Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekk og felg-dimensjoner

Startet av RayBomb, tirsdag 11. september 2018, klokken 07:41

« forrige - neste »

RayBomb

Noen som kjenner til dette?
Lurer på å kjøpe uorginal felg og sommerdekk, helst 22". Anyone?


Sent from my iPad using Tapatalk
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

lr-80

255/40-22, 8,5 bredde, ET50,5 er standard.
F-Pace 265/40-22 med ET 45 er sett på bilder av flere biler. Jeg har kjøpt denne kombinasjonen med original ubrukt dekk/felg/sensor på eBay.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

AJ82

- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Stikkkontakt

Noen som har informasjon om hvilke dekk i de aktuelle dimensjonene som har lavest rullemotstand? Det ser ut som vi må pine ut det vi greier av denne bilen siden den ikke er noe snill med strømmen i utgangspunktet.

Nordlands

Dette kan kanskje gi en pekepinn, men da vi gjerne må over på SUV-varianter av dekk i tillegg til annen dimensjon blir det nok litt forskjell.
https://www.motor.no/artikler/2018/mars/sommerdekk-2018-kategori-rullemotstand/
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Stikkkontakt

Sitat fra: Nordlands på søndag 16. september 2018, klokken 14:32
Dette kan kanskje gi en pekepinn, men da vi gjerne må over på SUV-varianter av dekk i tillegg til annen dimensjon blir det nok litt forskjell.
https://www.motor.no/artikler/2018/mars/sommerdekk-2018-kategori-rullemotstand/

Det er riktig, men det gir nok en pekepinn.
Testvinner på rullemotstand er å få i 245/45-20. Det er nok innafor på I-Pace. Usikker på om load index 99 er tillatt.

4Matic Fanatic


Nordlands

#7
Jeg tror faktisk ikke det som står på disse klistrelappene er påkrevd, bare anbefalt for optimal komfort/dekklevetid - der står det jo 110 for 235/65R18, men det som er registrert hos vegvesenet på I-Pace så langt er 103 for 235/65R18. I manual står det bare at lastindeks på nye dekk bør være minst det samme som bilen kom med originalt, men samtidig skal man bare få feil på EU-kontroll dersom lastindeks er lavere enn påkrevd for maks aksellast - det får jeg til å bli minimum lastindeks 97 basert på høyeste aksellast (bakaksel).
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

4Matic Fanatic

#8
Vi må få noen til å lese av vognkortet :-)

Nordlands

Som nevnt, det er 103 som er registrert med vegvesenet, jeg forutsetter at det står det samme i vognkort.
Siste registrerte I-Pace: https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=SADHA2B13K1F61119
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Stikkkontakt

I registreringen du viser til står følgende:
"Tallkode som indikerer hvor stor belastning dekket er godkjent for av fabrikant. Må minst være like høy som akselens tillatte totalvekt delt på 2"

Det betyr at man er fri til å montere dekk med lavere lastindeks enn originaldekk.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 16. september 2018, klokken 21:32
I registreringen du viser til står følgende:
"Tallkode som indikerer hvor stor belastning dekket er godkjent for av fabrikant. Må minst være like høy som akselens tillatte totalvekt delt på 2"

Det betyr at man er fri til å montere dekk med lavere lastindeks enn originaldekk.
Jeg leser det som at dette kravet er satt til fabrikanten. Når de da har gitt et større tall tilbake som bilen er registrert med må du forholde deg til dette.

Jeg har aldri vært borti at dette er en matteoppgave for kontrollørene, enten det nå er PKK eller noe annet - da leses tallet i vognkortet sett opp mot det som står på dekkene.

Stikkkontakt

#12
Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 17. september 2018, klokken 07:48
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 16. september 2018, klokken 21:32
I registreringen du viser til står følgende:
"Tallkode som indikerer hvor stor belastning dekket er godkjent for av fabrikant. Må minst være like høy som akselens tillatte totalvekt delt på 2"

Det betyr at man er fri til å montere dekk med lavere lastindeks enn originaldekk.
Jeg leser det som at dette kravet er satt til fabrikanten. Når de da har gitt et større tall tilbake som bilen er registrert med må du forholde deg til dette.

Jeg har aldri vært borti at dette er en matteoppgave for kontrollørene, enten det nå er PKK eller noe annet - da leses tallet i vognkortet sett opp mot det som står på dekkene.

Fabrikant er i dette tilfellet dekkprodusent. Ikke bilprodusent.

Max bakakselvekt er 1450 kilo. Det betyr at LI 97 er godkjent ettersom det svarer til 730 kilo pr dekk.

Nordlands

I gjeldende veiledning til kontrollinstruks står følgende:
Det er viktig å merke seg at kjøretøy i vognkort kan være oppgitt med lastindeks og hastighetsindeks i samsvar med dekkene som var montert på kjøretøyet fra fabrikk, og at dette ikke nødvendigvis er minimumskravet. Det kan også være forskjell i krav til lastindeks foran og bak mens det i vognkort er oppgitt samme lastindeks på begge aksler. Dersom dekkene ikke tilfredsstiller spesifikasjonene i dekk-rubrikken i vognkortet, må man derfor kontrollere dekkenes merking opp mot største tillatte akselvekter og topphastighet før det eventuelt ilegges mangelmerknad.
https://www.vegvesen.no/_attachment/2354665/binary/1268400?fast_title=Veiledning+til+kontrollinstruks+som+gjelder+frem+til+7.+februar+2019.pdf
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

4Matic Fanatic

Harru sett, dette er faktisk en mulig matteoppgave til kontrollørene...  :)

Bet meg ellers merke i en annen elbilrelatert sak:
Kontrollpunkt 4.14.3: Mangelmerknad for manglende ladekabel
Dersom el-bileiere kun har fastmontert ladestasjon, skal det ikke gis mangelmerknader for
manglende ladekabel.


Ut fra dette er det altså bare å oppgi at man har fastmontert ladestasjon hjemme, så bortfaller kravet om ladekabel i bilen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA