Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp til valg av første elbil!

Startet av stianx93, fredag 07. september 2018, klokken 13:46

« forrige - neste »

stianx93

Hei!

Da har endelig tiden kommet for meg til å tenke på elbil!
Jeg har sett rundt på forumet her og lest artikler i noen dager, men klarer ikke bestemme meg for hva som er mest fornuftig.

Har kommet frem til at E-Golf, Soul, Ioniq og muligens I3 er de aktuelle kandidatene.
Pendler ca. 5 mil til og fra jobb hver dag, med tilgang til lading på jobben. Om det blir mulighet for lading hjemme er ennå usikkert da vi leier leilighet i blokk.

Alle bilene skal ha mer en god nok rekkevidde til å rekke frem og tilbake ihvertfall 2 ganger, og i værste fall 1 gang tur retur på vinterstid.

Det som plager meg nå er pris mot garanti og rekkevidde.
Hadde klart meg helt fint med I3 60AH eller gamle E-Golf i forhold til rekkevidde, og prisen på de begynner å bli ganske hyggelige. Men fordelen med de nye er selvfølgelig lengre rekkevidde, og mye lengre garanti. En ny Soul til 260' har 5-6 års lengre garanti en de første VW og BMW.

Er det verdt å betale fra 50'-100' ekstra for lengre rekkevidde og nyere bil, og hvilken bil er generelt sett det beste valget? Er det mange garantisaker i forhold til elbiler, sammenlignet med fossilbiler?

Takker for alle svar og tilbakemeldinger!

Panduck

Slik jeg ser det, er det veldig greit å betale ekstra for lengre rekkevidde, da det betyr veldig mye når du finner ut at elbil er gøy, og du vil kjøre lange turer med den.

Folk virker ekstremt fornøyd med Ioniq. Det kan man forstå, lavt forbruk gir god rekkevidde, god hastighet på lading, så vidt jeg forstår også på vinteren. Ioniq virker som bedre bil enn e-Golf, og e-Golf er vel den som jeg har lest mest "frustrerte eierinnlegg" fra, ikke nødvendigvis p.ga bilen, men også p.g.a de som har service på den i Norge.

Har selv i3, en kjempemorsom bil med de begrensningene som trange bakseter har når man skal ha mer enn 2 personer inn. Fordel med i3 er at du sitter høyt, panoramautsikt. Men jeg ville ikke gå for 60Ah, da hadde jeg heller valgt ioniq.

Vollis47

Du kommer nok til å kjøre en del mer enn du tror på forhånd. Da betyr det litt hvor i landet du bor og om du skal kjøre mye motorvei. Kia Soul er en god bil å sitte i og å kjøre, den lader raskt om vinteren, men bruker litt mye strøm i høy hastighet. Så om du skal kjøre mye på motorvei er kanskje Ionic et bedre valg. Men sittestilling er veldig forskjellig, så prøv deg frem litt.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Crown

Har en Leaf30kWh fra april 2016, og en Ioniq fra desember 2016. Leafen har kjørt 32.000km og Ioniqen 26.000km nå. Eneste feil har vært en ulyd i bakbremsene på Ioniqen da den var ny som ble fikset med en forsterket fjær et sted, Leafen har fått ny baklykt pga kondens (ble gjort på service). Ellers null og nix. Mye mindre som kan gå galt på en elbil enn en fossilbil.

Bilene har ca samme batteristørrelse, men det er gedigen forskjell i hvor langt de går, til Ioniqens fordel. Den bruker minimum 20% mindre strøm enn Leafen under akkurat de samme forholdene, om vinteren opp til 40% mindre. Når jeg legger til at den har et lass med utstyr som ikke Leafen har (bortsett fra app), lader mye fortere på langtur, er bedre å kjøre og de kostet akkurat det samme, så må jeg si at Ioniqen var et veldig mye bedre kjøp :) Har ikke vært så fornøyd med en bil siden jeg hadde en Lexus RX.

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Gordon Retriever

Sitat fra: Crown på fredag 07. september 2018, klokken 16:51Eneste feil har vært en ulyd i bakbremsene på Ioniqen da den var ny som ble fikset med en forsterket fjær et sted, Leafen har fått ny baklykt pga kondens (ble gjort på service). Ellers null og nix. Mye mindre som kan gå galt på en elbil enn en fossilbil. 

At du har hatt få feil, skyldes like mye kvaliteten på bilene. :)
Jeg har hatt fossilbiler med usannsynlig mange opphold på verkstedet - samtlige av disse pga. feil på komponenter som også finnes på elbiler.

stianx93

Bor i Bergen, så høyeste hastighet er 80. Ikke noe problem med det i forhold til KIA. KIA er vel den av bilene jeg liker minst, men etter uforholdsmessig mange reparasjoner på nåværende bil, frister det med garanti. Har ikke prøvekjørt noen ennå, men mistenker at Leaf er ute av bilde, grunnet utrolig høyt strømforbruk og rykter om dårlig sittestilling på grunn av ratt som ikke kan justeres.

Ioniq og Golf er vel de 2 jeg liker best, basert på utstyr og utseende. Men KIA virker som et bedre kjøp, da en ny KIA med 7 års garanti er rimeligere enn en 2017 modell Golf eller Ioniq. Hvordan er bagasjerommene på disse, realistisk sett? Antall liter spiller liten rolle hvis man ikke klarer å få plass til en koffert.

Forøvrig også nysgjerrig på hva folk pleier å gjøre i forhold til lading?
Leier som nevnt en leilighet, og ønsker ikke å betale i dyre dommer for å få satt opp ladestasjon, når det i utgangspunktet er penger ut vinduet. Finnes det andre alternativer?

Kårepåsporet

Har hatt Soul, har nå Ioniq, og neste blir Niro.
Jeg synes Kia har et stort fortrinn med syv års garanti, men det er stive priser på de brukt, bør vurdere nyeste utgave med oppgradert batteri. Jeg ville gått opp til feks 260-270 i stedet for 160-170 for en brukt -15 modell Soul.

stianx93

Da vekker vi til livet denne tråden igjen, i håp om flere gode tips og råd.

Har nå fått prøvekjørt både E-Golf og i3, planlegger prøvekjøring av Ioniq. Ingen tvil om at det blir elbil i nærmeste fremtid!
Noen her som har erfaring med flere av disse bilene?

Inntrykket jeg sitter igjen med fra E-Golf:
Utrolig god kjørekomfort, kvikk motor, veldig "vanlig". Usikker på om jeg likte regenerering best på Golf eller i3, ser fordeler med begge deler.

Inntrykket etter i3:
Utrolig morsom bil, super motor og lett å kjøre med en pedal. Mye mer presis styring enn E-Golf. Overraskende god plass foran, med tanke på hvor liten bilen er (hysterisk morsom å kjøre rundt på parkeringsplasser)
Men, sammenlignet med E-Golf er det enkelte ting jeg er skeptisk til.
Bilen kjennes utrolig stiv. Kjører til daglig en 3 serie med sportspakke, så er vant til biler med stivt understell, men i3'en føltes hakket værre på dårlige veier enn 3 serien. Har andre den samme erfaringen? Komfortabel på fine veier, men rett og slett ubehagelig når veistandarden faller. Skal også nevnes at det var på 20",  kanskje 19" er bedre?

Liker veldig godt med begge biler at premiumfølelsen er til stede. Luftig og solid interiør, ene veldig gjenkjennelig, mens den andre ser ut som fremtiden.

Sliter virkelig med å velge mellom disse, og tviler på at valget blir lettere etter at jeg har prøvd Ioniq.
Hvilke fordeler har den ene over den andre i deres øyne? I forhold til kjøring, praktisk bruk, ekstrautstyr, komfort på langtur, you name it.

Sitter pris på alle tilbakemeldinger, dette valget er vanskeligere enn å velge retning på VGS..

Hrklev

Jeg likte best sittestillingen og utseendet på golfen, alt annet var bedre på i3'en, så jeg endte på den. Litt mer stumpete på dårlig vei er den, men det at den er såpass morsom å kjøre veier mer enn nok opp for det :) Det at den er lagd av karbonfiber, plast og aluminium var også noe av det som tippet vektskåla for meg. Sett bort ifra bremser er det lite/ingenting som ruster nå når saltbøssene inntar veiene...

Burger

i3 har fordel med med oppvarming/kjøling av batteri, så det går greit å kjøre langt med den. Den har også mye mer morro teknologi som karbonfiber/plast så man trenger ikke å være så redd for vintersaltet.

Eneste grunnen jeg kan se til å velge eGolf over i3 er dersom man må ha tre bakseter, eGolf blir litt kjedelig, litt last year slik som leaf, ioniq etc.

Det eneste negative jeg kan si om vår i3 er at den er litt følsom med myke vinterdekk, antispinn oppdager at dekka gir litt etter og struper kraften. Tror det skal fikses i 120ah versjonen.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Einar_S

Sitat fra: Burger på onsdag 31. oktober 2018, klokken 00:23
Den har også mye mer morro teknologi som karbonfiber/plast så man trenger ikke å være så redd for vintersaltet.
Da får vi bare håpe verden har gått fremover! En bekjent har bil bygd med "plast" men det er komponenter av stål innbakt i den. Stålet ruster og sprenger ut plasten. Kan ikke repareres! Som sagt: mulig produsenten har lært noe, men det er vel foreløpig noe usikkert? Noen som vet?
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Panduck

Sitat fra: stianx93 på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 22:27
Bilen kjennes utrolig stiv. Kjører til daglig en 3 serie med sportspakke, så er vant til biler med stivt understell, men i3'en føltes hakket værre på dårlige veier enn 3 serien. Har andre den samme erfaringen? Komfortabel på fine veier,

Det var det inntrykket jeg satt igjen med når jeg prøvekjørte. Men nå legger jeg ikke lengre merke til det. Har blitt så glad i bilen at det er vanskelig å tenke seg å bytte til noe annet... Sånn har jeg ikke følt det med noe annet jeg har hatt :O

chargedup

Jeg prøvekjørte også e-golf og i3 for noen år siden. Fornuften sa egentlig e-golf, men bilhjerte sa i3. Endte opp med i3 og angrer ikke på det (hadde bilen i nesten 4 år).
Det jeg har fått med meg av fordeler og ulemper fra forumet (bortsett fra alt annet som er nevnt over) er:
BMW har bedre app enn VW (appen virker oftere).
E-golf har mindre forbruk på motorvei (ofte da man har behov for lavt forbruk).

Etter å ha eid bilen i 4 år kan jeg si at i3 har lav pris på serviceavtale (4-5000 for avtale inkl 2 stk service) og forsikringspremien er lav (3400 kr pr år), men bilen har sannsynligvis et noe høyere verditap enn en e-golf.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

1317142119

Da jeg skulle velge meg elbil første gang sto valget mellom i3 og Egolf.

For min del ble det i3 av følgende årsaker (subjektive argumenter alt sammen):
* forhandlerne (Bilia og Bavaria) har et vesentlig bedre rykte enn Møller i min omgangskrets
* det er en positiv opplevelse å sette seg inn i det fremtidsrettede interiøret i i3. Dårlig dag på jobben? Zen å sette seg i bilen når man skal kjøre hjem. Skulle jeg først ha fremtidsbil (elbil), så var det ekstra positivt at interiøret ikke var like konservativt som i alle andre biler. Men, det var en forutsetning at jeg ikke skulle ha en Fully Charged med det mørke og dystre interiøret. Jeg ville ta den helt ut og gikk for det lyse/beige interiøret som fremhever det moderne skandinaviske designet og for å få den følelsen jeg fikk da jeg så reklamene for bilen. Det er interiøret de benyttet i reklamene som fanget interessen min for i3 første gang jeg så den.
* aktiv temperaturstyring av batteriet
* en app som fungerer meget bra for meg og mitt bruk
* BMW er kjent for god kvalitet
* service annethvert år og ubegrenset km
* gode garantiordninger (5 år/200 000 km på bilen og 8 år/160 000 km på batteriet)
* bakhjulsdrift (hvis jeg har valget mellom tre identiske biler med hhv FWD, RWD eller AWD, så velger jeg RWD i 10 av 10 ganger)
* komfortabel å kjøre på motorvei, som er det jeg i hovedsak bruker bilen til
* køassistent som virker ganske bra (følger trafikken foran og holder bilen i riktig fil)
* betjeningsmulighetene til medieenheten og at jeg aldri mer trenger å styre med telefonen for å bla rundt i Spotify meny-o-rama på mobilen mens jeg kjører bil.
* utrolig enkelt med dører som er hengslet bak når man skal dra barn inn og ut av bilen
* barna synes det er kjempefint med den ekstra gode utsikten fra baksetene, på grunn av knekken i vinduet til bakdøren
* gøy å ha en bil med karbonfibermonokokk, akkurat som bilene i favorittsporten min (F1)
* overlegen miljøvennlig produksjon av bilen sammenlignet med tradisjonell bilindustri - som i seg selv ikke er et viktig argument, men som er et artig samtaleemne, ice breaker og bonusargument om min bil siden elbil skal være så himla miljøvennlig.

Hvilket inntrykk jeg fikk av Egolfen er egentlig ikke så viktig, siden det var basert på et førsteinntrykk og ikke nødvendigvis gjenspeiler hva de som eier bilene mener.

stianx93

Ser de aller fleste lener sterkt mot i3. Har selv hatt BMW i 5 år, og bortsett fra noen store problemer med nåværende bil, har jeg vært superfornøyd. E39 er kanskje det beste bilen jeg har eid, hvis man tar høyde for at den er nesten 20 år.

Tenker jeg må prøvekjøre i3 med mindre felger, og litt lengre enn jeg gjorde sist for å få et fullere inntrykk av bilen.

Men hvordan stiller i3 seg sammenlignet med Ioniq? Ser folk skryter hemningsløst av Ioniq, og må si bilen er fantastisk utstyrt, samtidig som den er vesentlig rimeligere enn i3. Ser på en demobil blant annet, til 285k, som er 50k mindre enn de brukte i3'ene jeg har sett på. Får rimeligere i3 også, men ser da at de mangler mye utstyr som ACC og stor skjerm. Tenker det er dumt å droppe dette utstyret med tanke på videresalg og egen opplevelse av bilen. Meninger?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA