Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

500 km rekkevidde!

Startet av Bjoris, fredag 07. september 2018, klokken 09:25

« forrige - neste »

AppleKnocker

WLTP på Niro er høyere enn Tesla Model S100D. Blir spennende å se hvordan forbruket på Niro er på langtur i 120km/t . KiaBjørn skulle vel teste det også.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Crown

Sitat fra: ebecker på fredag 07. september 2018, klokken 10:24
Ja dette er en utrolig god nyhet. Bjørn kommenterer at det var varmere under Nirotesten enn når han testet Kona og at dette ga Niro en fordel. Det er jeg usikker på om stemmer Leafen min begynner å bruke for mye til AC når det bikker 25 grader. Dessuten er Koreansk Niro utstyrt med Michelin Primacy MXV4 som er et All-Season dekk med dårlige rulleegenskaper. Niro har også faktisk lavere cd. verdi enn Kona. 0.286 mot 0.29

Mindre luftmotstand når det er varmt. Og ikke sammenligne med Leaf, den bruker til og med mer strøm på AC'en enn koreanerne, som på alt annet den gjør, sløsemikkelen. ;)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

tornaldo

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 08. september 2018, klokken 11:08
WLTP på Niro er høyere enn Tesla Model S100D. Blir spennende å se hvordan forbruket på Niro er på langtur i 120km/t . KiaBjørn skulle vel teste det også.

I siste video fra TB kommer det frem at andre som testet bilen han disponerer, kjørte en tur på i underkant av 300 km, cruisefart på +-120, og litt annen/bykjøring. Forbruk 15.9 kWh/100 km.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

lirekassa

Sitat fra: tornaldo på lørdag 08. september 2018, klokken 13:55
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 08. september 2018, klokken 11:08
WLTP på Niro er høyere enn Tesla Model S100D. Blir spennende å se hvordan forbruket på Niro er på langtur i 120km/t . KiaBjørn skulle vel teste det også.

I siste video fra TB kommer det frem at andre som testet bilen han disponerer, kjørte en tur på i underkant av 300 km, cruisefart på +-120, og litt annen/bykjøring. Forbruk 15.9 kWh/100 km.

Det må jo sies å være veldig lovende! Eneste skuffende hittil er egentlig at bilen lader litt saktere enn oppgitt, og at det er litt få valgmuligheter for de 1000 første.

turfsurf

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 08. september 2018, klokken 11:08
WLTP på Niro er høyere enn Tesla Model S100D.
Hvor har du det i fra? Model S 100D har vel ikke noen oppgitt WLTP, men den havner nok på rundt 55 mil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AppleKnocker

Var nok litt rask der ja. WLTP for Model S100D er nok ikke offisiell. I denne spanske testen estimerte de WLTP for en del av bilene. S100D fikk da 461km estimert.

Tviler sterkt på at S100D får 550km i offisiell WLTP, men det blir spekulasjon.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Joltus

Som de fleste andre får den vel høyere wltp enn epa. Og epa for den er vel 500.....

turfsurf

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 09. september 2018, klokken 00:15
Tviler sterkt på at S100D får 550km i offisiell WLTP, men det blir spekulasjon.
Tja, de fleste biler hvor både NEDC og WLTP er kjent havner vel 10-15% under NEDC. Da er 55 mil ganske realistisk. Det forutsetter et forbruk på 178Wh/km, noe som er lett oppnåelig med Model S.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AppleKnocker

Mulig.

Et holdepunkt for at Tesla WLTP rekkevidde ikke blir så høy, er denne testen. Ampera-e kommer ut med en rekkevidde i testen som er nesten identisk med WLTP. WLTP AE er nesten lik som EPA.

Tesla derimot havner langt under EPA rekkevidde i denne testen. Testen trenger jo ikke å replikere WLTP bare fordi en del bilen kommer ut med WLTP lignende rekkevidder her. 

https://www.tv2.no/a/9988910/

Uansett var ikke poenget å spekulere i Tesla WLTP, men å berømme Kia for gode resultater i WLTP. Når TB overgår WLTP i 30 varmegrader med strømslukende AC på, så bøyer jeg meg i støvet for et bilmerke jeg ikke ville ta i med iltang for få år siden.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Mr Oizo

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 09. september 2018, klokken 10:53Når TB overgår WLTP i 30 varmegrader med strømslukende AC på, så bøyer jeg meg i støvet for et bilmerke jeg ikke ville ta i med iltang for få år siden.
Helt enig, de slår knockout på mange merker her. Her er det bare for norske forhandlere å hamstre inn så mange biler de klarer, alt blir solgt, uansett.
Forøvrig har jeg sett flere eksempler på overraskende effektiv og lite strømslukende AC, så det er ikke sikkert denne faktoren er så stor som man tror. Man vet jo også at varm luft gir noe høyere rekkevidde i seg selv, rullemotstand vet jeg ikke men mulig den går ned litt med varmere underlag.

turfsurf

Sitat fra: Mr Oizo på søndag 09. september 2018, klokken 11:15
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 09. september 2018, klokken 10:53
Helt enig, de slår knockout på mange merker her. Her er det bare for norske forhandlere å hamstre inn så mange biler de klarer, alt blir solgt, uansett.
Forøvrig har jeg sett flere eksempler på overraskende effektiv og lite strømslukende AC, så det er ikke sikkert denne faktoren er så stor som man tror. Man vet jo også at varm luft gir noe høyere rekkevidde i seg selv, rullemotstand vet jeg ikke men mulig den går ned litt med varmere underlag.
Spennende å se hvor mange de klarer/ønsker å levere. Blir den priset på nivå med Kona og AE, så bør den jo slå knock-out på disse. Dette er jo en bil som kan funke helt fint for en familie på fire. Plutselig kan bruktsalget på Finn.no av Kona og AE få seg en knekk.

Helt enig med det om AC. Utslag på forbruk på i3en er typisk 3-4%, ellers er jo 30 grader optimalt for kjøring i rolig tempo.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

gigafactory

Her er det bare å la ørehårene gro og bestille Kia  :+1:

Den har så lang rekkevidde at jeg ikke kommer til å bry meg om den går 450 eller 500 km på sommerføre, blir fort Michelin CrossClimate på den for min del. Har en lett dekkstøyhjerneskade, så foretrekker litt myke dekk med noenlunde normalt dekktrykk.


Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 09. september 2018, klokken 11:27
Plutselig kan bruktsalget på Finn.no av Kona og AE få seg en knekk.
Tviler jeg sterkt på. Det er mange år til det blir tilstrekkelig med antall av elbiler. Når etterspørselen i markeder som er mye større enn oss nå begynner å stige så blir ikke lille Norge overprioritert slik vi har blitt. Og lite tilbud = høy bruktpris

En justering blir det nok, men knekk hører for sterkt ut.

Bjoris

Sitat fra: knut.aulie på søndag 09. september 2018, klokken 18:54
Sitat fra: turfsurf på søndag 09. september 2018, klokken 11:27
Plutselig kan bruktsalget på Finn.no av Kona og AE få seg en knekk.
Tviler jeg sterkt på. Det er mange år til det blir tilstrekkelig med antall av elbiler. Når etterspørselen i markeder som er mye større enn oss nå begynner å stige så blir ikke lille Norge overprioritert slik vi har blitt. Og lite tilbud = høy bruktpris

En justering blir det nok, men knekk hører for sterkt ut.

Spot on, markedet blir mye, mye større fremover og det er ikke i nærheten av nok tilbud til å dekke etterspørselen. Der har jeg satt meg på liste på det meste fremover som Byton, Skoda E.Vision, Leaf 60, Tesla 3 mv. Disse køplassene kan komme til å bli gull verd. En ser jo allerede på Niroen at tidlig plass i køen nærmerst er garantert 50.000 i gevinst, alternativt gratis bil en lang periode...

Slik sett blir det billigere med en 400.000 elbil enn en 40000 Golf...

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på søndag 09. september 2018, klokken 18:54

En justering blir det nok, men knekk hører for sterkt ut.
Merk at jeg skriver kan. Avhenger av pris og tilgjengelighet. Hvis det kommer mange Niro til ca samme pris så er det vel ingen som gidder kjøpe AE eller Kona.

Men mest sannsynlig blir det nok underskudd på biler fremdeles.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA