Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslabjørn er i Sør-korea for å teste Niro EV

Startet av geear, tirsdag 04. september 2018, klokken 17:17

« forrige - neste »

bjornskj

SitatOg her har han tatt bilde under panseret, også skuffende med et "tradisjonelt" motorrom.
Nå vet jeg ikke hvordan andre produsenter som leverer samme modell med flere typer drivlinjer har gjort dette men må nok si at personlig hadde jeg blitt ganske overrasket hvis Niro EV ble levert med frunk og ikke tradisjonelt motorrom. Dette er jo ikke en modell som har blitt bygd fra grunnen av som elbil og ett eller annet sted må jo de plassere motoren.

Du har jo e-Golf ser jeg, leveres den med frunk?

Øyvind.h

Sitat fra: gr på torsdag 06. september 2018, klokken 14:39
Skuffende at den tvangsstopper hurtiglading på 94%.



Ja skulle vært tvangsstoppet tidligere for å hindre elendig utnyttelse av infrastruktur.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: navyelsen på torsdag 06. september 2018, klokken 15:00
Hvordan kan du bli skuffet av dette ? Bilder av motorrom har vært tilgjengelig i flere måneder, siden produksjonsmodellen først ble vist på messa i Korea.
Jeg var ikke på messa i Korea...

Sitat fra: bjornskj på torsdag 06. september 2018, klokken 15:05
Du har jo e-Golf ser jeg, leveres den med frunk?
Nei, den har åpent motorrom fullt av dritt fra veien, og masse tomrom, men den er snart fire år gammel, og jeg hadde håpet at nye elbiler nå klarte å utnytte plassen bedre.

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. september 2018, klokken 15:20
Ja skulle vært tvangsstoppet tidligere for å hindre elendig utnyttelse av infrastruktur.
Ja, ingenting er som når bilprodusenter skal drive overformynderi overfor de som har kjøpt produktene deres. Jeg har ALDRI opplevd kø bak meg når jeg har hurtigladet, og hvis jeg da trenger 100% og vil lade til 100% på DC for å spare tid - siden alternativet i dette tilfellet er type 2 AC på 6,6kW, så fatter jeg ikke hvorfor du skal mene noe om det? Det tar både lenger tid (40-45 minutt fra 94-100%?) og blir i mange tilfeller dyrere enn å stå på DC.

Bjoris

Veldig gode nyheter at han fikk ut hele 65 kwh, impressive stuff, som han pleier å si;)

Kult med average speed når fortsgrensene skifter, aldri sett før. Jeg tror dette blir en flott bil, men er skeptisk til støynivå og middels kjøreegenskaper... Håper jeg tar feil der...

HCO

Tror man misforstår skjermbildet. Her er det det samme som i Kona, at man selv kan sette maksverdi for DC- og AC-lading.
Jeg kommer til å sette disse til hhv. 80 og 90%, unntatt de gangene jeg skal på skikkelig langtur.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Strøm Tycoon

Sitat fra: gr på torsdag 06. september 2018, klokken 15:44
Sitat fra: bjornskj på torsdag 06. september 2018, klokken 15:05
Du har jo e-Golf ser jeg, leveres den med frunk?
Nei, den har åpent motorrom fullt av dritt fra veien, og masse tomrom, men den er snart fire år gammel, og jeg hadde håpet at nye elbiler nå klarte å utnytte plassen bedre.


Grunnen til at de gjør dette er enkel, og det er for at a) bilen er basert på en fossilutgave, og b) at det skal være mulig å sette den sammen på samme linje som fossilutgavene.

Tesla, BMW i3 og Jaguar i-Pace er vel de som skiller seg ut her. Mercedes-Benz EQC blir også bygget på samme linje som fossilutgavene (GLC), dermed kan de skalere opp/ned etter behov.

Effektivt i nåsituasjonen.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Bjoris på torsdag 06. september 2018, klokken 16:41
Veldig gode nyheter at han fikk ut hele 65 kwh, impressive stuff, som han pleier å si;)

Kult med average speed når fortsgrensene skifter, aldri sett før. Jeg tror dette blir en flott bil, men er skeptisk til støynivå og middels kjøreegenskaper... Håper jeg tar feil der...

Hadde ikke forventet noe annet helt midt-på-treet kjøreopplevelse.

Bjoris

Det er veldig imponerende at han klarte 500 km med denne også og da i 90 km/t stort sett, Niroen er jo en klump av en bil ifht Tesla.

Blir sykt bra rekkevidde på norske vestlandsveier på denne bilen. Nå får vi bare håpe den kommer med hengerfest også så tror jeg du kan henge på en liten campingvogn og kjøre på langtur:)

ebecker

Sitat fra: gr på torsdag 06. september 2018, klokken 15:44
Sitat fra: navyelsen på torsdag 06. september 2018, klokken 15:00
Hvordan kan du bli skuffet av dette ? Bilder av motorrom har vært tilgjengelig i flere måneder, siden produksjonsmodellen først ble vist på messa i Korea.
Jeg var ikke på messa i Korea...

Sitat fra: bjornskj på torsdag 06. september 2018, klokken 15:05
Du har jo e-Golf ser jeg, leveres den med frunk?
Nei, den har åpent motorrom fullt av dritt fra veien, og masse tomrom, men den er snart fire år gammel, og jeg hadde håpet at nye elbiler nå klarte å utnytte plassen bedre.

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. september 2018, klokken 15:20
Ja skulle vært tvangsstoppet tidligere for å hindre elendig utnyttelse av infrastruktur.
Ja, ingenting er som når bilprodusenter skal drive overformynderi overfor de som har kjøpt produktene deres. Jeg har ALDRI opplevd kø bak meg når jeg har hurtigladet, og hvis jeg da trenger 100% og vil lade til 100% på DC for å spare tid - siden alternativet i dette tilfellet er type 2 AC på 6,6kW, så fatter jeg ikke hvorfor du skal mene noe om det? Det tar både lenger tid (40-45 minutt fra 94-100%?) og blir i mange tilfeller dyrere enn å stå på DC.

:-1: Spare tid? Det tar ca. 25 minutter å lade fra 94-100% på hurtiglader. Det vil si at du mister ca. 20 minutter i forhold til å lade like mange kWh på neste hurtiglader.

geear

Sitat fra: ebecker på fredag 07. september 2018, klokken 09:37
:-1: Spare tid? Det tar ca. 25 minutter å lade fra 94-100% på hurtiglader. Det vil si at du mister ca. 20 minutter i forhold til å lade like mange kWh på neste hurtiglader.
:-1: Fint at du har fasiten for andre enn deg selv. Hadde det vært et tema så hadde jeg vel ikke snakket om å spare tid. Å bruke forhåndsgitt dødtid til lading er gunstig, uten å måtte avbryte det man driver med for å bytte fra DC til AC, og å måtte stoppe senere når man ikke ønsker å stoppe er rent tidstap.

Og helt sett bort fra mitt behov, så forstår jeg fortsatt ikke hvorfor bilprodusenten skal bestemme at 94% er passe for meg.

Øyvind.h

Ionity tar flatt 80,- for en ladesesjon. Maks 100% er flott frem til du blir stående bak en som tenker at 150kW lader er fint å utnytte en tre kvarters tid for å toppe opp siste kWh.
Jeg forstår helt klart at det vil være tilfeller hvor en bruker reelt sett har behov for de siste 6% og det ikke er noen i kø bak. Da vil grensen virke idiotisk.
Men å bruke hurtiglader til saktelading ser jeg poenget med å unngå. Kanskje Kia mener det er nødvendig for å skåne batteriet og derfor heller setter maks 94% istedenfor å bare tillate ensifret kW effekt på hurtiglader?

Om man kjører i grenseland hvor de siste prosentene er viktige og må fylles med så lav effekt på en hurtiglader ville jeg forsøkt å finne alternativer.
Selv når jeg kjørte med campingvogn i sommer og hadde behov for å lade skikkelig opp var det helt uaktuelt å stå på supercharger med effekt nede på 20-tallet. Da tok vi heller en ekstra stopp på CHAdeMO med 48kW effekt. Det var tregt nok for å si det pent :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ebecker

Sitat fra: gr på fredag 07. september 2018, klokken 12:20
Sitat fra: ebecker på fredag 07. september 2018, klokken 09:37
:-1: Spare tid? Det tar ca. 25 minutter å lade fra 94-100% på hurtiglader. Det vil si at du mister ca. 20 minutter i forhold til å lade like mange kWh på neste hurtiglader.
:-1: Fint at du har fasiten for andre enn deg selv. Hadde det vært et tema så hadde jeg vel ikke snakket om å spare tid. Å bruke forhåndsgitt dødtid til lading er gunstig, uten å måtte avbryte det man driver med for å bytte fra DC til AC, og å måtte stoppe senere når man ikke ønsker å stoppe er rent tidstap.

Og helt sett bort fra mitt behov, så forstår jeg fortsatt ikke hvorfor bilprodusenten skal bestemme at 94% er passe for meg.

Det er av respekt for andre man skal unngå dette. Det er mulig du ikke har opplevd ladekø men jeg kan love deg at det er frustrerende. Du lar andre potensielt vente i 25 minutter for at du skal øke rekkevidden din fra 400 til 420 km å synes det er greit?

Roy Aasen

Passer jo godt til egoismen som er utbredt blant enkelte ebilister

bjornskj

Sitat fra: gr på torsdag 06. september 2018, klokken 14:39
Skuffende at den tvangsstopper hurtiglading på 94%.

Dette viste seg ikke å være korrekt, det var laderestasjonen som stoppet ved 94% og ikke bilen. Ser du siste video fra Bjørn så vil du se at den lader til 100% om en vil.

OlaM

Sitat fra: bjornskj på fredag 07. september 2018, klokken 22:24
Sitat fra: gr på torsdag 06. september 2018, klokken 14:39
Skuffende at den tvangsstopper hurtiglading på 94%.

Dette viste seg ikke å være korrekt, det var laderestasjonen som stoppet ved 94% og ikke bilen. Ser du siste video fra Bjørn så vil du se at den lader til 100% om en vil.

Og den har 7 kW helt oppe i toppen, som tyder på god buffer. Knallbil!


https://www.youtube.com/watch?v=pRGgOdjXWOY
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA