Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av Kona

Startet av e-curious, onsdag 05. september 2018, klokken 21:10

« forrige - neste »

Limodriver

Jeg har ikke funnet noen anbefalinger for "god ladepraksis" i instruksjonsboken til Kona. Hvor har dere funnet konkrete anbefalinger for dette for Hyundai Kona?

geear

#16
Sitat fra: JorgenM på lørdag 08. september 2018, klokken 18:22
Er vel kun Tesla som ikke bør lades til 100%?

Alle andre elbiler har buffere både i bunn og topp som beskytter batteriet.
Andre har gjerne litt større buffer, men alle lithium-batterier degraderes mer jo høyere SOC man lader de til - og jo lenger ned de utlades. Så her har bare fabrikantene tatt en kalkulert vurdering på hvor lenge de mener batteriene må leve opp mot spenning på fullt batteri.

Her er en side som kan være verdt å se på: https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Charge level (V/cell)   Discharge cycles   Available stored energy
[4.30]    [150–250]    [110–115%]
4.25    200–350    105–110%
4.20    300–500    100%
4.15    400–700    90–95%
4.10    600–1,000    85–90%
4.05    850–1,500    80–85%
4.00    1,200–2,000    70–75%
3.90    2,400–4,000    60–65%
3.80    See note    35–40%
3.70    See note    30% and less

Denne tabellen viser hvor mange sykluser (100-0) man kan vente seg basert på spenningen man lader til, så her ser du at man får signifikant flere sykluser jo lenger ned man går. De skriver også:

"Every 0.10V drop below 4.20V/cell doubles the cycle but holds less capacity."

Vi lader Model Xen til 75% og e-Golfen til 90% i det daglige. Såvidt jeg kunne se fra en av videoene til Bjørn, så har også Niro mulighet for å begrense ladeprosent fast (faktisk både på AC og DC), så vil anta at Kona har det samme?

Håkon77

Den kan det. Jeg bruker rundt 50% t/r jobb så lader da opp til 80%.   Kjørte den under 20% nå da det ble en svipptur innom Strømstad. Koblet på lading der, men det på en 16A boks så det ble ikke rare greiene. Kunne kanskje brukt en av 22kw ladere og fått maks av det Kona kan lade?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Roy Aasen

Blir artig å se når Kia må gi meg nytt batteri da..kjøres med mot 10% og lades til 100% nesten daglig. Hvis batteriet dauer av det...så sier jeg at det er rent skrot som selges.

Obs: Gjelder Soul, men det blir vel det samme

trykkertor

Den blir jo ikke skrot.
Men du mister kanskje mer batterikapasitet innenfor akseptert tapsrom.
La oss si KIA godtar at bilen kan miste 10-20% av batterikapasiteten på 7 år.
En som behandler batteriet bra, møter 7-årsdagen med et symbolsk kapasitetstap på 2-3% versus en som ikke har behandlet batterie så bra, har kanskje 15% tapt kapasitet.
Begge innenfor garantien, men merkbar forskjell i rekkevidde.

Samtidig kan det fort bli litt tvangstrøye å skulle holde seg mellom 20-80%, og være innom 100% én gang i måneden.

Roy Aasen

@ trykkertor.  Lading begrenser seg jo til 94% på hurtiglader, men det er ikke mulig å sette begrensninger på saktelading. Bilen går over 1000km i uka..

Men nå skal jeg ikke rote det til i Kona-tråden.

geear

Sitat fra: Roy Aasen på søndag 09. september 2018, klokken 15:09
@ trykkertor.  Lading begrenser seg jo til 94% på hurtiglader, men det er ikke mulig å sette begrensninger på saktelading. Bilen går over 1000km i uka..
Hvis man er opptatt av at batteripakken ikke skal degraderes raskt og kjører så mye som du gjør, så burde man ha mye større batteripakke, og lade så ofte man kan, for å ligge mest mulig i området midt i.

Hvis du bruker 100-10% daglig, så kan du risikere at på 1-2 år så har du mistet de 10%, men det er her det er lite erfaringsdata på forskjellige kjemier osv.

Sitat fra: Håkon77 på søndag 09. september 2018, klokken 13:07
Den kan det. Jeg bruker rundt 50% t/r jobb så lader da opp til 80%.   Kjørte den under 20% nå da det ble en svipptur innom Strømstad. Koblet på lading der, men det på en 16A boks så det ble ikke rare greiene. Kunne kanskje brukt en av 22kw ladere og fått maks av det Kona kan lade?
På 22kW lader ville du fått 6,6 eller 7,4 eller hva det nå er som er maks på Kona, iallfall tilnærmet 32A 1-fas, mens på 16A får du 3,6kW.

Roy Aasen

Heisann gr:

Da tror jeg det er like smart å bruke en av fossilbilene litt mer, og la elvogna hvile innimellom.

geear

Lønner seg nok allikevel økonomisk å kjøre elektrisk, tross høy degradering. De fleste som kjører så mye skifter bil hyppig... ;)

Trekkoppbil

Sitat fra: Roy Aasen på søndag 09. september 2018, klokken 14:21
Blir artig å se når Kia må gi meg nytt batteri da..kjøres med mot 10% og lades til 100% nesten daglig.
Det er nok ikke det dummeste du kunne ha gjort. Det er nok værre for de batteriene som klattlades til 100% flere ganger om dagen. Med ditt lademønster kan man få mange kilometer ut av batteriet. Betyr det at du kjører over 30 000km i året, og har garanti på 150 000km?

Det viktigste kan være hvordan man behandler batteriet på en varm sommer som vi hadde nå. Det er ikke sikkert det betyr så mye hva man gjør resten av året.

Roy Aasen

Kjører over 40000km/år. Garanti er 150000km. Leser i linken "batteryuniversity" at de anbefaler SOC til mellom 30 og 80%..over 30 kan jeg nok klare med 15 minutter hurtiglader om dagen..under 80% er ikke mulig da det ikke lar seg begrense. Meen.. så er jo ikke bruk av hurtiglader bra for batteriet det heller. På vinteren er det vel å vente 20 til 30 minutter på hurtiglader hver dag. Kan det være at man har skutt seg selv i beinet? Begynner å få følelsen av at det er tilfelle.
Time vil sjåv.  ???

e-curious

AC charge is recommended to
keep the high voltage battery in
optimal condition.
If the high voltage battery charge
amount is below 20%, you can
keep the high voltage battery per-
formance in optimal condition if
you charge the high voltage battery
to 100%. (Once a month or more is
recommended.

Manualen, H5

bno

Har ikke hatt behov for skedulert lading siden jeg fikk bilen i fjor på ettersommeren. Da jeg forsøkte meg i går så ser jeg at bilen ikke har ladet mellom angitte tidspunkt i natt. Jeg har tidligere registrert noe av det som fremgår her i videoen (at bilen ikke rekalkulerte ladetid når jeg endret lade rate. Noe jeg løste ved å trekke ut ladekontakt i bilen og å sette denne inn igjen i bilen etter å ha endret raten).
Det er like vel en software bug når bilen ikke rekalkulerer når jeg eksempelvis endrer lade rate fra 16A til 32A.

Se video som forklarer bugen greit synes jeg.


https://www.youtube.com/watch?v=st-PLdP7Ydg

borge

Hvordan skifter jeg mellom 8amp,10amp eller 12amp,på huyindai ladekladden som følger med kona?

PerG

Sitat fra: borge på torsdag 14. februar 2019, klokken 15:04
Hvordan skifter jeg mellom 8amp,10amp eller 12amp,på huyindai ladekladden som følger med kona?

Trykk på knappen på baksiden av ladekladden og se på displayet at den veksler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA