Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 eller etron

Startet av Svolar, mandag 10. september 2018, klokken 06:21

« forrige - neste »

Svolar

Hei

Vet ikke om det er flere som tenker som meg, men vurderer model 3 mot etron.

Etron
Hengerfeste
Større bil og mer praktisk
Audi
Servicesenter er nærmere der jeg bor og en får sikkert time kjapt

Model3
Lettere bil og mer kjøreglede?
Billigere
Rekkevidde

Med model3 blir det nok litt kompromisser på bruken. Som familiebil. Er det flere som har reservasjon på samme biler som tenker det samme?

1000kwh

Model 3 er i produksjon i dag og det finnes enormt med videoer på Youtube.

Etron blir mer gjetning.

Det vi vet om Model 3 er at den har lang rekkevidde, tilgang til supercharger, autopilot og ytelser som slår det meste.

Veldig forskjellige biler i grunn.

z4rd

Enn så lenge prisene ikke er tilgjengelige, mener jeg det er ganske vanskelig å veie disse to opp mot hverandre.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hELgenen

Sitat fra: z4rd på mandag 10. september 2018, klokken 07:24
Enn så lenge prisene ikke er tilgjengelige, mener jeg det er ganske vanskelig å veie disse to opp mot hverandre.

Enig - det er to biler som normalt sett ikke konkurrerer mot hverandre. Det vil dog alltid være noen som
kunne tenke seg begge og teller på fingrene hvilken vei de skal gå. Selv synes jeg mange sedaner ser lekre ut, men når jeg først kommer til bestillingsøyeblikket så dukker spørsmål om praktiske egenskaper opp - og da faller alltid sedanen gjennom

Tellus

Svært forskjellige biler dette. Eneste fellesnevner er vel at de begge har elektrisk drivverk og relativt lang rekkevidde.

E-Tron er en relativt stor SUV (etter norske forhold) med god plass til baksetepassasjerer og bagasje. Model 3 er en sedan med begrenset plass til baksetepassasjerer og bagasje.

Bilene er også svært forskjellig med hensyn på interiørdesign. Premiumfaktoren er også etter min svært forskjellig der E-Tron ligger en klasse eller to over Model 3.

Model 3 blir billigere. Ganske mye billigere med minste batteri. Man bør nok legge til grunn at prisen blir høyere for varianten med minste batteri en det som Elon Musk har reklamert for. Lite som tyder på at den prisen er økonomisk bærekraftig for Tesla på denne siden av 2020.

Hvis man først vurdere både SUV og sedan så ville det kanskje vært mer nærliggende å se på Model S. Den er romsligere i andre rad (man sitter fortsatt svært lavt) og har plass til mye bagasje.

Espen Hugaas Andersen

#5
Model 3 har bedre plass til baksetepassasjerer enn Model S, men betydelig mindre plass til bagasje.

Model 3 bør være en grei familiebil, hvis behovet for bagasje ikke er veldig høyt. Og man kan slenge på en takboks ved behov. Skal man utstyre en bil slik at den er nærmest mulig e-tron så bør man vel i hvert fall gå for LR AWD. Da er nok startprisen omkring 430.000 kroner.

Kjøregledemessig er det nok liten tvil om at Model 3 blir betraktelig bedre enn e-tron, hvis man liker biler som sitter bra i svingene og har gode ytelser. e-tron blir nok mer tilsvarende Model X på området. (Model X er veldig bra for en bil på 2,5 tonn, men den veier faktisk 2,5 tonn.)

Og det er fortsatt usikkert om det kommer hengerfeste på Model 3. Det er mulig det tilbys før det er mulig å få Model 3 i Norge.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Touring

Ville heller sett på Kia Niro som alternativ. Nesten 50 mils rekkevidde og plass som en kompakt stasjonsvogn med masse utstyr for rundt 370.000. Har depositum på både Audien og denne inne. Bestemmer meg på tirsdag.

AJ82

Når vil TM3 bli tilgjengelig i Norge?

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Tellus

#8
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 10. september 2018, klokken 08:49
Model 3 har bedre plass til baksetepassasjerer enn Model S, men betydelig mindre plass til bagasje.


Så vid tjeg vet så sitter man på gulvet i M3. I MS sitter man litt over gulvet. Det kan være at det er bedre takhøyde målt fra setet i M3. Ville også overraske meg om ikke MS har bedre skulderplass enn M3.

Øyvind.h

Sitat fra: AJ82 på mandag 10. september 2018, klokken 09:29
Når vil TM3 bli tilgjengelig i Norge?

A.J.
Config fra Q4 og levering slutten av Q1. For de som har bestilt.
Sitter man fortsatt på gjerdet er det et åpent spørsmål :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 10. september 2018, klokken 08:49
Model 3 har bedre plass til baksetepassasjerer enn Model S, men betydelig mindre plass til bagasje.

Hmm, høres ut som den kan egne seg godt som taxi i Oslo. Kanskje dette blir arvtageren til Prius i taximarkedet?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tellus

Sett bort fra sittekomfort for passasjerer og bagasjeplass så er M3 en perfekt taxi.

4Matic Fanatic

Jeg fatter ikke at man seriøst kan vurdere så ulike biler opp mot hverandre.
Det er jo omtrent bare eldriften som er felles..

jkirkebo

Sitat fra: Tellus på mandag 10. september 2018, klokken 12:39
Sett bort fra sittekomfort for passasjerer og bagasjeplass så er M3 en perfekt taxi.

Er det dårligere sittekomfort for passasjerer i TM3 enn i Prius da?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Pingle

For meg er valget (per i dag) tms/TMX 85-100D eller etron eller ipace.
De to siste gir meg alt jeg trenger av kryss mtp funksjon, antagelig en del kvalitetsgreier som mindre innvendig støy og bedre byggekvalitet, men dårligere rekkevidde og mindre innvendig plass enn Tesla.
TM3 og TMY faller ut pga plass.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA