Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

KM status når batteri er 100%

Startet av Shiblee Kamal, mandag 10. september 2018, klokken 12:39

« forrige - neste »

Shiblee Kamal

Hei,

Jeg har Kia Soul 2018 model med 30kWh batteri som har 240 km rekkevedde.
Hver gang jeg lader batteri 100%, KM (rekkevedde) status viser rundt 220-222 km. Kun en gang den viste 228 km men aldri 240 km? Bilen har gått kun 5000 km?

Hvorfor det KM (rekkevedde) status aldri viser 240 km når batteri er 100% ?

Roy Aasen

Jeg kandessverre ikke svare deg..men har samme spørsmål. Min viser aldri mer enn 198km på 100%.

goev

Den viser forventet rekkevidde basert på historisk kjørestil, temperatur og batteritilstand. Hvis cellene ikke er helt korrekt balanserte, vil det virke negativt inn på rekkevidden.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Roy Aasen


Shiblee Kamal

Sitat fra: goev på mandag 10. september 2018, klokken 13:55
Den viser forventet rekkevidde basert på historisk kjørestil, temperatur og batteritilstand. Hvis cellene ikke er helt korrekt balanserte, vil det virke negativt inn på rekkevidden.

---------------------------------------------
Hvilken cellene? Hva betyr "Hvis cellene ikke er helt korrekt balanserte, vil det virke negativt inn på rekkevidden"?

Roy Aasen

Det står noe her https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38974.0...så hvis jeg skjønner det riktig så sørger bilen selv for å balansere cellene.  Andre vet kanskje noe mer om dette?

goev

Battericellene, Shiblee Kamal. Jeg er ingen ekspert, men slik har jeg forstått dette:

Batteriet i den gamle Soulen består av 96 celler på drøye 4.2V hver. Totalt litt i overkant av 400V når bilen er ny.
Over tid vil cellene få litt forskjellige spenninger av ulike grunner. Kanskje rundt +/- 0.2V? BMS-en vil prøve å lade cellene likt, men hvis man f.eks. småkjører mye og alltid lader når man kan, vil BMS-en ikke kjenne til cellenes faktiske topp- og bunnspenning. Da blir det vanskeligere å regne reell kapasitet.
Mitt inntrykk er at BMS-en trenger en litt større utlading (nesten til 0%)  etterfulgt av en fullading til 100% innimellom for å kunne få balansert cellene og samtidig gi et riktigere bilde av batteriets status. Dette er det andre som kan bedre enn meg, så kom gjerne med rettelser :D
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

6pence

Vi har kjøpt en 2015 bruktimport fra Usa via Elbilhallen sandnes, for ca 1 mnd siden. Denne stopper på ca 10 mil totalt sett. i begynnelsen var den på 15 men har fort gått ned og stabilisert  seg på rundt 10 mil. Slik jeg kan tolke innleggene her så må den kjøres godt ned, gjerne mot 3-4 % før den lades opp til 100 % ?

Roy Aasen

Kjør den helt ned nesten i null.( <1%). Lad opp med saktelading til 100%, det burde gi en forskjell.

6pence

Saktelading? Jeg har en 2,3 kwh 10 A på veggen i carporten. Eller tenker du på kladden? Den har jeg ikke plass til å bruke.

hanche

Ikke glem innvirkningen av utetemperaturen! Jeg visste om det i teorien, men da jeg selv hadde ny Soul (innkjøpt i juli 2016), ble jeg likevel veldig overrasket da jeg så hvordan rekkevidden falt da det ble kaldere i været på høsten. Jeg ble ganske lettet da den kom seg tilbake på opprinnelig nivå neste sommer.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Roy Aasen

Sitat fra: 6pence på torsdag 11. oktober 2018, klokken 11:00
Saktelading? Jeg har en 2,3 kwh 10 A på veggen i carporten. Eller tenker du på kladden? Den har jeg ikke plass til å bruke.

Originalkladden er ment ja. Den trenger ikke plass..kun ett 10A stikk..i nøden.
Eller misforsto jeg noe?

Roy Aasen

(Soul 30)
Ramler fort ned på km angivelsen..bildet tatt i dag. Fulladet hjemme + 7 grader.
Med den farta så kommer vogna til å kun rekke 100km når det blir kaldere..hrm..hrm :blank:


Shiblee Kamal

Er det mulig å kalibrere kia soul batteri hos bilverkstedet? nybil garanti gjelder for batteri rekkevedde også?

Roy Aasen

Om verkstedet kan gjøre noe der vet jeg dessverre ikke.

Min kom seg ett par dager senere og var da opp på 175km

Idag var jeg på 166 med minus 1 grad.
Blir ikke helt klok på dette selv :-\

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA