Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

500 km rekkevidde!

Startet av Bjoris, fredag 07. september 2018, klokken 09:25

« forrige - neste »

lirekassa

Sitat fra: Bjoris på søndag 09. september 2018, klokken 20:20
Sitat fra: knut.aulie på søndag 09. september 2018, klokken 18:54
Sitat fra: turfsurf på søndag 09. september 2018, klokken 11:27
Plutselig kan bruktsalget på Finn.no av Kona og AE få seg en knekk.
Tviler jeg sterkt på. Det er mange år til det blir tilstrekkelig med antall av elbiler. Når etterspørselen i markeder som er mye større enn oss nå begynner å stige så blir ikke lille Norge overprioritert slik vi har blitt. Og lite tilbud = høy bruktpris

En justering blir det nok, men knekk hører for sterkt ut.

Spot on, markedet blir mye, mye større fremover og det er ikke i nærheten av nok tilbud til å dekke etterspørselen. Der har jeg satt meg på liste på det meste fremover som Byton, Skoda E.Vision, Leaf 60, Tesla 3 mv. Disse køplassene kan komme til å bli gull verd. En ser jo allerede på Niroen at tidlig plass i køen nærmerst er garantert 50.000 i gevinst, alternativt gratis bil en lang periode...

Slik sett blir det billigere med en 400.000 elbil enn en 40000 Golf...

Hvor får man reservert Skoda?

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 09. september 2018, klokken 20:29
Sitat fra: knut.aulie på søndag 09. september 2018, klokken 18:54

En justering blir det nok, men knekk hører for sterkt ut.
Merk at jeg skriver kan. Avhenger av pris og tilgjengelighet. Hvis det kommer mange Niro til ca samme pris så er det vel ingen som gidder kjøpe AE eller Kona.

Men mest sannsynlig blir det nok underskudd på biler fremdeles.
Merket meg kan

Counterpointer

Sitat fra: lirekassa på søndag 09. september 2018, klokken 22:56
Hvor får man reservert Skoda?
Hos  Skoda. Selger setter deg på sin egen liste. Ikke noe felles enda.

Trond.m

Nå har vi vel kommet veldig langt fra det opprinnelige temaet i denne tråden  ;)

hELgenen

Sitat fra: TM på mandag 10. september 2018, klokken 05:31
Nå har vi vel kommet veldig langt fra det opprinnelige temaet i denne tråden  ;)

Joda, men det er mange listekåte her og konkurransen for å stå først i køen blir stadig tøffere samtidig som gevinsten for å stå der blir stadig mindre....Som regel er det bare å kontakte forhandler og spørre og grave der dersom en vil på en liste

lirekassa

Benyttet muligheten mens den var der ;)

Jeg så noen nevne at Kona og Niro ikke har samme batteripakka allikevel - noen som har mer info om dette? Kan de forklare hvorfor Niro har litt bedre rekkevidde etter WLTP-standarden?

navyelsen

Niro skulle vel opprinnelig få batteri fra SK, mens Kona får fra LG.
Men forsinkelser i produskjonen gjorde at også Niro endte opp med batteri fra LG.

Hvorfor Kona har kortere rekkevidde er vanskelig å si, siden Kona i utgangspunktet er en mindre og lettere bil med samme motor. Det kan være mange faktorer, f.eks. dekk, aerodynamikk osv.
Men også mulig at motoren er tunet forskjellig, til ulike målgrupper. Kona er liten og sportlig, og etter sigende ganske sprek. Siden Niro er en mer klassisk familiebil kan det hende den er tunet litt ned mtp akselerasjon og dreiemoment for å øke rekkevidden. Forventer ikke samme sportslige kjøreegenskaper i denne.

Merk at Teslabjørn kjørte 510 km med Kona og "bare" 500 km med Niro. Dog under ulike forhold. Så det er ikke nødvendigvis slik at WLTP er en fasit på kjørelengden.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Fagasstraps.com

#37
Hvis TeslaBjørns info er korrekt og at Niro bruker SK sine batterier;

Så tror jeg sjansen for NCM811 er faktisk der, og at de vil undertrykke de fakta i Sør-Korea for å ikke underselge Kona framfor Niro.

66kW brukt med 2% igjen med med et forbruk på 1,3-1,4. Ville gitt ca. minimum 67/68kW netto, Avhengig om det er en buffer i bunn under 0%, Da kan det hende vi er på 75kW brutto.

Raskere lading, opp til 79% var det? Men dette kan jo forsåvidt være software relatert. Men ødeleggende hvis det skulle være tilfellet da, at Niro må cockblokkes, p.g.a. forskjellene mellom Kona og Niro ikke skal være tilstedet.

Hvis vi er over 70kW så er gammel info. fra i fjor korrekt.

http://koreajoongangdaily.joins.com/news/article/article.aspx?aid=3037833

500km WLTP/EPA er nøyaktig hva SK innovation har nevnt tidligere.

Hvis Kona har NCM622 og Niro NCM811, så vil du aldri høre det fra dem siden det praktisk sett er samme firma.

Bjoris

Sitat fra: Fagasstraps.com på mandag 10. september 2018, klokken 10:44
Hvis TeslaBjørns info er korrekt og at Niro bruker SK sine batterier;

Så tror jeg sjansen for NCM811 er faktisk der, og at de vil undertrykke de fakta i Sør-Korea for å ikke underselge Kona framfor Niro.

66kW brukt med 2% igjen med med et forbruk på 1,3-1,4. Ville gitt ca. minimum 67/68kW netto, Avhengig om det er en buffer i bunn under 0%, Da kan det hende vi er på 75kW brutto.

Raskere lading, opp til 79% var det? Men dette kan jo forsåvidt være software relatert. Men ødeleggende hvis det skulle være tilfellet da, at Niro må cockblokkes, p.g.a. forskjellene mellom Kona og Niro ikke skal være tilstedet.

Hvis vi er over 70kW så er gammel info. fra i fjor korrekt.

http://koreajoongangdaily.joins.com/news/article/article.aspx?aid=3037833

500km WLTP/EPA er nøyaktig hva SK innovation har nevnt tidligere.

Hvis Kona har NCM622 og Niro NCM811, så vil du aldri høre det fra dem siden det praktisk sett er samme firma.

Uansett 622 eller 811 så er dette batteriet på minst 70 kwh brutto, antakelig noe mer da Bjørn fikk brukt nesten 67 kwh...

Fagasstraps.com

Sitat fra: Bjoris på mandag 10. september 2018, klokken 12:58
Sitat fra: Fagasstraps.com på mandag 10. september 2018, klokken 10:44
Hvis TeslaBjørns info er korrekt og at Niro bruker SK sine batterier;

Så tror jeg sjansen for NCM811 er faktisk der, og at de vil undertrykke de fakta i Sør-Korea for å ikke underselge Kona framfor Niro.

66kW brukt med 2% igjen med med et forbruk på 1,3-1,4. Ville gitt ca. minimum 67/68kW netto, Avhengig om det er en buffer i bunn under 0%, Da kan det hende vi er på 75kW brutto.

Raskere lading, opp til 79% var det? Men dette kan jo forsåvidt være software relatert. Men ødeleggende hvis det skulle være tilfellet da, at Niro må cockblokkes, p.g.a. forskjellene mellom Kona og Niro ikke skal være tilstedet.

Hvis vi er over 70kW så er gammel info. fra i fjor korrekt.

http://koreajoongangdaily.joins.com/news/article/article.aspx?aid=3037833

500km WLTP/EPA er nøyaktig hva SK innovation har nevnt tidligere.

Hvis Kona har NCM622 og Niro NCM811, så vil du aldri høre det fra dem siden det praktisk sett er samme firma.

Uansett 622 eller 811 så er dette batteriet på minst 70 kwh brutto, antakelig noe mer da Bjørn fikk brukt nesten 67 kwh...

Men du skjønner jo hvor bra dette kan være?! :D

Ca. 350k for en bil som har 70kW batteri, m. evntl. hengerfeste og hundebur baki.

TM3LR med 77kW netto til 370k kommer neste år (USD pris uten ekstrautstyr,og uten ekstra pris), sannsynligvis priset rundt 420k.

Mens TMY er 2 år unna slipp.

Men jeg hadde blitt litt irritert hvis jeg var Kona eier nå, hvis NCM811 stemmer på Niro.
Kona 64 og Niro 64. Tallene gir ingen mening igjen. Men blir gjort mer eller mindre slik som Tesla har gjort det gjennom årene med:

Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable

Altså noen har mer enn oppgitt men de fleste har mindre.

lirekassa

I denne videoen sier i hvert fall Teslabjørn at det er SK allikevel ifølge hans koreanske venn som har peiling, og at ryktene om at Kia fikk samme som Kona (fra LG) ikke er sanne allikevel. Fasit får vi vel kanskje først senere.

Meeen...hvis sant, burde kanskje Kia ikke ligge 5% over i pris hvis NCM811 er billigere å produsere?


https://youtu.be/pRGgOdjXWOY?t=510


daktari

Tesla 90er har mer 83 kWh utnyttbart og 87 brutto.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Fagasstraps.com

Sitat fra: daktari på mandag 10. september 2018, klokken 16:49
Tesla 90er har mer 83 kWh utnyttbart og 87 brutto.

Du får ta det opp med Electrek:
https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
Poenget er uansett at tallet er ikke alltid korrekt. Du kan ikke stole på tallene lenger.

Sitat fra: lirekassa på mandag 10. september 2018, klokken 15:38
I denne videoen sier i hvert fall Teslabjørn at det er SK allikevel ifølge hans koreanske venn som har peiling, og at ryktene om at Kia fikk samme som Kona (fra LG) ikke er sanne allikevel. Fasit får vi vel kanskje først senere.

Meeen...hvis sant, burde kanskje Kia ikke ligge 5% over i pris hvis NCM811 er billigere å produsere?


https://youtu.be/pRGgOdjXWOY?t=510

I følge koreanske priser så kan det vell stemme noe. Hvis NCM811 faktisk er billigere som første produksjon.

Det kan jo også være slik at SK alltid kunne lage 1gen NCM811 batterier til Niro, men at bilen fikk så stort batteri, at de ikke har turt å annonsere bilen for å ikke ødelegge for moderfirmaet som fikk lov til å pushe Kona 3-4 mnd tidligere enn Niro i Korea.

En annen ting er vekt, NCM622 er tyngre enn NCM811, men Niro er vell en 30cm lengre bil, med 10cm av den den økningen i akselavstand.

Kona Ev   Kona 1,6l   Niro EV   Niro 1,6
         
1,685   1,591   1755    1425

Er egenvekt fra Koreanske nettsider, skal være likt. Avhengig av at du kan få Niro 1,6l hybrid ganske ribbet med utstyr, mens Niro EV kommer ganske fullspekket.

Så vektsammenligningen ble vanskeligere enn jeg skulle tro. Kan ikke gi noe godt svar før en med Niro Hybrid eksklusiv kjører bilen sin på vekta.

Sammenligner man ut ifra tallene så veier Niro sitt batteri nesten 200kg mer enn Kona sitt batteri når du tar bort batteriet som allerede er i hybriden. Som kona 1,6l er helt vanlig bensinbil uten hybrid. Men det er hvis Kona 1,6l er en like ribbet versjon som Niro.


Øyvind.h

#43
Det er ikke electrek som er kilden. Kilden er wk057 (Hughes).
Tallene for 90-pakken er feil. Den er ca 89 ny minus brick og det under null. Dvs ca 85 utnyttbart.

Hughes har faktisk forsøkt å nyansere etter hvert, men da var skaden allerde skjedd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Må vel ikke være 811 selv om Niro har celler fra SK?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA