Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Starte lading umiddelbart + Charge Timer

Startet av supersonic, onsdag 05. september 2018, klokken 07:43

« forrige - neste »

supersonic

Jeg har satt på en Charge Timer for å ha bilen fulladet til 07:00. Men når jeg nå setter i lader på f.eks. jobben, starter den ikke automatisk å lade ettersom det står på en timer. Men på jobb ønsker jeg å starte umiddelbart, for at den skal rekke å lade nok til jeg skal hjem igjen. Noen som vet hvordan jeg får til dette? 

Holmis

Det er to timere. Har ikke prøvd sjøl, men tror at hvis den ene er satt til 1600 og den andre til 0700 så oppnår du det du ønsker?

mdeekay

Nissan has implemented a nice way of solving this:
1. Set your home address in the navigation system
2. In the charge timer settings you will now get an option that the timer should only be active when the car is at the home address.
3. When you set this option, the timer works at home. If you are not at home, there won't be any active timer and the charge starts immediately

supersonic

Sitat fra: mdeekay på onsdag 05. september 2018, klokken 08:09
Nissan has implemented a nice way of solving this:
1. Set your home address in the navigation system
2. In the charge timer settings you will now get an option that the timer should only be active when the car is at the home address.
3. When you set this option, the timer works at home. If you are not at home, there won't be any active timer and the charge starts immediately

Nice! Takk for godt tips :)

ThomasEL

Eller bare trykk på "timer knappen" (klokkesymbolknappen) i bilen før du plugger i laderen. Da overstyres timer og lading starter umiddelbart. Det samme hvis du starter lading i appen.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Ole Irgens

Sitat fra: supersonic på onsdag 05. september 2018, klokken 07:43
Jeg har satt på en Charge Timer for å ha bilen fulladet til 07:00. Men når jeg nå setter i lader på f.eks. jobben, starter den ikke automatisk å lade ettersom det står på en timer. Men på jobb ønsker jeg å starte umiddelbart, for at den skal rekke å lade nok til jeg skal hjem igjen. Noen som vet hvordan jeg får til dette?

Hvorfor setter du på en timer på ladingen? Den stopper jo av seg selv når den er fulladet.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Joltus

Man ønsker gjerne å lade på andre tidspunkt enn klokken 16.00 og utover når strømtrekket ellers er på topp i huset....

Sense

Dessuten kan du øke antall ladesykluser fra 500 til 6000 hvis du ikke lader batteriet fullt hver gang.
Skulle tro det også er en gyldig grunn.

roger1111

Trykk på denne knappen for å ikke bruke timeren.

Ole Irgens

Sitat fra: Sense på onsdag 05. september 2018, klokken 11:44
Dessuten kan du øke antall ladesykluser fra 500 til 6000 hvis du ikke lader batteriet fullt hver gang.
Skulle tro det også er en gyldig grunn.

Du mener at man kan _tidoble_ batterilevetiden dersom man ikke lader batteriet fullt? Artig teori, som du sikkert kan dokumentere. Du vet sikkert at Nissan garanterer batteriet i 8 år eller 160 000 km garanti mot kapasitetstap på mer enn 3 av 12 streker på måleinstrumentet i perioden. Skulle kanskje tro at de hadde bygget dette inn i ladekontrollsystemen sine dersom det var så skadelig å fullade batteriet?

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

ThomasEL

Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 05. september 2018, klokken 15:05
Sitat fra: Sense på onsdag 05. september 2018, klokken 11:44
Dessuten kan du øke antall ladesykluser fra 500 til 6000 hvis du ikke lader batteriet fullt hver gang.
Skulle tro det også er en gyldig grunn.

Du mener at man kan _tidoble_ batterilevetiden dersom man ikke lader batteriet fullt? Artig teori, som du sikkert kan dokumentere. Du vet sikkert at Nissan garanterer batteriet i 8 år eller 160 000 km garanti mot kapasitetstap på mer enn 3 av 12 streker på måleinstrumentet i perioden. Skulle kanskje tro at de hadde bygget dette inn i ladekontrollsystemen sine dersom det var så skadelig å fullade batteriet?

Mvh

Ole Irgens

Nå er jo ikke akkurat dette noe "Sense" plutselig fant på da. At lithiumbatterier får langt flere sykluser om man unngår topplading, og særlig om man unngår at batteriet står toppladet over lenger tid, finnes det ganske mye seriøs litteratur om. Blant annet om man søker litt på Leafforumet for generasjon 1 Leaf.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Ole Irgens

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 05. september 2018, klokken 19:42
Sitat fra: Ole Irgens på onsdag 05. september 2018, klokken 15:05
Sitat fra: Sense på onsdag 05. september 2018, klokken 11:44
Dessuten kan du øke antall ladesykluser fra 500 til 6000 hvis du ikke lader batteriet fullt hver gang.
Skulle tro det også er en gyldig grunn.

Du mener at man kan _tidoble_ batterilevetiden dersom man ikke lader batteriet fullt? Artig teori, som du sikkert kan dokumentere. Du vet sikkert at Nissan garanterer batteriet i 8 år eller 160 000 km garanti mot kapasitetstap på mer enn 3 av 12 streker på måleinstrumentet i perioden. Skulle kanskje tro at de hadde bygget dette inn i ladekontrollsystemen sine dersom det var så skadelig å fullade batteriet?

Mvh

Ole Irgens

Nå er jo ikke akkurat dette noe "Sense" plutselig fant på da. At lithiumbatterier får langt flere sykluser om man unngår topplading, og særlig om man unngår at batteriet står toppladet over lenger tid, finnes det ganske mye seriøs litteratur om. Blant annet om man søker litt på Leafforumet for generasjon 1 Leaf.

Jada, det er mange spennende teorier om dette. Men så lenge batterigarantien til Nissan gjelder betingelsesløst, altså uten at det stilles krav til lademåte, må man forutsette at man kan lade slik man vil. Den eneste begrensingen jeg kjenner til fra bilens side er at man ikke kan hurtiglade mer enn to ganger etterhverandre, den såkalte "rapidgate", men ellers har jeg ikke fått noen begrensinger fra Nissans side på hvordan det skal lades.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

mdeekay

En "ladesyklus" er altid 0% til 100%. Hvis du bare lade 90% til 100%, taler det ikke som en helt ladesyklus. Det er bare 1/10 ladesyklus.
Det betyr at du har fortsatt 500 ladesykluser, men du lader kanskje 6000 ganger for å få 500 ladesykluser.

Men hvis garantien gjelder til 160000km og jeg har 500 ladesykluser betyr det at jeg kjøre 320km per ladesyklus. Jeg tror det er ikke mulig. Jeg tror vi har mer en 500 ladesykluser til 160000km.

Jeg tror vi skal ikke bekymre os om ladesykluser.

@phelion

Mulig jeg er litt enkelt skrudd sammen, men den ladetimeren på Leafen fremstår jo helt ubrukelig! Forsøker å time det slik at den lader bare til 80%, men selv om jeg setter sluttid 2 timer etter at jeg egentlig skal kjøre, og starttid bare få timer før, overstyrer timeren og begynner alltid å lade lenge før definert tid, slik at bilen stort sett er ladet nesten til 100 hver gang. Hvordan i huleste skal man forstå dette???

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk


@phelion

Temmelig flaut... Fant nå ut at det går fint å lade bilen innen for akkurat det intervallet man selv velger, det gjelder bare å slå av "Full charge has priority...." Logisk nok.  :-[

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA