne på 40.000 service. Må si jeg merker litt forskjell i rekkevidde ja :)

Om man regner 80kWh fra 100% til 0% i X90D og 94kWh i X100D med snittforbruk 250Wh/km skal X100D gå 56km lenger. Typical bør vel vise noe sånt som 70km ekstra?
Min X90D viser vel nå rundt 390km typical ved 100%. Dvs en X100D bør vise rundt 460km typical?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GeirHM

Min x100d har kjørt 7700 km siden 28 juni og typical 100% er estimert av teslafi som har logført kjøringa mi til 453 km.

SH aka F_P

Har lest ut min X100D og andre sine via canbus. Du kan regne +/- 97kWh tilgjengelig fra helt fullt batteri til bilen stopper. Det er da ikke fra 100% til 0%, men til bom stopp.

Har også lest ut noen 75D, og de har alle vært på rett i overkant av 72kWh tilgjengelig.

Med andre ord 14-15 kWh i favør 100 batteriet.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

GOS

Sitat fra: SH aka F_P på lørdag 15. september 2018, klokken 11:36
Har lest ut min X100D og andre sine via canbus. Du kan regne +/- 97kWh tilgjengelig fra helt fullt batteri til bilen stopper. Det er da ikke fra 100% til 0%, men til bom stopp.

Har også lest ut noen 75D, og de har alle vært på rett i overkant av 72kWh tilgjengelig.

Med andre ord 14-15 kWh i favør 100 batteriet.


Eeeeeh. 24-25 kwh
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

SH aka F_P

Sitat fra: GOS på lørdag 15. september 2018, klokken 11:53
Sitat fra: SH aka F_P på lørdag 15. september 2018, klokken 11:36
Har lest ut min X100D og andre sine via canbus. Du kan regne +/- 97kWh tilgjengelig fra helt fullt batteri til bilen stopper. Det er da ikke fra 100% til 0%, men til bom stopp.

Har også lest ut noen 75D, og de har alle vært på rett i overkant av 72kWh tilgjengelig.

Med andre ord 14-15 kWh i favør 100 batteriet.


Eeeeeh. 24-25 kwh

Ja, tenkte 90 når jeg skrev, oops.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

daktari

Sitat fra: knut.aulie på fredag 14. september 2018, klokken 09:22
Sitat fra: KrW på fredag 14. september 2018, klokken 00:38
X75D har ca. 328km på 100%, X90D har 396km og X100D har 454km. 68km fra X75D til X90D og 58km fra X90D til X100D.
Finnes den samme oversikten på S modeller?
Min S90D avleste jeg som nesten ny på 83,7 kWh og nå 1,5 år og 25000 km senere 82,4 kWh. Det er "nominal full pack" I ScanMyTesla.
Jeg hadde 100% typical 448 km som ny og 442 nå. Lite maxladet og superladet.
Som nye lå 90er ca 12 kWh over 75er og 100 ytterligere 12 over. De "loaner" S75 jeg har hatt har vel ligget rundt 370ish.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 17. september 2018, klokken 23:41
Som nye lå 90er ca 12 kWh over 75er og 100 ytterligere 12 over.
100D har 98kWh tilgjengelig. Antatt at de taper seg like mye som din blir det 14kWh over.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på mandag 17. september 2018, klokken 23:45
Sitat fra: daktari på mandag 17. september 2018, klokken 23:41
Som nye lå 90er ca 12 kWh over 75er og 100 ytterligere 12 over.
100D har 98kWh tilgjengelig. Antatt at de taper seg like mye som din blir det 14kWh over.
stemmer sikkert. La oss si 90ene lå NESTEN midt mellom 75 og 100.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Min S90D hadde 84,9 nominell full og viste 458km typical eller noe sånt.
Dvs ca 89kWh total.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: daktari på mandag 17. september 2018, klokken 23:41
Sitat fra: knut.aulie på fredag 14. september 2018, klokken 09:22
Sitat fra: KrW på fredag 14. september 2018, klokken 00:38
X75D har ca. 328km på 100%, X90D har 396km og X100D har 454km. 68km fra X75D til X90D og 58km fra X90D til X100D.
Finnes den samme oversikten på S modeller?
Min S90D avleste jeg som nesten ny på 83,7 kWh og nå 1,5 år og 25000 km senere 82,4 kWh. Det er "nominal full pack" I ScanMyTesla.
Jeg hadde 100% typical 448 km som ny og 442 nå. Lite maxladet og superladet.
Som nye lå 90er ca 12 kWh over 75er og 100 ytterligere 12 over. De "loaner" S75 jeg har hatt har vel ligget rundt 370ish.
Takk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA