Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp til valg av første elbil!

Startet av stianx93, fredag 07. september 2018, klokken 13:46

« forrige - neste »

Crown

Kommer jo an på hva du trenger. i3 er en liten bil med 4 seter og bittelite bagasjerom, mens Ioniq går fint an å bruke til familiebil. i3 er morsommere å kjøre, særlig i bykjøring, og skiller seg ut (på godt og vondt). Ioniq er langt mer komfortabel på langtur og på motorvei, men den er ikke noe sær eller spesiell for de som liker det. Alt er logisk og enkelt å bruke, litt kjedelig for noen. Rekkeviddemessig er det omtrent det samme så lenge det ikke går for fort, da vinner Ioniq pga bedre aerodynamikk.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Panduck

#16
Om du tenker på å kjøpe nytt, vil i3 nå komme med en god del større batteri enn det som er i Ioniq. Begge biler har vel lavt forbruk (annet enn i3 i høy hastighet...), så det vil nok bety at i3 vil slå Ioniq på rekkevidde.

Skal man ta med "mer enn 2 voksne passasjerer" kan nok Ioniq være en fordel, med tanke på plassen bak.

Hvordan den nye i3en hurtiglader om vinteren vet jeg ikke, men avhengig av hvor ofte man trenger å hurtiglade, vil det kunne bety noe at Ioniq lader raskere enn i3 på kalde dager, frem til i3 får "varmet opp" batteriet sitt. e-Golf er i andre enden av skalaen, den har en av de tregeste ladingene. Ioniq drar en del over 50kW om du bruker en hurtiglader som kan gi mer. Men den nye i3en ville kunne ta deg lengre før du trenger å lade, og 11kW AC lading gir raskt mye strøm på batteriet uten å bruke hurtiglader. Blir litt irriterende å se i3en lade på 19kW på kalde dager (slik er vel eGolf også?), men det kan unngås med planlegging / forvarming, så det er normalt ikke noe problem.

Jeg vill garantert valgt Ioniq foran eGolf. Om bakseteplass hadde vært vesentlig, og "familiebil" var mer viktig, ville jeg nok valgt Ioniq fremfor i3.

Om jeg hadde valget mellom nåværende generasjon Ioniq eller i3, ville det ikke vært like enkelt å velge. Jeg sitter bedre i en i3, god benplass, og store føtter som har problemer i nesten alt av biler på den størrelsen, har masse plass i i3en. Så jeg ville nok valgt i3en. Men dette er problem de fleste ikke sliter med, så da er ikke det like viktig, så da kan Ioniq være et like bra valg.

For vår del: Vi har aldri eid BMW før og var relativt sikre på at det var en bil vi aldri kom til å eie. Når jeg først så / leste om i3, kunne jeg ikke begripe at folk ville bruke penger på en så sær bil. Men, når LEAFen skulle byttes ut fordi rekkevidden var for dårlig og jeg fikk vondt i bena når jeg kjørte den, var det lite som kunne måle seg med den oppgraderte i3en med tanke på rekkevidde, så vi bestemte oss for å ta en prøvetur. Vi bestilte bilen samme dag...

Det er noen rykter om 160Ah batteri, som vil gi noe slikt som 70% rekkeviddeøkning i forhold til bilen vi har i dag. Om det stemmer, vil nok det bli vår neste bil.

Crown

Sitat fra: Panduck på søndag 04. november 2018, klokken 08:10
Om jeg hadde valget mellom nåværende generasjon Ioniq eller i3, ville det ikke vært like enkelt å velge. Jeg sitter bedre i en i3, god benplass, og store føtter som har problemer i nesten alt av biler på den størrelsen, har masse plass i i3en. Så jeg ville nok valgt i3en. Men dette er problem de fleste ikke sliter med, så da er ikke det like viktig, så da kan Ioniq være et like bra valg.

Må nevne at jeg er ingen smågutt jeg heller, over 190cm høy, godt over 100kg og 47-48 i sko :) Men jeg finner en optimal kjørestilling i Ioniqen med 12-veis justering av førersete, fotplass har jeg ikke tenkt over er et problem en gang. Leafen vi har klarer jeg ikke å finne noen god sittestilling i, aller mest fordi den mangler lengdejusterbart ratt og rattet havner alt for langt inn i dashbordet for meg. I Ioniqen sitter jeg også "i" setet, mens jeg i Leafen sitter "på".
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

stianx93

Takker igjen for mange gode tilbakemeldinger!

Så langt er det E-golf jeg har hatt best inntrykk av, men å leve med en bil er noe helt annet enn en prøvekjøring.

Ny i3 er nok ikke aktuelt, grunnet pris. 320 for grunnpakken blir for nesten 400 med utstyr for 120ah. Får 1 år gammel Fully Charged for rundt 300. Rekkevidden er ikke det viktigste for meg. Pendler 5 mil hver dag, så selv en E-Up er nok til det essensielle. Ved langturer skal jeg overleve en ekstra lading.

Ser at i3 velges med hjerte, mens Ioniq velges med hodet. Problemet mitt er at prøvekjøringene blir så korte at jeg ikke rekker å finne feilene med bilen. Alle nye biler kjennes bra ut med en gang, enten det er god komfort, gode ytelser, eller bare følelsen.

Valget ender nok med enten Ioniq eller i3. Tenker Soul blir litt for kjip, og E-golf er litt for lite bil for pengene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA