Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Det første konevraket

Startet av Limodriver, tirsdag 11. september 2018, klokken 09:47

« forrige - neste »

Limodriver

Strengt tatt bør vel en Kona kunne repareres for ca 400 før den kondemneres. Spørsmålet er om denne Kona blir kjørt noe mer?

https://www.tb.no/nyheter/trafikkulykker/tonsberg/to-biler-har-kollidert-i-frodeastunnelen-vestgaende-lop-stengt/s/5-76-885483


Håkon77

Det er eksterme dele og verkstedpriser forsikringsselskapet opererer med så det kan fort ende med kondemnering.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

kristianbergen

Leaf 2013

elKona

Sitat fra: kristianbergen på tirsdag 11. september 2018, klokken 11:27
ser ut som en demobil
"Den ene bilen er en elektrisk Hyundai Kona, og var kjørt av en kunde på prøvekjøring fra Gjermundsen Auto.

Det er den eneste i sitt slag i Tønsberg, bekrefter daglig leder Gunnar Gjermundsen i Gjermundsen Auto.

– Så dette er helt krise for oss!"

navyelsen

Helt krise... VIRKELIG?
Jeg skjønner nesten ikke behovet for demobiler i det hele tatt.
Når tusenvis bestiller bilen usett, er det virkelig nødvendig med prøvekjøring? Alt er jo utsolgt de neste to årene, hvem er det egentlig som har behov for prøvekjøring?
Hvis det viser seg at bilen ikke sto til forventningene kan du jo bare videreselge den med stor fortjeneste, gjerne tilbake til forhandler.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

elKona

Sitat fra: navyelsen på tirsdag 11. september 2018, klokken 14:44
Helt krise... VIRKELIG?
Jeg skjønner nesten ikke behovet for demobiler i det hele tatt.
Når tusenvis bestiller bilen usett, er det virkelig nødvendig med prøvekjøring? Alt er jo utsolgt de neste to årene, hvem er det egentlig som har behov for prøvekjøring?
Hvis det viser seg at bilen ikke sto til forventningene kan du jo bare videreselge den med stor fortjeneste, gjerne tilbake til forhandler.

De bruker den som lokkemat. Når folk vil ha den, så pushes det en ventebil så lenge..

Limodriver

Hos min forhandler stod det mange Kia Seoul som var importert fra Tyskland etter endagsregistering. Kanskje de er utspekulerte nok til å ha satt det i system og selger Kia Seoul som ventepølse(bil).

Vi har ikke flere av de deilige pølsene du ønsker før om 2 år, men vi har en ventepølse her laget av en sjøldaua og halvråtten skrott. Du kan få den rimerligere enn Kona dersom vi skriver kontrakt nå......

Navl1

Ser ut på facebook som enda en Kona er påkjørt bakfra. Fikk meg til å tenke på en ting. Jeg bruker venstre "padle" til å bremse med. Holder den inne, og bilen "bremser" kraftig. Lyser bremselysene da? Noen som har testet det?
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Limodriver

Det samme gjelder dersom en har satt regenerering til auto. Da bruker bilen radaren til å variere regenereringen. F eks mot et kryss med biler foran vil bilen regenerere sterkt slik at bilen bremser helt ned. Hvorvidt bremselysene går på er uvisst, men dersom ikke kan Hyundai bestille containere med bakendedeler.

EL-Diablo

Bremselys kommer på ved middels til kraftig "brems" ved bruk av regen. Det gjør det iallefall på Ioniq, vil tro det er samme på Kona.

tuono

Ut i fra Ioniq: Virker som det er "pådrag" (tid vs økning) i regenereringen som bestemmer når bremselysene aktiveres. Kjører daglig bak flere Ioniqer til jobb, og for å si det sånn: De er veldig forutsigbare!

Zimon

Testet litt med min Ioniq her for litt siden når det var mørkt og jeg hadde ingen bak meg, men hadde skilt. På Regenering 3 så slår inn bremselyseneom jeg hadde nok fart til at det bremser kraftig, men på regenering 2 eller 1 så så jeg ingen tenning av bremselys.

Hvordan Kona oppfører seg vet jeg ikke.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Trekkoppbil

Man kan fundere over så mange ting:

Med dieselmaskin lyser ikke bremselysa når man bremser på giret.

Enkelte kjører uten baklys i dagslys, og jeg lurer på om automatikken er rask nok i tunneller, eller om det har noe å si i det hele tatt.

Når man låner bort bil, så er det enkelte sjåfører man må advare mot å bremse med venstrebeinet.

(Jeg trur ingen av disse effektene er relevante for ulykka på bildet)

navyelsen

Tatt ut fra elbilstatistikk.no:

Make and Model          Month      Year      Total
Hyundai Kona, Kauai      90         372        371


372 biler registrert så langt i år. Men bare 371 registrert totalt?
Betyr det at ulykkesbilen ble kondemnert og avskiltet?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

AppleKnocker

Sitat fra: Zimon på onsdag 12. september 2018, klokken 15:07
Testet litt med min Ioniq her for litt siden når det var mørkt og jeg hadde ingen bak meg, men hadde skilt. På Regenering 3 så slår inn bremselyseneom jeg hadde nok fart til at det bremser kraftig, men på regenering 2 eller 1 så så jeg ingen tenning av bremselys.

Hvordan Kona oppfører seg vet jeg ikke.
Det skal være EU regler som krever at ved en viss nedbremsning så kommer bremselysene på. Uansett om det er pga bremsepedal, regenerering e.l.
Eks: Ioniq regen 2 i oppoverbakke betyr ofte at bremselysene kommer på.
Kreftkjerrer kan vel neppe bremse nok til at lysene tennes uten bruk av pedal.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA