Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Plassering av bombrikke?

Startet av Håkon77, tirsdag 11. september 2018, klokken 07:43

« forrige - neste »

Håkon77

Er det noen begrensninger ved plassering av brikka eller er det bare å lime den oppe i ruta på siden av spillet? Har vært vant til ett eget felt til dette bak speilet, men på Kona er det ikke mulig.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Bård Fjukstad

Begrensningene følger av bruksanvisningen på pakken til brikken. 3-7 cm fra topp av vindu og ikke bak skjermet område ( antar det er områder med farge eller annet på vinduet ). Jeg satte den til høyre for kamera-boksen og ca 3 cm ned fra topp av vindu. Fungerer utmerket.

Håkon77

Det kan være andre begrensninger i form av vinkel på rute, UV beskyttelse etc som gjør at brikka ikke virker. Autopass hadde en liste med ulike biler og løsninger, men ikke Kona. Jeg prøver din løsning.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

tuono

Jeg har hatt en brikke liggende å slenge i det lille "hanskerommet" (ganske dypt og med luke) over instrumentene på Berlingoen min i flere år. Og systemet senser brikken ved absolutt alle passeringer. Så jeg tror ikke dette er noen stor vitenskap ut over personlige preferanser omkring hvor i frontruta du vil ha den.

Daniel_0007

Skjønner egentlig ikke hvorfor de har brikker lenger, alle biler blir vel tatt bilde og de sjekker jo reg nr, de kunne hatt et system som sjekker reg nr mot en database for å sjekke om man har avtale eller ei
Model 3 2019 LR Rwd

Tulle

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 11. september 2018, klokken 13:55
Skjønner egentlig ikke hvorfor de har brikker lenger, alle biler blir vel tatt bilde og de sjekker jo reg nr, de kunne hatt et system som sjekker reg nr mot en database for å sjekke om man har avtale eller ei
Det er jo akkurat det de gjør.

Daniel_0007

Sitat fra: Tulle på tirsdag 11. september 2018, klokken 14:28
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 11. september 2018, klokken 13:55
Skjønner egentlig ikke hvorfor de har brikker lenger, alle biler blir vel tatt bilde og de sjekker jo reg nr, de kunne hatt et system som sjekker reg nr mot en database for å sjekke om man har avtale eller ei
Det er jo akkurat det de gjør.

ja hvorfor trenger man brikke da? skjønner før når man hadde eget avtale felt men nå får alle faktura uansett uavhengig om man har brikke eller ei
Model 3 2019 LR Rwd

Tulle

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 11. september 2018, klokken 14:47
ja hvorfor trenger man brikke da? skjønner før når man hadde eget avtale felt men nå får alle faktura uansett uavhengig om man har brikke eller ei
Det vet jeg ikke. Men jeg har hatt brikken liggende hjemme et helt år og har kjørt over 20k i hele landet. I vår hadde jeg glemt å oppdatere autopass med nytt bilnr. Da kom regningene som jeg fikk kreditert (når jeg orket å klage og ikke bare betalte). Så la jeg inn ny bilen i autopass etter 17. mai. Da ble det slutt på alle regningene.
Konklusjon: Brikken trenger ikke å ligge i bilen, men autopass avtale må man ha med registrert nr. Dette slår de tydeligvis opp i en database ja.

Vidar_S

Sitat fra: Tulle på tirsdag 11. september 2018, klokken 15:29
Konklusjon: Brikken trenger ikke å ligge i bilen, men autopass avtale må man ha med registrert nr. Dette slår de tydeligvis opp i en database ja.

Jepp, så lenge avtalen er registrert på reg-nummeret er alt ok. Brikken gjør det enklere for de ulike bomselskapene å koble passeringen mot en gitt avtale og de bruker skiltnummer-gjenkjenning som backup. Som en stille protest mot bompenger kan man altså gi de ulike bomselskapene litt mer arbeid ved å legge brikken igjen hjemme, men tror kanskje ikke det hjelper så mye ;)

bno

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 11. september 2018, klokken 13:55
Skjønner egentlig ikke hvorfor de har brikker lenger, alle biler blir vel tatt bilde og de sjekker jo reg nr, de kunne hatt et system som sjekker reg nr mot en database for å sjekke om man har avtale eller ei

Veldig enig det lukter av hele brikkesystemet. Jeg var nettopp på en rundreise i Portugal. Kom fra Spania med leiebil. Sjekket inn i systemet ved å dra kredittkortet mitt samtidig ble bil nr. registrert i en data base. Gjort på under et minutt. kvittering brukte man etter på til å logge bilen av systemet. Ellers har jeg brukt kona sin vacuumpakker og fester (som jeg gjorde på Ampera) på innsiden av frontfangeren til høyre. Vekk med den. I front ruten får det holde med dashcam.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA