Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekk og felg-dimensjoner

Startet av RayBomb, tirsdag 11. september 2018, klokken 07:41

« forrige - neste »

Kåre Knatten

Sitat fra: Utladet på onsdag 26. desember 2018, klokken 14:45
Tenkte det kunne være interessant å vite vekten på hjulene til i pace. Jeg gikk for standard 18 tommere. Tror felgen het 1022. Disse ble levert med Michelin lattitude tour HP dimensjon 235/65R18. Veide hjulet til 24,4kg. Positivt overrasket over vekten egentlig. Noen som har veid 20 og 22 tommere?
Hei, stopp en halv. Du kan ikke kjøpe en "sportsbil" til 7-800000 og sette på dekk med varebildimensjoner. Det var på 70-tallet vi syntes det var sportslig med 65-profil, da normalen var 80-profil. Forunderlig at Jaguar leverer Michelin Latitude Tour HP,  som er et helårsdekk (all-season) noe vi normalt ikke bruker i Norge, siden vi bruker vinterdekk. Dette har en rullemotstand på E i følge EU merking og skulle aldri vært på en elbil.  Dekket passer best på varebiler, terrengbiler og pickup'er. Kjøreegenskapene blir derfor så som så.

Tellus

Sitat fra: Kåre Knatten på søndag 13. januar 2019, klokken 09:58
Sitat fra: Utladet på onsdag 26. desember 2018, klokken 14:45
Tenkte det kunne være interessant å vite vekten på hjulene til i pace. Jeg gikk for standard 18 tommere. Tror felgen het 1022. Disse ble levert med Michelin lattitude tour HP dimensjon 235/65R18. Veide hjulet til 24,4kg. Positivt overrasket over vekten egentlig. Noen som har veid 20 og 22 tommere?
Hei, stopp en halv. Du kan ikke kjøpe en "sportsbil" til 7-800000 og sette på dekk med varebildimensjoner. Det var på 70-tallet vi syntes det var sportslig med 65-profil, da normalen var 80-profil. Forunderlig at Jaguar leverer Michelin Latitude Tour HP,  som er et helårsdekk (all-season) noe vi normalt ikke bruker i Norge, siden vi bruker vinterdekk. Dette har en rullemotstand på E i følge EU merking og skulle aldri vært på en elbil.  Dekket passer best på varebiler, terrengbiler og pickup'er. Kjøreegenskapene blir derfor så som så.

Michelin beskriver dette dekket helt anderledes.

https://www.byttdekk.com/dekk/michelin/michelin_latitudetourhp

MICHELIN LATITUDE TOUR HP
Meget god bremseevne.
Godt grep på vått og tørt underlag.
Lav rullemotstand.
Michelin Latitude Tour HP sommerdekk, en SUV dekk som gir maksimal komfort og lang levetid.

RayBomb

💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Kåre Knatten

Nå har jeg hentet egenskapen for den korrekte dimensjonen.

Michelin Latitude Tour HP

Dekkstørrelser235/65 R18 104H
HastighetsindeksH: dette dekket er tillatt for hastigheter opptil 210 km/h
EU dekketikett
Rullemotstand E
Våtgrep C
Støyutslipp 71 dB

Bmw_Tryne

#49
Står litt om det der:

http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Michelin/Latitude-tour-HP.htm

Fornuftig med 18», har ikke i-pace, men kjøper alltid minste dimensjon. Pga praktiske årsaker. Hjulstøy , etc.
Bmw 530i G30

Utladet

Sitat fra: Kåre Knatten på søndag 13. januar 2019, klokken 09:58
Sitat fra: Utladet på onsdag 26. desember 2018, klokken 14:45
Tenkte det kunne være interessant å vite vekten på hjulene til i pace. Jeg gikk for standard 18 tommere. Tror felgen het 1022. Disse ble levert med Michelin lattitude tour HP dimensjon 235/65R18. Veide hjulet til 24,4kg. Positivt overrasket over vekten egentlig. Noen som har veid 20 og 22 tommere?
Hei, stopp en halv. Du kan ikke kjøpe en "sportsbil" til 7-800000 og sette på dekk med varebildimensjoner. Det var på 70-tallet vi syntes det var sportslig med 65-profil, da normalen var 80-profil. Forunderlig at Jaguar leverer Michelin Latitude Tour HP,  som er et helårsdekk (all-season) noe vi normalt ikke bruker i Norge, siden vi bruker vinterdekk. Dette har en rullemotstand på E i følge EU merking og skulle aldri vært på en elbil.  Dekket passer best på varebiler, terrengbiler og pickup'er. Kjøreegenskapene blir derfor så som så.

Mulig du har et poeng. Men nå har det seg slik at jeg er en gnier, og det ble for smertefullt å bruke masse ekstra penger på å oppnå dårligere komfort, mer uavfjæret vekt og større iboende treghet i hjulet.
Vil også korrigere noen av dataene på selve dekket.
Disse er V merket, lastindeks på 110. Hvertfall det som står på selve dekket.
I følge Michelin sine hjemmesider, så er rullemotstanden A på denne dimensjonen. Dekkene er også merket J LR, tør vi tippe på at det er en Jaguar Land Rover spesifikasjon?

Se gjerne følgende link for mer info:
https://www.michelin.no/bildekk/michelin-latitude-tour-hp

Litt merkelig kanskje, men 235/65-18 dimensjonen har A på forbruk, mens de andre varierer mellom B og C.

Har ikke fått testet disse dekkene enda, fikk bilen levert på vinterdekk. Noen som tør gjette på hvilke dimensjon? Riktig, 235/65-18.
Synes bilen er tipp topp å kjøre. Hadde ikke satt på 22 tommere om jeg fikk dem gratis;-)





4Matic Fanatic

Sitter og vurderer sommerdekk og fikk opp følgende A-klassede 20"-gummi.
Dette blir fort veldig subjektivt, men er det noen som har erfaring med noen av disse? Har god tro på Michelin etter erfaring fra E-klassen, men de er jo noe dyrere, og Pirelli bør vel også være gode dekk?

LittleHammer

Gikk selv for Falken Azenis FK 510. 255/50 R20
https://www.motor.no/tester/sommerdekk/2018/falken-azenis-fk-510/

Prisen på drøye 6000 levert var hyggelig.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

olavxxx

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 08. april 2019, klokken 22:18
Sitter og vurderer sommerdekk og fikk opp følgende A-klassede 20"-gummi.
Dette blir fort veldig subjektivt, men er det noen som har erfaring med noen av disse? Har god tro på Michelin etter erfaring fra E-klassen, men de er jo noe dyrere, og Pirelli bør vel også være gode dekk?
PS4 er veldig bra, henger sykt bra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA