Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2018.34 - Enter PIN to drive

Startet av MrBacardi, torsdag 06. september 2018, klokken 08:57

« forrige - neste »

MrBacardi

MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

tkjoerlaug

Interessant, men usikker på hvor nyttig dette er dersom man ikke har unger i 18-års alderen. Det som kunne vært kjekt hadde vært å kunne bruke denne featuren for fob-less kjøring. Dvs. åpne bilen fra widget på telefon og trykke pin når man setter seg inn for å starte bilen. I dag må man skrive kode på mobil-app for å starte bilen som er litt knot. Ser ikke ut som dette er støttet.

o.b.lix

Sitat fra: tkjoerlaug på torsdag 06. september 2018, klokken 10:22
I dag må man skrive kode på mobil-app for å starte bilen som er litt knot.

Appen støtter ID ved fingeravtrykk, så det bruker jeg.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 06. september 2018, klokken 11:30
Sitat fra: tkjoerlaug på torsdag 06. september 2018, klokken 10:22
I dag må man skrive kode på mobil-app for å starte bilen som er litt knot.

Appen støtter ID ved fingeravtrykk, så det bruker jeg.
Samme her. Gjelder iallfall iPhone. Tar null tid, og enklere enn pinkode.

fonberg

Sitat fra: gr på torsdag 06. september 2018, klokken 12:42
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 06. september 2018, klokken 11:30
Sitat fra: tkjoerlaug på torsdag 06. september 2018, klokken 10:22
I dag må man skrive kode på mobil-app for å starte bilen som er litt knot.

Appen støtter ID ved fingeravtrykk, så det bruker jeg.
Samme her. Gjelder iallfall iPhone. Tar null tid, og enklere enn pinkode.
-og sikrere.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Øggen

Sitat fra: fonberg på torsdag 06. september 2018, klokken 13:54
Sitat fra: gr på torsdag 06. september 2018, klokken 12:42
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 06. september 2018, klokken 11:30
Sitat fra: tkjoerlaug på torsdag 06. september 2018, klokken 10:22
I dag må man skrive kode på mobil-app for å starte bilen som er litt knot.

Appen støtter ID ved fingeravtrykk, så det bruker jeg.
Samme her. Gjelder iallfall iPhone. Tar null tid, og enklere enn pinkode.
-og sikrere.
Enklere, sikrere ?? Nei, kun vanvittig idiotisk å levere ut biometrisk identitet på nettet.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

geear

Sitat fra: Øggen på torsdag 06. september 2018, klokken 14:22
Enklere, sikrere ?? Nei, kun vanvittig idiotisk å levere ut biometrisk identitet på nettet.
Forklar.

cra

Sitat fra: Øggen på torsdag 06. september 2018, klokken 14:22
Enklere, sikrere ?? Nei, kun vanvittig idiotisk å levere ut biometrisk identitet på nettet.

Med mindre jeg husker helt feil så sendes ikke fingeravtrykket på noe vis, og det ligger helle rikek lagret hos Tesla. Fingeravtrykket ditt låser opp en egen chip i iPhone, og passord som ligger lagret der øeses ut og "tastes for deg". Enkelt og lettvindt, men hverken mer eller mindre sikkert enn å bare taste passordet. Ikke så ulikt diverse passordlagringstjenester man kanskje bruker ellers i det daglige der man bare husker ett (forhåpentligvis sterkt) passord sev, og bruker hjelpemiddelet til å "huske" alle de andre. Som da kan være svært lange for å motvirke brute-force attacks.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Stemmer det, og det kan heller ikke "reverse engineeres", så jeg er spent på forklaringen til Øggen.

Et bittelite kamera strategisk plassert (eller et stort på lang avstand), så har du pinkoder eller dørkoder til nesten hvem du vil, det klarer du ikke med fingeravtrykk.

Øggen

#9
Meinte ikkje at Tesla får fingeravtrykket. Stole ikkje på produsentane av telefon her. Enten det e kina, korea eller USA. Biometriske data blir prossesert på telefonen og du signera ved å ta telefonen i bruk at produsenten kan bruke data til div formål. Stola du på at ikkje slike data blir brukt, evt brukt mot deg en gang??
En kamerat som jobba i datakrim for politiet som advarte meg. Tok det som god fisk, men skyt meg gjerne.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

cra

Det er helt innafor å være forsiktig (flere burde være litt mer forsiktige), men hvor viktig skal man tro at man er? Greit nok; er du statsråd eller sitter høyt oppe i en stor bedrift kan du kanskje være et interessant mål for noen, men i praksis trur jeg faren er størst hvis du er kjendis og ser noenlunde OK ut.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Sitat fra: Øggen på torsdag 06. september 2018, klokken 22:19
Meinte ikkje at Tesla får fingeravtrykket. Stole ikkje på produsentane av telefon her. Enten det e kina, korea eller USA. Biometriske data blir prossesert på telefonen og du signera ved å ta telefonen i bruk at produsenten kan bruke data til div formål. Stola du på at ikkje slike data blir brukt, evt brukt mot deg en gang??
En kamerat som jobba i datakrim for politiet som advarte meg. Tok det som god fisk, men skyt meg gjerne.
Skal ikke kommentere kompetansen hos datakrim, men det er lov å tenke selv, samme hvem som forteller noe.

Hva er den praktiske forskjellen med sikkerhetsutfordringer på om du bruker pin eller fingeravtrykk til å låse opp telefonen din - og funksjoner? Som sagt så lagrer de ikke fingeravtrykket, det er et matematisk uttrykk for å gjøre ditt fingeravtrykk unikt, og fingeravtrykket skal ikke kunne reverse engineeres - og hva som om de lagrer det eller det kan reverse engineeres, akkurat som et passord eller en pinkode kan brute forces? Du kan heller ikke stole noe mer på at de ikke logger pin-koden din enn at de lagrer fingeravtrykket ditt. Sjekker du at ikke noen har satt en keylogger i alle PCer du bruker til å logge på noe? Eller at vedkommende som sitter bak kassen på rema ikke ser opp i speilet over deg når du taster pinkoden på visakortet ditt? Eller at det er et kamera der?

MEN, er det riktig at dette gjelder 2018.34? Jeg har 2018.32.4 og har fått denne funksjonen. Det stod også i change log.

fborch

Jeg kan svare litt på dette med fingeravtrykk på generelt grunnlag, da jeg jobber med mye av dette fra et teknisk perspektiv.

Fingeravtrykk regnes i følge ny personlov som personopplysning (sammen med annen biometri, og for eksempel informasjon som navn, adresse, epost o.s.v.), og faller inn under loven om behandling av personopplysning

Bedrifter som leverer tjeneste som inneholder behandling av denne typen informasjon til innbyggere innenfor EU må forholde seg til samme reglementet, altså er GDPR høyst gjeldene både for Tesla og Apple i dette tilfellet. Blant rettighetene vi som forbrukere nå får er retten til å bli glemt så her står vi rent juridisk ganske sterkt til å sikre oss mot misbruk, men det skal også sies at det finnes nok mange aktører som misbruker informasjonen som er lagret til tross for et sterkt regelverk som beskytter oss som forbrukere.

Øggen

Sitat fra: cra på fredag 07. september 2018, klokken 07:40
men i praksis trur jeg faren er størst hvis du er kjendis og ser noenlunde OK ut.  ;D
Da erkjenne ej meg skyldig på begge punkter.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

cra

Sitat fra: Øggen på fredag 07. september 2018, klokken 12:29
Sitat fra: cra på fredag 07. september 2018, klokken 07:40
men i praksis trur jeg faren er størst hvis du er kjendis og ser noenlunde OK ut.  ;D
Da erkjenne ej meg skyldig på begge punkter.

Ha ha ha!!  :D :D :D  Well played, Sir. Well played!  :+1:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA