Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avgiftsøkning pga overgang til WLTP utsatt

Startet av THE, onsdag 05. september 2018, klokken 08:32

« forrige - neste »

THE

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/m69BnO/seier-for-bilistene-sloeyfer-omstridt-avgiftsoekning

Dette må jo bety at det ikke vil bli noen diskusjoner om å legge avgifter på elbil i 2019 i statsbudsjettforhandlingene?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Orbit

Enig.

Generelt, så synes jeg det er ubalansert av pressen å presentere dette som en ren avgiftsøkning. Det ble tydelig sagt (også før det ble utsatt) at dette skal være et nullspill. Noen biler vil få høyere avgift, mens andre nødvendigvis da vil bli billigere. Men avistitler som "Avgiftsreduksjon på de mest miljøvennlige bilene" gir nok færre klikk enn "Bilavgiftene øker med 100.000".
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rollep

2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Gordon Retriever

Fornuftig å utsette, og også helt nødvendig både for både bransje og forbrukere å få en avklaring om at omleggingen til WLTP ikke fører til en massivt avgiftshopp på fossilbiler fra 1. januar 2019.

En evnt. avgiftsøkning bør vente til bilkjøpere kan velge mellom flere reelle nullutslippsalternativer.  Og siden de tyske bilprodusentene i løpet av de nærmeste to årene vil slippe konkurrenter til Tesla anno 2013, kan dette bli en stund til.

Merker at jeg er så langt unna å bestille en ny bensinbil:



Ketill Jacobsen

Her har regjeringen ventet veldig lenge på tross av godt underlag (reelle CO2-utslipp utover NEDC). For bransje og bilkjøperne burde dette ha vært bestemt for lenge siden og resultert i en viss avgiftsoppgang for fossilbiler for å korrigere for mange års misbruk av NEDC (CO2-utslipp mer feil for hvert å). Andre land har bestemt seg for lenge siden for hva de skal gjøre ved overgangen fra NEDC til WLTP mens Erna har hatt massiv beslutningsvegring og valgte til slutt den feigeste løsningen, basere seg på NEDC et år til.


Typisk gir hun f i klima og miljø og overgir seg til FrP når fristen for å ta en bestemmelse (nye avgifter for alle modeller basert på WLTP) er for lengst oversittet.

Rollep

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 06. september 2018, klokken 12:16
Andre land har bestemt seg for lenge siden for hva de skal gjøre ved overgangen fra NEDC til WLTP mens Erna har hatt massiv beslutningsvegring og valgte til slutt den feigeste løsningen, basere seg på NEDC et år til.
Jo men andre land har jo ikke vanvittige engangsavgifter basert på CO2 utslipp, så betydelig enklere for dem.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Burger

Hva er katastrofen om at enkelte nybiler får 100k avgiftsøkning fordi de forurenser reelt mer enn det som det har blitt løyet om?

Er det folkerett å kunne kjøpe forurensende nybiler til samme pris som i fjor?

Er det firmarett å lyge og selge biler som forurenser mer uten å måtte ta regningen for det?

Enkelte uskyldige ofre ville det ha blitt blant bilselgere som hadde mistet bonus/mindre lønn/mistet jobben.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Rollep på torsdag 06. september 2018, klokken 13:32
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 06. september 2018, klokken 12:16
Andre land har bestemt seg for lenge siden for hva de skal gjøre ved overgangen fra NEDC til WLTP mens Erna har hatt massiv beslutningsvegring og valgte til slutt den feigeste løsningen, basere seg på NEDC et år til.
Jo men andre land har jo ikke vanvittige engangsavgifter basert på CO2 utslipp, så betydelig enklere for dem.

Det landet jeg hadde i tankene da jeg skrev dette var Danmark, og der er det til og med mere avgifter enn i Norge. Men de er kanskje ikke så avanserte at avgiftene tar C2-utslipp i betraktning.

Bondeknøl

Sitat fra: Burger på torsdag 06. september 2018, klokken 22:28
Hva er katastrofen om at enkelte nybiler får 100k avgiftsøkning fordi de forurenser reelt mer enn det som det har blitt løyet om?

Er det folkerett å kunne kjøpe forurensende nybiler til samme pris som i fjor?

Er det firmarett å lyge og selge biler som forurenser mer uten å måtte ta regningen for det?

Enkelte uskyldige ofre ville det ha blitt blant bilselgere som hadde mistet bonus/mindre lønn/mistet jobben.
Det gjør vel ikke noe om avgiftene ikke blir høyere enn de er i dag? De er jo allerede skyhøye på fossilbiler.
Hva hadde en Tesla model S kostet med samme avgifter som fossilbiler har? Vi hadde vel ikke sett noen etter veien?

Det er ikke rart at enkelte misliker oss elbilister. Når det er snakk om å gi oss med omtrent ingen avgifter en liten avgift så blir det galt. Når det ikke blir avgiftsøkning på fossilbiler med høye avgifter fra før så er også det galt.

Er vi en gjeng som bare graver til oss selv uten å unne noen andre noen ting?

Roy Aasen

Avgiftsendring er vel kun utsatt..til 2020, så det vel ikke så rart mye å hyle over at det ikke kom nå.


Lassi

Bilavgiftene skal jo uansett være "provenynøytrale" og satsene for de ulike avgiftskomponentene ville blitt justert slik at totalen ble lik.
Jeg forstår derfor ikke helt det store oppstyret rundt dette.

For meg virker det som importørene har hauset opp for å selge hybridene de hadde på lager.

Porsgrunn

Sitat fra: Bondeknøl på fredag 07. september 2018, klokken 08:27
Hva hadde en Tesla model S kostet med samme avgifter som fossilbiler har? Vi hadde vel ikke sett noen etter veien?

Avgiftene er de siste årene gått helt bort ifra slagvolum og effekt, til prinsippet om at forurenser betaler for seg. Derfor er det idag kun avgifter på co2 og nox utslipp pluss litt for høy vekt

Avgiftene for den aller råeste Modell S som lages (2018 P100DL) blir derfor:


Engangsavgift
Avgift for egenvekt    + 100 679,04
Avgift for CO2    -73 377,60
Avgift for NOX            0,00
Vrakpant          2 400,00
Total i avgifter    = 29 701,44

Lettere utgaver får mindre avgifter og dersom egenvekten er under 2085 kg blir det kun Vrakpanten på 2 400 kr
https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/

Alle biler uansett type drivlinje behandles med andre ord ganske likt med tanke på avgifter med unntak av mva.

Dreiningen til at det skal koste å ta dårlige valg både for klima og ikke minst lokal forurensing er ønsket av alle norske partier.

PK snekker

Sitat fra: Burger på torsdag 06. september 2018, klokken 22:28
Hva er katastrofen om at enkelte nybiler får 100k avgiftsøkning fordi de forurenser reelt mer enn det som det har blitt løyet om?

Er det folkerett å kunne kjøpe forurensende nybiler til samme pris som i fjor?

Er det firmarett å lyge og selge biler som forurenser mer uten å måtte ta regningen for det?

Enkelte uskyldige ofre ville det ha blitt blant bilselgere som hadde mistet bonus/mindre lønn/mistet jobben.

Absolutt ingen folkerett å kjøpe eller kjøre bil.

Men det blir for dumt å ikke legge til rette for at folk kan kjøpe den bilen de har lyst på så lenge det ikke finnes gode nok utslippsfrie alternativer i samme prisklasse.
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Burger

PK snekker: Da har man jo mulighet til å gå på bruktmarkedet eller handle bil før endring slår til. Jeg fulgte med leveringstider nøye og statsbudsjett på høsten i tilfelle jeg måtte panikkhandle elbil #2 i tilfelle en del goder forsvant.

Jeg tror at dersom man trenger en bil som ikke finnes på markedet de neste to årene, så er det mer lønnsomt å lease eller kjøpe brukt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

PK snekker

#14
Burger: tviler på at det er en elbil for alle om 2 år. Kanskje 10....

Synes det burde være en familiebil, småbil og arbeidsbil tilgjengelig før man straffer de som ønsker en nybil med garanti osv.

Kan bare snakke for meg selv, men rekkevidde på 500-1000 km, 4x4 og hengerfeste til 350 000,- og opp er vel der det burde være.
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA