Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rust på bremseskiver Nissan leaf 2015

Startet av Rabies, søndag 09. september 2018, klokken 20:57

« forrige - neste »

Rabies

Hei,

Har hatt bilen på EU-kontroll og fikk to 2'er mangler, hhv. rust på bremseskiver foran og knekt wire til parkeringsbrems.

Jeg har tatt av skivene foran for å ta en titt på det og jeg kan ikke helt se at skivene verken er så slitt eller rustne at de burde byttes. Har forstått at det skal være omtrent 25% rust på skivene for at de skal bli underkjent. Legger ved noen biler av skivene og satt pris på om noen her kan gi sin vurdering av de.

Når det gjelder wire til parkeringsbrems så blir jeg heller ikke helt klok på dette. Jeg har demontert bremsene bak og kontrollert wire. Kan ikke se at den har brudd noe sted og parkeringsbremsen virker slik den skal. Legger ved et bilde her også, men det er vanskelig å se der hvor wire kommer inn i trommelen.

Er det noen andre som har fått tilsvarende feil med parkeringsbrems på sin leaf tidligere?
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

Limodriver

#1
Dersom bremseskivene ikke er veldig rustne på baksiden ser det ikke ut som disse skivene burde ha vært underkjent.

Jeg vi tro det er strømpebrudd på bremsewiren. Dette er trolig der den kommer ut fra karosseriet, går inn i tromlene eller av andre grunner er avsluttet ved f.eks deling til bakhjulene.

tomrh

Brukte du NAF eller verksted til EU? Det hender dessverre at verksteder gir 2'er feil på noe som er i orden, i håp om at de skal få «fikse» det etterpå. NAF er uavhengige og tjener ingenting på å skrive ut unødige feil. Skivene ser ok ut for meg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Rabies

Takk for tilbakemeldinger,

Jeg brukte Birger N. Haug i Ski. Tok EU-kontrollen samtidig som jeg tok 3-års service og ser i ettertid at det kanskje ikke var smart.

De skulle ha 6500,- for bytte av bremser og 7500,- for bytte av wire til parkeringsbrems. Jeg har kjøpt nye skiver og klosser som jeg bytter selv, men ønsker en ny vurdering av wire til parkeringsbrems på et annet verksted.

Når jeg demonterte hjulene tidligere i dag så måtte jeg gå over alle bolter med stålbørste for å få pipene til å passe og jeg mistenker at verkstedet ikke har demontert noen ting som en del av bremseservicen. Jeg kjenner ikke detaljene på det de utfører, men den var på service for en ukes tid siden og bilen har omtrent ikke blitt brukt siden, så finner det rart at boltene til kalipper etc er gjengrodd av smuss ila. en uke i garasjen.
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

leafnor

Tilløp til juks og fanteri om de skivene der underkjennes for rust. For skulle dette sette standarden, finnes ikke noen Leaf med OK skiver. Alle har et snev av rust på seg.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Rasmus.B

Ut i fra bildene du viser ser jo disse skivene helt fine ut. Utrolig rart at de blir underkjent. Jeg hadde reist tilbake og fått de til å vise deg nøyaktig hva som var galt med disse skivene.
Da kan de sikkert også forklare hvordan en knekt wire fortsatt fungerer.
Jeg har hatt en krangel med ett verksted der jeg fikk mangel på rust på bremse rør. Dro til ett annet verksted som tok seg tid til å løfte opp bilen og komme med en bedømming av dette. De var enige med meg, og kunne ikke forstå hvor det skulle være rust.
Da dro jeg tilbake til verkstedet som hadde gjort kontrollen, satte fra meg bilen og ba om revurdering, og hvis ikke ville jeg be om at biltilsynet gjorde en etterkontroll. To timer senere var bilen godkjent, uten at jeg måtte betale for etterkontroll.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

leafnor

Skal på EU kontroll med jobbens Leaf nå, og den har knapt 12000km på 4 år. Det er rusten som tar den. Skivene fremme er som på bildet lagt ved. Skal på NAF.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sele

Hvordan ser skivene ut på innsiden? Kan ikke underkjenne de skivene hvis de er som på bildene på innsiden. Eneste må i såfall være om de er under minstemål på tykkelse.

Rabies

De ser tilsvarende ut på innsiden. Høres ut som om jeg bør etterprøve vurderingen, så tar turen innom Birger N. Haug ila. uka for å klage.
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

Limodriver

Birger N Haug i et nøtteskall spør du meg. Prisen du har fått oppgitt 14000 for å bytte klosser og skiver bak samt bremsewire er i mitt hode intet mindre enn ran.

Dersom du har skivene løse ville jeg tatt en tur innom en trafikkstasjon. Spør de som arbeider i kontrollhallen om de mener skivene bør underkjennes. Jeg føler meg trygg på svaret. Deretter tar du turen til Birger N Haug og forteller dem at bilen skal godkjennes og ber dem vise deg den brukne wiren. Wirer ryker, de brekker ikke.

Deretter ville jeg gjort Birger N Haug oppmerksom på at du vil klage på dem til statens Vegvesen.

Slik svindelvirksomhet provoserer meg, men det stemmer med erfaringen min med Birger N Haug - lurendreiere.

Kjell Leaf

Sitat fra: leafnor på søndag 09. september 2018, klokken 22:00
Tilløp til juks og fanteri om de skivene der underkjennes for rust. For skulle dette sette standarden, finnes ikke noen Leaf med OK skiver. Alle har et snev av rust på seg.

Jo, de finnes. Mine skiver er snart 5 år, 80k km, og rustfrie
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

leafnor

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 10. september 2018, klokken 01:27
Sitat fra: leafnor på søndag 09. september 2018, klokken 22:00
Tilløp til juks og fanteri om de skivene der underkjennes for rust. For skulle dette sette standarden, finnes ikke noen Leaf med OK skiver. Alle har et snev av rust på seg.

Jo, de finnes. Mine skiver er snart 5 år, 80k km, og rustfrie
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Den eneste situasjonen det er gunstigst å velge EU-kontroll på verksted er når bilen har masse feil og er nær ved å bli vraket. Da finner verkstedet gjerne en overkommelig mengde 2'er feil, for å ikke skremme kunden til å vrake men heller få lov å fikse som de jo tjener på.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Limodriver

Hold oss oppdatert på utviklingen i saken og hvordan Birger N Haug responderer.

elektrolux

Skulle ønske mine skiver var like fine som disse.

Burde helt klart tatt en etterkontroll hos vegvesenet. De er ganske strenge på slikt juks.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA