Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

iPace: OtA + Autonome egenskaper ?

Startet av Disqusor, torsdag 06. september 2018, klokken 20:11

« forrige - neste »

Disqusor

iPace: OtA + Autonome egenskaper, ny rekkeviddeinformasjoninformasjon   ?

Er usikker på hva som er status ifht OtA + Autonome egenskaper, spesifikt.
Er dette del av iPace std pakke i dag ?
Autonme egenskaper: Level 1, 2, 3, 4 eller 5 ?

daktari

Level 2, styrer selv og holder avstand og regulerer fart etter skilt på motorvei og landevei. Tilleggsutstyr kalt "steering assist".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

xref

iPace er som nevnt over her level 2. I-Pace er også første Jaguar med støtte for OTA-oppdateringer men hva disse vil inneholde og hvilke systemer de dekker er uvisst per nå. Åpenbart vil infotainment-systemet kunne oppdateres men om firmware til batteripakken, ECU'er osv dekkes også gjenstår å se.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

S.S

Kjørte I-Pace heromdagen, imponert over selvkjøringen på fin landevei med bra merking. Holdt fin avstand til bilen foran, etter en stund uten hånden på rattet, begynner den å mase, leeenge... Legg hånden på rattet igjen så er den fornøyd igjen.  Heller ingen problem å overstyre, den fortsetter der den slapp når du slipper rattet igjen.  Bare littegrann tyngre å overstyre, ingen brå utkobling.

Rekkevidde ble oppgitt av kar med masse erfaring til noenogførti mil på frisk kjøring.  Og at det ble bedre med ny software.  Jeg er uansett så overbevist på at rekkevidden blir bra nok, at jeg er egentlig rimelig lei av rekkeviddemaset...


Disqusor

Oppdatering av allerede innstallert software, men hva med helt nye egenskaper som bilen feks tidligere ikke har hatt ?

4Matic Fanatic

Sitat fra: Disqusor på søndag 16. september 2018, klokken 14:04
Oppdatering av allerede innstallert software, men hva med helt nye egenskaper som bilen feks tidligere ikke har hatt ?
Du tenker på aktivering av bremser, og sånt?

xyzzy

Sitat fra: Disqusor på søndag 16. september 2018, klokken 14:04
Oppdatering av allerede innstallert software, men hva med helt nye egenskaper som bilen feks tidligere ikke har hatt ?

Innenfor de begrensningene software gir, kan man sikkert legge til nye egenskaper... men det er jo sterkt begrenset. Eks.: Tesla kan ikke legge til HUD eller 360 kamera vha. oppdateringer, rett og slett fordi hardwaren ikke er der. Mer gimmick-lignende ting - f.eks. bruk av egne lydfiler som akselerasjonslyd - kan sikkert gå.

Hvordan Jaguar har tenkt å bruke denne funksjonaliteten - "bugfix only", forbedringer eller en og annen ny feature - og hvor lenge de har tenkt å bruke den, er det vel bare Jaguar som vet.

moby666

Enig, men Tesla legger faktisk til 360 kamera i neste hovedrelease. Det synes jeg i tilfelle er imponerende.


Sitat fra: xyzzy på mandag 17. september 2018, klokken 07:50
Sitat fra: Disqusor på søndag 16. september 2018, klokken 14:04
Oppdatering av allerede innstallert software, men hva med helt nye egenskaper som bilen feks tidligere ikke har hatt ?

Innenfor de begrensningene software gir, kan man sikkert legge til nye egenskaper... men det er jo sterkt begrenset. Eks.: Tesla kan ikke legge til HUD eller 360 kamera vha. oppdateringer, rett og slett fordi hardwaren ikke er der. Mer gimmick-lignende ting - f.eks. bruk av egne lydfiler som akselerasjonslyd - kan sikkert gå.

Hvordan Jaguar har tenkt å bruke denne funksjonaliteten - "bugfix only", forbedringer eller en og annen ny feature - og hvor lenge de har tenkt å bruke den, er det vel bare Jaguar som vet.

Vind

Sitat fra: moby666 på mandag 17. september 2018, klokken 12:07
Enig, men Tesla legger faktisk til 360 kamera i neste hovedrelease. Det synes jeg i tilfelle er imponerende.


Sitat fra: xyzzy på mandag 17. september 2018, klokken 07:50
Sitat fra: Disqusor på søndag 16. september 2018, klokken 14:04
Oppdatering av allerede innstallert software, men hva med helt nye egenskaper som bilen feks tidligere ikke har hatt ?

Innenfor de begrensningene software gir, kan man sikkert legge til nye egenskaper... men det er jo sterkt begrenset. Eks.: Tesla kan ikke legge til HUD eller 360 kamera vha. oppdateringer, rett og slett fordi hardwaren ikke er der. Mer gimmick-lignende ting - f.eks. bruk av egne lydfiler som akselerasjonslyd - kan sikkert gå.

Hvordan Jaguar har tenkt å bruke denne funksjonaliteten - "bugfix only", forbedringer eller en og annen ny feature - og hvor lenge de har tenkt å bruke den, er det vel bare Jaguar som vet.
Det Jaguar har uttalt er at spesielt ladesystemet og motorstyringen vil bli regelmessig oppdatert når man får mere erfraringsdata fra mange bilister.  De har også uttalt at online oppdateringen vil redusere behov for service og tilbakekallinger da alt av software i bilen kan oppdateres på denne måten.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Chimp

Ikke helt det man tenker angående autonom egenskap, men en ting e tron tydeligvis ikke får som i pace får er "park pack" som standard. Noen som har prøvd dette? Kommer selv fra audi-verden så er ikke så godt vant hva gjelder slike funksjoner. Funker det bra? Må den se parkeringsplassens hvite oppmerking eller fungerer det uavhengig av dette - typ også over brøytekanter?

Vind

Sitat fra: Chimp på torsdag 20. september 2018, klokken 20:01
Ikke helt det man tenker angående autonom egenskap, men en ting e tron tydeligvis ikke får som i pace får er "park pack" som standard. Noen som har prøvd dette? Kommer selv fra audi-verden så er ikke så godt vant hva gjelder slike funksjoner. Funker det bra? Må den se parkeringsplassens hvite oppmerking eller fungerer det uavhengig av dette - typ også over brøytekanter?
Jeg prøvde det, og den fungerer godt.  Både på langs og på tvers.  Kjørte langs 10 på tvers parkeringer og slo på at jeg ønsket parkering.  Det kommer forslag opp på skjermen med plasser, og man velger den man vil inn i.  Så er det bare å overlate til bilen å gjøre jobben.  Gjør jobben raskere selv, men et morsomt "partytriks"

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

daktari

#12
Sitat fra: Vind  date=1537470123

Jeg prøvde det, og den fungerer godt.  Både på langs og på tvers.  Kjørte langs 10 på tvers parkeringer og slo på at jeg ønsket parkering.  Det kommer forslag opp på skjermen med plasser, og man velger den man vil inn i.  Så er det bare å overlate til bilen å gjøre jobben.  Gjør jobben raskere selv, men et morsomt "partytriks"
Er den helt selvhjulpen eller må du bytte revers/drive når det er trangt? Den bremser selv?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

Sykt artig! Slik type hjelp trenger jeg, ikke hjelp til å kjøre bilen på landeveien. Det er gøy å gjøre selv, lirke seg inn i en parkeringsplass er ikke gøy:)

xref

Sitat fra: Chimp på torsdag 20. september 2018, klokken 21:52
Sykt artig! Slik type hjelp trenger jeg, ikke hjelp til å kjøre bilen på landeveien. Det er gøy å gjøre selv, lirke seg inn i en parkeringsplass er ikke gøy:)

Men med I-Pace må du vel fortsatt styre gass selv?
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA