Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil som kommer og går

Startet av fj, torsdag 06. september 2018, klokken 19:41

« forrige - neste »

fj

Har en Zebra Think 2008 mod som den senere tid har begynt å oppføre seg merkelig. Under kjøring kan kraften i motoren plutselig forsvinne. Motor går fortsatt, men eneste reaksjon når man trykker på gasspedalen er at bilen såvidt siger avgårde. Ingen feilmelding kommer på dashbord og den må slepes hjem av fossilbil. Setter den på lading og neste dag fungerer den normalt igjen. Siden det er helt uforutsigbart når feilen dukker opp, står bilen for det meste hjemme på lading. Har svært lite lyst til å skrote den da etterhvert begynner å bli få igjen av disse bilene langs veiene. Batteriet synes å være i orden, da rekkevidden er god når bilen fungerer normalt. Bor i Trøndelag, lang unna Elbilmek, og derfor vanskelig å få kvalifisert hjelp.
Håper derfor noen her på forumet kan ha tips om hva feilen skyldes.

POSi411

Du kan prøve å koble ut varmeapparatet. Det kan gi feilmeldinger til PCU som får bilen til å stoppe.
POSi411
Jessheim
2008 Th!nk City Zebra med soltak og rødt interiør

fj

Takk for svar.
Varmekolben i bilen er defekt. Er det denne som skal frakobles eller selve viften?

POSi411

Jeg koblet fra selve varmekolben, etter det har jeg ikke hatt noen problemer.
POSi411
Jessheim
2008 Th!nk City Zebra med soltak og rødt interiør

fj

Jeg koblet fra varmekolben, men da blinket power limit lampen og motoren ville ikke starte. Er det noe jeg må gjøre i tillegg når kolben frakobles?

fj

Kuttet strømkablene til varmekolben, lot den tynne styrekabelen være da den ikke kan kobles fra. Power limit lampe vil lyse dersom denne kobles fra.
Dessverre var feilen tilbake etter kort tid. Helt merkelig feil, motoren går og dersom bilen settes  i drive ruller den sakte fremover. Trykker man på gasspedalen økes hastigheten litt. Ingen feil lampe lyser. Tror ikke feilen har noe med gasspedalen å gjøre, har egentlig ingen anelse hva som er feil. Og for å gjøre dette enda mere merkelig er at den kan fungere helt normalt etter å ha stått noen dager, men som regel vil feilen være raskt tilbake. Kan det være noe som blir varmt etter kort tid og derfor kobler ut slik at motoren mister nesten all kraft? Har en følelse av at dette ikke er en alvorlig feil da ingen feillampe lyser, men uten tegninger tror jeg dessverre den kan bli vanskelig å finne. Mitt eneste håp er at noen her på forumet kanskje har hatt samme feil og har en løsning som vil fungere også på min bil. Har fremdeles ikke lyst til å kassere den da jeg liker den svært godt når den fungerer som den skal.

Warlock

Om du tar kontakt med Trondheim Thinkers skal de ha diagnoseutstyr. Med litt flaks kommer du nærmere en løsning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA