Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny bil nr 2 - og første elbil!

Startet av Henning1, tirsdag 04. september 2018, klokken 16:19

« forrige - neste »

Henning1

Hei alle!

Første innlegg på forumet her, men har kikket litt rundt og fått mange bra tips.
Vi er en famile på 5 med 3 små barn - ungene er mellom 1 og 6 år. Vi har en nyere flerbruksbil (bensin) som hovedbil, så denne dekker behovet ift langtur og hengerfeste.

Her i området blir vi som mange andre teppebombet med bompenger i disse dager. Jeg ser derfor på muligheten for å handle inn en elbil som bil nr 2. Idag dekkes dette behovet av en japansk småbil. Med unntak av at dette er en bensinbil, så er det en fantastisk liten sak:
- Kan få med hele familen på tur om nødvendig (med barnesete foran og voksen i midten bak)
- Smidig i trafikken
- God plass i kupeen
- Billig bil, går som en klokke og trenger ikke være altfor forsiktig med den.

Jeg tar med dette siden det er litt av de samme kvalitetene jeg ser etter i en elbil. Den kan godt ha et enkelt interiør og sparsom lyddemping - det viktigste er at den er praktisk.
Angående rekkevidde så er det ikke mange km vi kjører i det daglige - jeg tror selv en buddy hadde klart dette. Men kjekt om den kan rekke frem til hytten som er ca 80km unna.
Når det gjelder innvendig plass så trenger den strengt tatt ikke å romme hele familien - men det må være plass til bakovervendt sete, og gjerne plass i midten bak til at noen kan trykke seg inn der på korte turer.
Bagasjerom er mindre viktig, vil heller ha plass i kupeen.

Prismessig - vel, så lavt som mulig. Helst ikke mye over 200k.

Jeg ser for meg at Kia Soul er et bra alternativ, ut fra det jeg har lest. Kan det stemme?
Ellers er jo "gamle" Leaf en ok bil til en billigere penge.
Har selv prøvd E-Golf og liker den godt, men den er litt trang samt at man betaler en del for opplevd kvalitet - og det trengs egentlig ikke til vårt beskjedne bruk.
Andre biler...?

Innspill mottas med takk :)



minibiti

If you can install a charger at home, a Zoe? :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

tomrh

Hva med en 24 kWh e-NV200 5- eller 7-seter? Masse plass! Og rekker til hytta. 2015-mod koster ca 200.000.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

E_S

Kia Soul høres bra ut. Ganske kort, så smidig i byen, god kupéplass til å være så liten (på bekostning av nagasjerommet!), samtidig ganske bra rekkevidde og rask hurtiglading.
:)

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electrix

De fleste av elbiler fra eldre Leaf og opp er egnet for formålet du beskriver, men det kan være lurt å tenke på at de fleste kjøper en mindre elbil som nr2 bil og ender opp med å bruke den som nr1 dvs til alt untatt når man trenger 2 biler og når det ikke er plass eller på lange turer der det blir for mange ladestopp. Da tenker man  fort at man skulle hatt en større elbil med lengre rekkevidde og heller en liten bensinbil til de gangene man trenger 2 biler.

Men alt avhenger egentlig av hvor ofte man trenger 2 biler, hvor mye kort-kjøring man har og hvor mye langkjøring man har. Hvis man for eksempel ender opp med å kjøre 20 000 km i året med en liten elbil og 4 000 i året med en stor bensinbil så kan det være greit. Har man derimot så mye langkjøring at man ender opp med f.eks 20 000 km på en stor bensinbil og 10 000 km på elbilen så kan det være mer praktisk og lønnsomt å bytte ut den store bensinbilen med en stor elbil med god rekkevidde for eksempel Tesla Model S og kjøre 26 000 med den og beholde den lille bensinbilen til 4 000 km når man må ha to biler.

Det kommer alt an på bruk. Jeg kjenner noen som byttet ut sin leasede skoda Octavia stasjonsvogn og ender opp med å betale mindre i avdrag på Teslaen enn de betalte i leasing på skodaen, og i tillegg sparer store summer på diesel og bommer.

Selv gjorde jeg som du foreslår og kjøpte en Leaf for 6 år siden nå og har spart mye økonomisk og miljømessig, men hadde jeg i stedet byttet ut stasjonsvogna med en Model S da de var nye så ville jeg spart ennå mer.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Henning1

Takker for alle svar!

Det er ikke lenge siden vi kjøpte flerbruksbilen vår, så jeg var inne på tanken om Tesla da. Måtte blitt Model X pga hengerfeste. Fin bil, for all del.. men dyr og svær, og jeg er ikke helt fan av designet.
Valget ble uansett sånn, så vi beholder nok bensinbilen i noen år (må nesten det grunnet verditap, hehe).

Uansett så er det jo en fin intro å starte med bil nr 2. Jeg ser absolutt for meg at denne blir brukt mest, men i hverdagen må vi ha 2 biler til jobb samt hverdagslogistikk. Bilene kjører ca 12.000 og 8.000km i året.

Jeg skal ta meg en kikk på både Soul og andre alternativer, men jeg ser at bruktbiler ligger ganske høyt i pris ift å kjøpe ny - er ikke veldig mye å spare.

Finnes det håp om at Soul og lignende kommer litt ned i pris når de nye el-SUV`ene blir utbredte? Tenker da på Hyundai Kona samt de nye fra Mercedes, BMW og Audi. Kan godt sitte på gjerdet litt. Bommene kommer ikke før nyttår og Colt`en min er vel egentlig ferdig med verditapet..

Roy Aasen

Hvis du skal ha gratis bil...så er det dårlig med tilbud.  3 år gammel Soul finner du 100000 kr billigere en ny..men er sikkert mye billigere om en fem seks år

bjornskj

#8
SitatFinnes det håp om at Soul og lignende kommer litt ned i pris når de nye el-SUV`ene blir utbredte? Tenker da på Hyundai Kona samt de nye fra Mercedes, BMW og Audi.
Tror nok ingen av disse bilene kommer til å endre din situasjon i det hele tatt. Antall Kona'er som blir levert før nyttår er såpass lav at de får neppe noen effekt på de bilene som du vurderer. Og de andre 3 er i en helt annen prisklasse, disse vil vel primært konkurrere mot Tesla S/X, og derfor vil ikke ha noen effekt på prisene på de bilene som du vurderer.

Crown

Nei, ingen elbiler kommer til å gå ned i pris av annen grunn enn alder de nærmeste årene. Etterspørselen vil fortsatt øke mer enn tilgangen på nye biler.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

geear

Sitat fra: Henning1 på onsdag 05. september 2018, klokken 10:44
Finnes det håp om at Soul og lignende kommer litt ned i pris når de nye el-SUV`ene blir utbredte? Tenker da på Hyundai Kona samt de nye fra Mercedes, BMW og Audi. Kan godt sitte på gjerdet litt. Bommene kommer ikke før nyttår og Colt`en min er vel egentlig ferdig med verditapet..
Kona er en knøttliten bil med to års leveringstid, BMW sin iX3 kommer kanskje i 2020, Audi og Mercedesene blir i prisleie med Tesla, og leveringsdyktigheten vet vi foreløpig lite om.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA