Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinter rekkevidde 40kwh

Startet av downlow, lørdag 08. september 2018, klokken 15:55

« forrige - neste »

downlow

Da er det snart vinter igjen og mulighet for å teste rekkevidden. Jeg vurderer å oppgradere min 2017 modell. Vet det var mye kaos her inne og  på andre nettsteder ang skuffelse over kort rekkevidde i forhold til det Nissan "lovte" samt egen erfaring hos en del eiere.

Jeg pendler fra Tønsberg til Asker som er ca 14 mil på motor vei 100kmt, samt den beryktede Lier bakken som suger strøm 8)  Med min 30kwh går dette strekket greit om sommeren, har igjen ca 15% når jeg er hjemme fra jobb. Vinterstid må det selvfølgelig lades en 12-15 minutter.

Jeg bruker Leafen som en vanlig bil, dvs ingen eco kjøring, sparing på varmeapperat osv. Kjører B ned Lierbakken da, men det gir jo ikke mer enn 2 % på min bil.

Noen som har erfaring og tror jeg lett kan kjøre dette strekket på en vanlig vinterdag med temperatur på -2 til-6 grader om jeg oppgraderer til en 40Kwh?
2017 Leaf Tekna 30 kWh

Joltus

Det var jo svært kaldt og mange kjørte litt hardt i vinter.

Har ikke erfaring men tror ikke du skal måtte tenke mye for å klare dette greit.


Tror heller ikke du skal mye ned i temp eller opp i fart før det blir knapt....

hemi

ca 220km uten varme på flat vei i <80 er det jeg klarer med min 40kwh når jeg anstrenger meg for å kjøre økonomisk

14 mil bør gå med varme og motorvei fart, erfaring tilsier da 15-16 mil

Joltus

#3
Fascinerende forskjeller... 220 kjører eg i blinde på flat vei nå for tiden.og da er klimaanlegget på.

220 er det eg får når eg ikke tenker.
Men helt klart, skulle fått den langt under 200 om eg gikk inn for det. Og trenger ikke kjøre mye over 80 før 220 henger hardt.

Elmonster

Kjørt bilen i sommer som en normal bil og fulgt fartsgrenser og ligger da mellom 230 og 250km uten problem

oddis65

Har kjørt Haslum - Melsomvik tur/retur flere dager i august. Startet fra Haslum med full ladet - ved ankomst Melsomvik gjenværende mellom 40 - 50 % kapasitet på batteriet. Ladet m 10A mens jeg var på jobb, ikke noe problem med returen. Lykke til

hemi

Sitat fra: Elmonster på søndag 09. september 2018, klokken 15:42
Kjørt bilen i sommer som en normal bil og fulgt fartsgrenser og ligger da mellom 230 og 250km uten problem
så i 100 og 110 soner, kjører du 100 og 110, og klarer 230-250? jeg snittet 79 på kjørecomputern og fikk da 219 til 2% igjen, det bak lastebil og slipstream på relativt flat vei.

oddis65

Lå stort sett i fartsgrensen, tidvis også litt over( 5 km/t)

Elmonster

Sitat fra: hemi på søndag 09. september 2018, klokken 16:31
Sitat fra: Elmonster på søndag 09. september 2018, klokken 15:42
Kjørt bilen i sommer som en normal bil og fulgt fartsgrenser og ligger da mellom 230 og 250km uten problem
så i 100 og 110 soner, kjører du 100 og 110, og klarer 230-250? jeg snittet 79 på kjørecomputern og fikk da 219 til 2% igjen, det bak lastebil og slipstream på relativt flat vei.

På 100 og 110 soner kommer jeg 124 km på 50% dette er fra ringdalskogen til Oslo. Noe som vil tilsvare 220km+ På 90 km snitt fart gjør jeg ca 250km

Pew

Jeg har kjørt min rundt i norden i sommer, og har kost meg stort. Bilen er kjempehagelig og har fungert utmerket. Det jeg reagerte på er to ting:

1. Rekkevidden i høy hastighet. Så lenge jeg kjørte på vestlandsveier i 70-80 er den meget god, kanskje opp i mot 28-30 mil på det aller beste, men på motorvei i 100+ er den rett og slett ubegripelig lav. Endte med at jeg måtte kjøre i 90 i 130 soner for å få litt rekkevidde, gjerne i slipstreamen til en lastebil så det ikke skulle bli så plagsomt for andre. Jeg har ikke målt dette nøyaktig, men vil anslå at rekkevidde i 110+ ligger på rundt 180-190 km og når man må hurtiglade og gjerne sitter med 80% så nærmer vi oss 150 km. Det forsvinner svært fort.  Må si det føltes småkjipt å se, ikke bare teslaer, men også ioniq og soul rase forbi i høy hastighet.

2. Hvor mye aircondition øker strømforbruket. Det er ganske merkbart når man kjører med aircon hele tiden.

Men når det gjelder TS sitt spørsmål: I vinter hadde jeg rundt 23-24 mil, nok en gang på vestlandet. Da snakker vi -2 til -8 grader. Hastigheten er stort sett 50-70 km og jeg tror det har veldig mye å si.

meitran

Sitat fra: Pew på fredag 14. september 2018, klokken 10:38
Jeg har kjørt min rundt i norden i sommer, og har kost meg stort. Bilen er kjempehagelig og har fungert utmerket. Det jeg reagerte på er to ting:

1. Rekkevidden i høy hastighet. Så lenge jeg kjørte på vestlandsveier i 70-80 er den meget god, kanskje opp i mot 28-30 mil på det aller beste, men på motorvei i 100+ er den rett og slett ubegripelig lav. Endte med at jeg måtte kjøre i 90 i 130 soner for å få litt rekkevidde, gjerne i slipstreamen til en lastebil så det ikke skulle bli så plagsomt for andre. Jeg har ikke målt dette nøyaktig, men vil anslå at rekkevidde i 110+ ligger på rundt 180-190 km og når man må hurtiglade og gjerne sitter med 80% så nærmer vi oss 150 km. Det forsvinner svært fort.  Må si det føltes småkjipt å se, ikke bare teslaer, men også ioniq og soul rase forbi i høy hastighet.

Luftmotstanden er 4 ganger så høy når man dobler hastigheten. Leaf har jo i utgangspunktet høy luftmotstand, så vil tro høy hastighet merkes godt ja.

hemi

jeg har erfaring som Pew, men andre her har jo helt fantasisk rekkevidde i masse fart

Jeg har bilde av 219km til 2% med fart på 79kmh i snitt... skulle gjerne sett 250 med 100-110 i snitt.

Joltus

Ja å bruke masse batteri er veldig lett.

Pneg

Min erfaring: Oslo-Hamar t/r nå på sommeren, distanse ca 220km spiser batteri i fra 100%- 3% med proP/ 90km/t  så er rekkevidden samme tur på vinter fort nede i rundt 20mil eller mindre.. rimelig flatt men høy snitt hastighet.

Lillestrøm- Trysil så er rest batteri ved ankomst 3% nå på sommer. Ca 21,5 mil. Bruker en del første delen med fin motorvei men ser den går billig i fra Løten til Trysil som det er lavere snittfart. Men hvor det går 10% batteri de siste 6km/500 høydemeterne med bratt stigning.


Med 3% igjen så blir vel dette ca 25

Disse strekningene er veimessig topp men det ser ut for at farten dreper rekkevidden for Leaf i mye større grad en en mindre bil som F.eks Inonic
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

AppleKnocker

Hvis man skal tro Bjørn Nyland så må man regne med helt ned mot 100 km rekkevidde på Leaf 40kw når man følger trafikken i 110 sone en kald vinterdag.
Jeg prøvekjørte Leaf 40 mot Zoe 40 på samme motorveistrekning for en stund siden. Zoe hadde lavere forbruk og batteriet er litt større. Ioniq gruser dem begge på forbruk. Når hastigheten øker eller temperaturen faller går en Ioniq ofte lenger.

Jeg har hatt Leaf og likte bilen veldig godt. Den nye er bedre, men under en del forhold som høy fart og/eller kulde er nye Leaf langt bak konkurrentene.

Får håpe Nissan kan reise kjerringa med Leaf 60.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA