Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekk og felg-dimensjoner

Startet av RayBomb, tirsdag 11. september 2018, klokken 07:41

« forrige - neste »

Hanevold

#15
Jeg ser at Continental Contivikingcontact 7 kommer best ut i årets test av piggfrie vinterdekk, men disse er ikke å få kjøpt i spesifisert I-Pace dimensjon 245/50 R20 (korrigert). Jeg mener derimot å ha lest at orginalen 20" vinterdekk leveres med nettopp Continental Contivikingcontact dekk, noen som vet hvilken dimensjon disse dekkene har?

https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2018/continental-contivikingcontact-7/

Nordlands

Regner med du mener 245/50 R20? Det er vel bare 255/50 som er et alternativ som kan anbefales, det vil gi samme rulleomkrets som 235/65 R18. Jeg vil likevel tro Jaguar bare leverer med 245/50 til 20" felger, enten ved at de får kjøpe akkurat den dimensjonen de ønsker når de kjøper hundrevis av dekk, eller bruker en annen dekktype.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Gordon Retriever

Sitat fra: Hanevold på lørdag 22. september 2018, klokken 21:23
Jeg mener derimot å ha lest at orginalen 20" vinterdekk leveres med nettopp Continental Contivikingcontact dekk, noen som vet hvilken dimensjon disse dekkene har?
Meget mulig dette er testvinneren fra 2017, ContiVikingContact 6 i 245/45-20.

Nordlands

Det kan hende det er fjorårets dekkmodell de leverer, men veldig lite sannsynlig 245/45 - om de avviker fra standard dimensjon vil det være på bredde og ikke profil.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Hanevold

Dere har rett, jeg mente å skrive 245/50 R20.

4Matic Fanatic

Hva tror folket om 255/50-20 da, det bør vel funke sammen med F-pace felger?
https://www.byttdekk.com/dekk/continental/continental_vikingcontact7/255-50r20/157452

Kan spare seg en titusenlapp og få det beste av nye dekk på markedet, selv om det gnager litt i bakhodet å sette 255-gummi som vinterhjul. Ser for meg de vil flyte godt på sørpe og løssnø.

Med 7mm mindre offset enn std I-Pace-felg er og 5 mm mer gummi på hver side kommer disse dekkene noe langt ut sammenlignet med std?

Nordlands

Jeg ser bla. Megahjul selger pakker med 20x9 ET45 og ET42 med 255/50 til I-Pace, vil tro de er sikre på at det går. Ser på en av bildene deres er det en figur som viser at maks anbefalt er 18 mm lengre ut enn originalt, men jeg vet ikke hvor de har det fra.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

lr-80

#22
15 mm økt sporvidde er maks av tillatt. Dette er senter av felgen, og tilsvarer 7,5 mm på hver side. Med bredere dekk blir dekkenes ytterside enda lenger ut. Jeg har 245/50-20 og 265/40-22 på F-Pace-felger, men foreløpig ingen bil, så må vente noen måneder på bilder og erfaringer. Siden begge felgsettene er ET45 blir dette 7 mm lenger ut (original ET 52 men samme dekkbredde) på 20" og 5,5 mm lenger ut (original ET 50,5) pluss halvparten av økt dekkbredde så totalt en drøy cm lenger ut på ytre dekkside på 22".

Tror dette blir enda tøffere enn originalt, men kanskje litt tyngre å dra rundt med 265/40-22. Ikke redd for forbruk på sommer uansett, da hurtiglading blir sjeldent med mitt bruksmønster, 32 mil til hytta.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

4Matic Fanatic

Da var jeg igjen nede på 18"...  etter at en postet dette bildet på FB ombestemte jeg meg igjen, og sparte ~20k.
Kjøper gummi selv og får lagt om når bilen kommer, så da utgår letingen etter 20" vinterdekk for meg..

Når det gjelder sommerhjul blir det en annen sak - kom over denne saken fra Continental, noen som har erfaring/har prøvd disse?

Tellus

Ikke dumt. Du får noen prosent lengre rekkevidde også med på kjøpet  :)

Eoniq

Ser at Megahjul anbefaler Nereus NS806 103T piggfrie vinterdekk til I-Pace, dette fordi at de har mindre rullemotstand, bedre på støy, langt bedre vannplaningsegenskaper, beholder egenskapene lenger og er omtrent like gode som testvinneren på snø/is.
Har aldri hørt om dette merket før, men hvis det Megahjul skriver er riktig, så må jo dette vær ett kupp, eneste er at de ser ut til kun å komme i 19 tommers størrelse.

S.S

Jeg gikk for Hakka9 (pigg), med 235-55-20, en del rimeligere enn 245-50, og innafor på omkrets, noen prosent mer.
De blir montert på originalfelgene.

Stikkkontakt

Vurderer å kjøpe uorginale 21". Syns de rigger pent på F-Pace. I-Pace var ikke i konfiguratoren til MAK. Du kan ikke vise dette vedlegget.

Kåre Knatten

#28
Sitat fra: Eoniq på søndag 07. oktober 2018, klokken 19:41
Ser at Megahjul anbefaler Nereus NS806 103T piggfrie vinterdekk til I-Pace, dette fordi at de har mindre rullemotstand, bedre på støy, langt bedre vannplaningsegenskaper, beholder egenskapene lenger og er omtrent like gode som testvinneren på snø/is.
Har aldri hørt om dette merket før, men hvis det Megahjul skriver er riktig, så må jo dette vær ett kupp, eneste er at de ser ut til kun å komme i 19 tommers størrelse.
Nå er det vel med Megahjul, som andre handelsvirksomheter, de liker å pushe ut produkter de tjener mest på. Etter å ha vært frittstående forhandler av dekk i over 30 år, har jeg kun en anbefaling angående vinterdekk - kjøp anerkjente merker. "Billig merker" fra østen eller østeuropa, har ikke gode nok egenskaper. Spar heller på noe annet.

Stikkkontakt

Spesielt å hevde at Nereus har "mindre rullemotstand" når de har klassifisering "E". På lettfattelig norsk står "E" for Elendig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA