Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Checkelec parametre - diskusjon om betydning og erfaringer med nye verdier

Startet av Elmo, søndag 09. september 2018, klokken 12:59

« forrige - neste »

Elmo

Med versjon 3.0 av Android mobil-APPen Checkelec for PSA-classic har vi fått mulighet til se og ikke minst endre en rekke parametre i computeren.

I denne tråden ønsker jeg at vi skal diskutere spørsmål om forståelse av de enkelte parametrene, forslag til endringen av parameterverdier, og ikke minst erfaring med nye verdier i praksis.

Spørsmål av mere generell karakter henvises til den opprinnelige Checkelec tråden (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34987.0)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Parameter "Strøm for bremselys":  På min P106 stod den på -169,2A  og jeg har aldri sett bremeselyset komme på.
Jeg har bare lest om at dette finnes på enkelte biler og har faktisk trodd at den funksjonen er fjernet på "nyere biler.
Jeg har satt min til -50,2A  (tror jeg satte -50, og .2 kom av seg selv)  :-\
Jeg har ikke fått testet resultatet enda, for det krever litt samarbeid eller "ekstrautstyr"
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Har logget minst 1000 oppladinger av NiCd blokker og når disse blir eldre blir ladekurven mye brattere på slutten av oppladingen. Ut fra det mener jeg det er riktig og trygt å sette coefficient for overlading ned fra 15% til maks 10% på våre etterhvert godt innkjørte PSA classic.

Overlading med 5A er fremdeles kurrant.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Tenker du på parameteren '"Overladingskoeffisient" under Normallading @Elektrolux ??
Grunnen til at jeg spør er at den allerede har verdien 7% på min P106 (merket med pil på bildet) ??? :o 

Når den nå står på samme bildet så vil jeg nevne at en "nobrainer" er å endre grensen for vannservicevarsel (dvs etter hvor mange Ah overlading bilen skal gi vannlyset) bør settes ned til 500Ah (med rød ring)

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

timescape

Sitat fra: Elmo på søndag 09. september 2018, klokken 13:15
Parameter "Strøm for bremselys":  På min P106 stod den på -169,2A  og jeg har aldri sett bremeselyset komme på.
Jeg har bare lest om at dette finnes på enkelte biler og har faktisk trodd at den funksjonen er fjernet på "nyere biler.
Jeg har satt min til -50,2A  (tror jeg satte -50, og .2 kom av seg selv)  :-\
Jeg har ikke fått testet resultatet enda, for det krever litt samarbeid eller "ekstrautstyr"

Er testet (-50,2A). virker fint :)
Mit bremselys kommer på ved regen..
br.

elektrolux

Sitat fra: Elmo på mandag 10. september 2018, klokken 00:02
Tenker du på parameteren '"Overladingskoeffisient" under Normallading @Elektrolux ??
Grunnen til at jeg spør er at den allerede har verdien 7% på min P106 (merket med pil på bildet) ??? :o 

Rare data med 7A styrke på overlading og kun 7% koefficient. Trodde 5A og 15% var standard. 5A og 7% hadde vært bedre spør du meg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

saxo56


Elmo

Overlading er den ladingen som skjer etter 100%, og den gjøres for å balansere batteriene.
Mengden overlading skal stå i forhold til hvor mye som har blitt ladet (før 100%) hver gang, og overladingskoeffisienten angir hvor mye.
Men om det er i % av ladetiden eller i % av tilført energi er jeg ikke sikker på.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Er prosent av innladet kapasitet fram til 8V / blokk.

På godt innkjørte batter stiger spenningen svært raskt etter dette så 15% overladingskoeffisient betyr mye overlading og høyt vannforbruk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på mandag 10. september 2018, klokken 22:58
Sitat fra: Elmo på mandag 10. september 2018, klokken 00:02
'"Overladingskoeffisient" under Normallading har verdien 7% og strøm 7A på min P106 
Rare data med 7A styrke på overlading og kun 7% koefficient. Trodde 5A og 15% var standard. 5A og 7% hadde vært bedre spør du meg.

Sjekket Saxo'n min først nå. Den har 5A og 15%, så jeg får nok senke den til 7% eller 5%.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

saxo56


Helge

Sitat fra: elektrolux på mandag 10. september 2018, klokken 22:58
Sitat fra: Elmo på mandag 10. september 2018, klokken 00:02
Tenker du på parameteren '"Overladingskoeffisient" under Normallading @Elektrolux ??
Grunnen til at jeg spør er at den allerede har verdien 7% på min P106 (merket med pil på bildet) ??? :o 

Rare data med 7A styrke på overlading og kun 7% koefficient. Trodde 5A og 15% var standard. 5A og 7% hadde vært bedre spør du meg.

Sjekket på den ene 2003 Saxo'en jeg har i går og den stor på enda en variant, nemlig 5 A og 13 %

Regenerering før bremselys sto som hos timescape på -169 A  :-\

Skal sjekket den andre 2003 Saxo'en så snart jeg er ferdig med batteribytte.

Jeg får forresten gul V ved de parameterne jeg endrer på?! Blir dette stående?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

fggade

På min saxo 98 var overladningsstrøm  7.0A og 7%.
Om man setter vannservicevarsel ned til 500Ah, antar jeg det er kjekt for å få en påminnelse om batterifylling på kontrollpanel i tide. Men vil dette lyset påvirke lading eller bruk av batteriet når det har blitt aktivert? Regner ikke med bilen går en slags sikkerhetsmodus, for da er det litt upraktisk igjen...
Citroen Saxo electrique 1998, kjøpt oktober 2017.
Kjører kun franske biler, god erfaring med PSA-mekanikk fra 80- og 90-tallet. Har også en Citroen ZX 1997 bensin og Citroen C25 1987 diesel campingbil. Oslo-området.

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Sitat fra: Helge på mandag 05. november 2018, klokken 13:12

Sjekket på den ene 2003 Saxo'en jeg har i går og den stod på enda en variant, nemlig 5 A og 13 %

Skal sjekket den andre 2003 Saxo'en så snart jeg er ferdig med batteribytte.


Sjekket den andre 2003 Saxo'en og den stod på 7 A og 7 % som Elmo haddde på en av sine...  ??? :-\
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA