Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny S100d hentet ut i går- «software update required - contact Tesla service».

Startet av Martin-s100d, lørdag 08. september 2018, klokken 09:01

« forrige - neste »

Martin-s100d

Hei. Jeg hentet ut min nye s100d fra drammen i går. Allerede hos Tesla var det en melding i dashbordet der det stod «software update required - contact tesla service center». Jeg ble forsikret av en ung og forholdsvis lite informert Tesla -medarbeider om at meldingen ville forsvinne dersom jeg tok en software oppdatering hjemmefra. Oppdateringen ble iverksatt, og da jeg tre timer senere spent gikk for å se til bilen var feilmeldingen fortsatt der. -og nå stod det også «contact tesla service center» da jeg trykket på «oppdateringsknappen» på den stor skjermen. Jeg forsøkte å reboote teslaen to ganger (power off og begge scrollehjulene inne), men meldingen forsvant ikke. Ringte tesla support som sa jeg ville bli kontaktet av Tesla Nord på mandag.

Det jeg lurer på: er det noen som vet hva denne feilmeldingen kan skyldes? Etter å ha lest skrekkhistorier om månedsvis med venting på service, blir jeg nå -naturlig nok livredd for at dette ikke bli fikset før til neste år. Kjipt å motta en splitter ny bil og få følelsen litt amputert- spesielt når jeg hele tiden hr fryktet at nettopp det skulle skje. Men kanskje det finnes en quick fix??

1000kwh

Ser på nettet at det er mange som har fått denne i starten.

Løsningen er som regel at Tesla sender deg en oppdatering?

Kan du kjøre bilen?

Martin-s100d

Ja, bilen er fullt kjørbar, i alle fall så langt.  Håper også det bare er en sw oppdatering som trengs, og at tesla kan sende denne over nettet. Er det en lang prosess? Burde vel kunne fjernstyres fra tesla sitt service center sentralt fremfor at de må initiere det fra Tesla Nord?!

1000kwh

Det fjernstyre ja. De «pusher» en oppdatering til alkurat deg.

Men det er en sjangse for at dette bare løser seg selv!

Søk på nettet. Særlig på engelsk finner du mange like historier og hva som ble løsningen. Ser en måtte inn fordi Tesla rett og slett ikke fikk kontakt med bilen. Men det er ikke sikkert i ditt tilfelle.

Disse meldingene kommer forøvrig underveis i oppdateringsprosesses hvso du sitter i bilen og ser på ;)


Hyperstress

Jeg har nå ventet i to mnd på å bli kontaktet av tesla nord for å få en dato for service, så lykke til.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

z4rd

Alternativt går det bort av seg selv etter at bilen har fått stått litt i ro. Grattis med fet bil! :)

Hyperstress: Det er ganske enkelt å booke service... det er ingen som venter flere måneder på å bli kontaktet for å booke en time. I så fall har du blitt glemt, og det er lov å purre. Bor du langt unna senteret? Jeg fikk time med en gang da jeg stakk hodet innom der. Timen var følgelig 6 uker frem i tid, og ikke samme dag, men det kan man leve med :) (normal 1-års service)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Hyperstress

Purret senest denne uken, men svaret er stadig at jeg ikke får vite dato for time før delene har ankommet...  så da skal en vente noen mnd på deler, og så vente noen mnd på time.. ?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

jkirkebo

Sitat fra: Martin-s100d på lørdag 08. september 2018, klokken 09:01
Hei. Jeg hentet ut min nye s100d fra drammen i går. Allerede hos Tesla var det en melding i dashbordet der det stod «software update required - contact tesla service center». Jeg ble forsikret av en ung og forholdsvis lite informert Tesla -medarbeider om at meldingen ville forsvinne dersom jeg tok en software oppdatering hjemmefra. Oppdateringen ble iverksatt, og da jeg tre timer senere spent gikk for å se til bilen var feilmeldingen fortsatt der. -og nå stod det også «contact tesla service center» da jeg trykket på «oppdateringsknappen» på den stor skjermen. Jeg forsøkte å reboote teslaen to ganger (power off og begge scrollehjulene inne), men meldingen forsvant ikke. Ringte tesla support som sa jeg ville bli kontaktet av Tesla Nord på mandag.

Det jeg lurer på: er det noen som vet hva denne feilmeldingen kan skyldes? Etter å ha lest skrekkhistorier om månedsvis med venting på service, blir jeg nå -naturlig nok livredd for at dette ikke bli fikset før til neste år. Kjipt å motta en splitter ny bil og få følelsen litt amputert- spesielt når jeg hele tiden hr fryktet at nettopp det skulle skje. Men kanskje det finnes en quick fix??

Jeg hadde en ganske lignende feil på min etter en oppdatering for ca. 3 uker siden. Kjørte den til Skøyen på en torsdag og hentet den igjen dagen etterpå. De måtte legge inn software manuelt fra en laptop. Ble helt fin etterpå, og senere oppdateringer har også gått fint.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Martin-s100d

Fikk ny sw oppdatering i natt, så nå fungerer - nesten - alt (bortsett fra fremre passasjerdørhåndtak som ikke vil inn når jeg låser bilen. Må gi den et lite push. Litt utrolig at sånt kan skje tre dager etter at bilen ble hentet ut ny fra drammen...)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA