Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslabjørn er i Sør-korea for å teste Niro EV

Startet av geear, tirsdag 04. september 2018, klokken 17:17

« forrige - neste »

geear

... i syv dager, så det kan jo bli interessant! Går ut fra det dukker opp noen drypp fra ham etterhvert nå.

Det går an å ta kontakt med ham på Facebook og høre om han kan teste noe spesielt.

AppleKnocker

Hvem hadde trodd at Tesla Bjørn skulle bli den mest pålitelige kilden til elbilbiltester og informasjon generelt. Og ikke minst den som er først ute med det meste.

Litt flaut for etablerte fossilvennlige gammel media. Lurer på hva de skal gjøre når vi målet om at 100% av nybilsalget er elektrisk...

Håper flest mulig sponser TB med noen kroner når han begynner å legge it videoer!

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

MrGudim


geear

Han er ikke perfekt på alt, skulle ønske han kunne mer om det bil og kjøretekniske, men fra mitt ståsted så opplever jeg ham som mer objektiv enn den etablerte pressen, uansett bilmerke, og bare der skaffer han seg masse kred. Dessuten tror jeg ikke det finnes en motorjournalist i Norge som når ham til knærne når det gjelder antall kjørte elektriske kilometer, og det kombinert med at han snakker med brukerne/seerne konstant, og tar opp det som spørres om, gjør at testene hans er ti ganger mer interessante enn en artikkel i Motor eller andre magasiner eller aviser. Har vært motorinteressert hele livet, og egentlig aldri funnet noe som helst interesse i biltester, annet enn som underholdning (Top gear osv.), før Bjørn.


Trekkoppbil

#5
Sitat fra: gr på tirsdag 04. september 2018, klokken 17:17
Det går an å ta kontakt med ham på Facebook og høre om han kan teste noe spesielt.
Det store spørsmålet er om den kommer med 4x4.

Jeg har aldri sett noen indikasjon på at den kommer med 4x4, men jeg har aldri sett noen bekreftelse på at den ikke kommer med det heller. Jeg prøvde å spørre Kia Norge, og de svarte omtrent det samme i mars.

Bjoris

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 04. september 2018, klokken 22:19
Sitat fra: gr på tirsdag 04. september 2018, klokken 17:17
Det går an å ta kontakt med ham på Facebook og høre om han kan teste noe spesielt.
Det store spørsmålet er om den kommer med 4x4.

Hehe, det gjør den ikke...

navyelsen

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 04. september 2018, klokken 22:19
Det store spørsmålet er om den kommer med 4x4.

Det er vel ikke et aktuelt spørsmål i det hele tatt, siden det er bekreftet for lenge siden at den bare kommer med forhjulstrekk.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

geear

Da har han begynt å legge ut en del info fra testing:

https://www.facebook.com/Teslabjorn/

Positivt:
- Forbruket ser veldig hyggelig ut.
- Rekkevidden ser veldig bra ut.
- Ladefarten ser ut til å være høyere på høyere SOC enn Kona, 43kW på 78%, og så raser det til 24kW på 79%.

Negativt:
- Ladefarten kunne holdt seg enda bedre enda lenger opp i SOC
- Han har målt høyere støy ved 70km/t enn i allerede kritiserte Kona! Spørsmålet er om underlaget er sammenlignbart.

Bjoris

#9
Sitat fra: gr på onsdag 05. september 2018, klokken 09:56
Da har han begynt å legge ut en del info fra testing:

https://www.facebook.com/Teslabjorn/

Positivt:
- Forbruket ser veldig hyggelig ut.
- Rekkevidden ser veldig bra ut.
- Ladefarten ser ut til å være høyere på høyere SOC enn Kona, 43kW på 78%, og så raser det til 24kW på 79%.

Negativt:
- Ladefarten kunne holdt seg enda bedre enda lenger opp i SOC
- Han har målt høyere støy ved 70km/t enn i allerede kritiserte Kona! Spørsmålet er om underlaget er sammenlignbart.

Gjør han egentlig det? Ser ikke at han skriver noe sted at det er mer enn i Kona?

De to bildene med hhv 62 db og 65 er tatt samtidig ser jeg, bare 3 sek mellomrom så ingen av disse er fra Kona. Kunne tenkte meg hans egen oppfatning mellom de to bilene, det er veldig vanskelig å måle lyd. Jeg kjørte en test på Niro PHEV og min 2.0 Leaf og Leafen fikk høyere verdier ca jevnt 1 db høyere, men oppfatningen er at Leafen er langt langt stillere så det var veldig overraskende. Nå hadde jeg bare en app, men kjørt samme tur etter hverandre så det var helt identiske forhold iallefall...

geear

Han har vel ikke sagt noen ting, men han målte Kona til 60dB ved 70km/t i en tidligere video, med samme måler, så det er jo lov å tenke selv.

Men igjen, underlaget utgjør stoor forskjell på støy i kupéen.

Bjoris

Sitat fra: gr på onsdag 05. september 2018, klokken 10:42
Han har vel ikke sagt noen ting, men han målte Kona til 60dB ved 70km/t i en tidligere video, med samme måler, så det er jo lov å tenke selv.

Men igjen, underlaget utgjør stoor forskjell på støy i kupéen.

Ok, det virker som grov asfalt når det er så stor forskjellig i støy, målingen var tatt med bare 3 sek mellomrom. Vel, vi får se hva han mener om støyen. Skal ha kjøre Niro i 7 dager der nede? Snakk om grundig test isåfall:)

trykkertor

Noen dristet seg til å prøve uttrykket "Tesla-killer" om Kona Electric.
Men hvis Niro får fullgodt hengerfeste, allerede har høyere ladehastighet, mer plass, minne på elektriske setene.....
Så er vel El Niro en Kona-killer i mine øyne. Gitt prisen ikke drar for langt unna Kona-prisen i den dyrere enden.

geear

Sitat fra: trykkertor på onsdag 05. september 2018, klokken 16:21
...minne på det elektriske setet...

Fikset det for deg... ;)

Og de som kaller Kona for en Tesla-killer aner ikke hva de snakker om. Det er så vidt forskjellige biler at de kan ikke sammenlignes på annet enn rekkevidde.

AppleKnocker

Sitat fra: gr på onsdag 05. september 2018, klokken 16:48
Sitat fra: trykkertor på onsdag 05. september 2018, klokken 16:21
...minne på det elektriske setet...

Fikset det for deg... ;)

Og de som kaller Kona for en Tesla-killer aner ikke hva de snakker om. Det er så vidt forskjellige biler at de kan ikke sammenlignes på annet enn rekkevidde.
Nå er jo Tesla etterhvert alt fra XP100DL til entry level Model 3. Tror nok mange vurderer  SR Model 3 mot Kona.

Ikke lovende med støymålingene. Men ikke sjokkerende basert på Niro PHEV som slett ikke er noen stillegående bil. Mer støy enn det meste jeg har kjørt, med unntak av franske varebiler...



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA