Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Det første konevraket

Startet av Limodriver, tirsdag 11. september 2018, klokken 09:47

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: elKona på tirsdag 11. september 2018, klokken 14:05

– Så dette er helt krise for oss!"

Krise og krise. To års leveringstid på bil for de som bestiller i dag. DET er krise.

geear


andy99

Sitat fra: gr på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:05
Et konevrak til?

https://www.aftenbladet.no/trafikk/i/0EGlxJ/Vi-folger-trafikken-direkte?pinnedEntry=9964

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Mulig det ikke er ren el, men ladbar hybrid?
Det er electric. Hybrid finnes ikke.
Ser ut som kondemnering, så ny bil i 2020?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

tuono

Stusser på det taket der. Er vel folie...?

geear

Sitat fra: andy99 på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:08
Det er electric. Hybrid finnes ikke.
Så mye kan jeg om Kona. Det forklarer egentlig mye både på ene og andre fronten.  :P

HCO

En ting jeg har tenkt litt på etter å ha bestilt Kona - hva gjør man når man totalvraker en bil som det er 3 års ventetid på, og hvor bruktverdien er vesentlig høyere enn nypris...? Da må man jo ut på finn.no og betale 450.000 om man skal ha tilsvarende bil igjen, jeg ser ikke helt for meg at forsikringsselskapene synes det er greit å dekke.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Jejl

Ser ut til at det er føreren av den andre bilen som "glemte" at veien han skulle kjøre inn på er omgjort til forkjørsvei. (Det er vel sikkert et par år siden det skjedde.)

arthur

Sitat fra: HCO på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:25
En ting jeg har tenkt litt på etter å ha bestilt Kona - hva gjør man når man totalvraker en bil som det er 3 års ventetid på, og hvor bruktverdien er vesentlig høyere enn nypris...? Da må man jo ut på finn.no og betale 450.000 om man skal ha tilsvarende bil igjen, jeg ser ikke helt for meg at forsikringsselskapene synes det er greit å dekke.

Man ber forsikringsselskapet om å skaffe deg en ny bil og så er det deres problem hvordan de gjør det og hvor mye det vil koste dem?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

tuono

#23
Hentet fra et herværende forsikringsselskap. For Kona kan jo markedsverdien bli en interessant diskusjon.

Kondemnasjon hva betyr det egentlig?
I tilfeller hvor det verken vil være økonomisk eller teknisk forsvarlig å reparere bilen etter en skade, vil vi kondemnere bilen. Det betyr at vår tekniske avdeling vurderer bilen verdi opp mot markedsverdi på tilsvarende bil. Denne vurderingen vil være grunnlaget for erstatningstilbudet du vil motta for din bil.


If skriver; Er bilen eldre enn 3 år og blir kondemnert, vil du med Super merkeforsikring få et tillegg på markedspris på 25 prosent, hvis du kjøper en bil av samme merke fra en merkeforhandler. Med vanlig Super bilforsikring får du et tillegg på 15 prosent.

Ingen skriver noe om at de har noe ansvar for å skaffe deg ny bil. De bare utbetaler.

arthur

Da må de vel utbetale hva det vil koste deg å komme i en situasjon tilsvarende den du var i før tap av bil? Om det betyr et beløp høyere enn hva en ny bil koster og ingen ny bil er tilgjengelig fra en forhandler til listepris så blir det vel å se hva slike biler som er tilgjengelige omsettes for? Eneste forskjellen er vel den helt ekstreme situasjonen her at en brukt bil er mere verdt enn en ny bil, en situasjon som vil er av ny dato. Holder da veteranbiler og samleobjekter utenfor.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

trykkertor

Tror du må tegne en slags tilleggsforsikring om du forventer å få mer enn hva listepris på ny bil er.
Akkurat dette med "markedspris" er blitt litt spesielt de siste årene på grunn av mulighet for å selge "brukt" elbil til høyere enn nypris. Dette ligger nok inne i vilkårene til forsikringsselskapene.
Som nevnt her. De skaffer deg ikke ny bil. De utbetaler en forsikringssum til deg, så må du gjøre som du vil med de pengene.
Da tviler jeg sterkt på at de legger på 30% av bilens nypris så du skal kunne handle på finn.no.

Gordon Retriever

Ordlyd fra et annet forsikringsselskap:

SitatDersom det etter selskapets vurdering ikke er økonomisk eller teknisk forsvarlig å reparere bilen, erstattes skaden med det beløp som det på
skadedagen ville koste å anskaffe en bil av tilsvarende fabrikat, type, årgang og stand, det vil si markedsverdien



Biff

#29
Sitat fra: trykkertor på mandag 31. desember 2018, klokken 11:04
Sitat fra: Biff på søndag 30. desember 2018, klokken 17:11
https://www.nrk.no/hordaland/svaert-glatt-pa-veiene-_-to-biler-havnet-pa-taket-1.14359868

Enda en. Kjør forsiktig folkens.
Er dette samme bilen?
Den på NRK-lenken ser jo ikke skadet ut på taket.
https://www.ba.no/nyheter/politi/trafikk/bil-pa-taket-i-granvin/s/5-8-955514

Ja. Kjenner det igjen på fargen, akslingene, batteripakka og designet på fronten.

Vi så vel egentlig ikke et godt bilde av taket eller panseret.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA