Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av Kona

Startet av e-curious, onsdag 05. september 2018, klokken 21:10

« forrige - neste »

e-curious

Noen som har vet hvilke strømstyrker Kona kan lade på?
Lader på en Tesla Wallcharger oppsatt til 20A, men får bare 3,6 kW

Håkon77

7, ett eller annet så jeg når jeg koblet den på her hjemme. Gikk inn og justerte ned til minimum som var 4,? Kw
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

PerG

#2
Maks. effekt (kW) 7,2 (1-faset). For å utnytte det trenger du 32A kurs, med 20A får du max omtrent 4,6 kilowatt på 1-faset.

e-curious

Og dersom jeg kun får 3,6 kWh på 20 A, og lading innstilt på maks ?
Jeg får 3,2 kWh på redusert og 2,1 på min

e-curious

Svar fra selger:
"Fra ladestasjon kan den lade på maks 32A og 7,4KW.
Det er ingen begrensninger innenfor 6 – 32A. "

Limodriver

Dersom du får 3,6kw lades det ikke med 20A. Effekten det lades med er strøm multiplisert med spenningen. 20amp*230 gir 4,6kw. 3,6kw tilsvarer 16amp ladestrøm.

Jeg har kjøpt en justerbar lader hos EV-institute. den kan justeres til 6, 10, 16 og 32 amp. Denne fungerer veldig greit. Det er 32amp støpsel på ladekabelen slik at en må evt lage en overgang dersom en vil lade 6, 10 eller 16 fra schuko kontakt, men det beste er å sette opp 32 amp kontakt med tilsvarende kapasitet der en kan lade med forskjellige strømstyrker.

TB

#6
Begrensning kan ligge i:
- vern / sikring frem til kontakt / ladeboks.
- kabel frem til ladeboksen.

- selve ladeboksen, som må være justert til å samsvare ved ovennevnte verdier som er gitt ut av kabel og vern.
- kabel mellom ladeboks og bil. Her finnes tynnere kabler, som maks er 16/20A
- innstilling i selve bilen, som kan settes ned til å lade saktere enn maks.

Tesla Wallcharger har fastmontert kabel, dvs. dermed skal kabel være frikjent.
Dermed må det enten være satt lavere i bilen, eller i Tesla Wallcharger er satt opp med 16A maks.

Ps: Ladebokser som er satt opp med lastbalansering vil kunne endre innstilling automatisk.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

e-curious

Er det krav om at en må være elektriker for å åpne boksen og kikke etter hva den er innstilt på?  Boksen ble satt opp til 20a av elektrikeren som monterte den

Limodriver

Det er temmelig sikkert ikke et krav om fagbrev for å åpne boksen og titte. Dersom du ikke har god nok forståelse i forhold til kabeltykkelse, bryterstrøm osv bør du ikke gjøre noen endringer inne i boksen.

Dersom du ikke føler deg kompetent til å gjøre endringer ville jeg følge den gode samme regelen "bare se ikke røre".

e-curious

Jeg ser i manualen at det er anbefalt å lade bilen opp til 100% en gang måneden, og etter hver gang man har kjørt under 20%..  trodde at å lade til 100% ikke var så bra?

Håkon77

Sitat fra: e-curious på fredag 07. september 2018, klokken 23:22
Jeg ser i manualen at det er anbefalt å lade bilen opp til 100% en gang måneden, og etter hver gang man har kjørt under 20%..  trodde at å lade til 100% ikke var så bra?
Interessant. Kanskje jeg burde lese bruksanvisningen selv nå. Ifølge selger var det ingen spesiell anbefalt måte å lade på. Spotlading, hurtiglading, lading til 80 eller 100, allt var greit.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

JorgenM

Sitat fra: e-curious på fredag 07. september 2018, klokken 23:22
trodde at å lade til 100% ikke var så bra?
Er vel kun Tesla som ikke bør lades til 100%?

Alle andre elbiler har buffere både i bunn og topp som beskytter batteriet.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

bno

Å holde SOC mellom 20 og 80% er veldig fornuftig og det står også i manualen som en fornufting ting å gjøre.
Om man ikke har behov for fulladet batt for en umiddelbar reise

e-curious

Hva kan grunnen være  til at det blir anbefalt å lade helt opp til 100% en gang i måneden?

Orbit

Topplading brukes for balansering av battericellene, dvs sørge for at ujevnheter i hvor mye lading de har reduseres. Det kan bare gjøres på lav ladestrøm (som du uansett har nær 100%), da energien som rutes utenom cellene som allerede er fulladet må brennes av i motstander (som har begrensede muligheter for energiavsetning).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA