Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt Trilling eller Leaf?

Startet av Simen1, tirsdag 04. september 2018, klokken 10:38

« forrige - neste »

Simen1

Jeg er på jakt etter en billig nr 2 bil til jobbkjøring, butikk og fritidsaktiviteter og trenger litt hjelp til å sortere tankene. To krav: 4-5 seter og hurtiglading. Kravet om 5 seter kan jeg lempe på (til 4) dersom prisen blir vesentlig billigere. Trillingene er som kjent vesenlig billigere enn Leaf og har bare 4 seter så det er innafor. Hurtiglading ønsker jeg for at det skal være mulig å kjøpe og selge bilen utenfor hjemkommunen uten en vanvittig logistikk eller frakt på henger/trailer. Det kan også bli behov for noen få turer lengre enn rekkevidden av og til så det er fint å slippe å styre med leiebil de gangene nr 1 bilen (Tesla model S) er opptatt.

Renault Kangoo, Fiat 500e og Ford focus utgår på grunn av manglende hurtiglading. Fiat 500e og VW e-up utgår på grunn av kombinasjonen høy pris og bare 4 seter. E-golfen og eNV200 er unødvendig dyr til den forutsette bruken.

Med andre ord kun "to" aktuelle alternativer: brukt Trilling vs brukt Leaf. Begge er godt tilgjengelige på bruktmarkedet både geografisk og primessig. Det jeg lurer på er andre forskjeller på de to. Risiko for kostbare reparasjoner, kvalitetsfølelse, garantier osv. Jeg ser for meg en norsk-kjøpt Leaf 2011-2013 til ca 80 000 vs en trilling 2010-2013 til ca 50 000. Skal damekjøres så jeg vil gjerne ha en ferdigbulket en hvis jeg kan spare mye på det. Frykten er først og fremst kostbare ikke-kosmetiske reparasjoner.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

elektrolux

Trillingerne har vel et par "avventende" feil med klima og lader, som lett spiser opp prisforskjellen om/når disse feilene manifesterer seg.

Leaf har grusomme priser på unødvendig "service"

Fasit blir vel at kjøpeprisen kun er begynnelsen på utgiftene når du kjøper bil.

Med 50% bompenger på elbil kan det kanskje være bedre å velge et bomfritt alternativ som kjøretøy nr 2. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Simen1

Buss er uaktuelt da det ikke passer med logistikken. T-bane, trikk og tog er uaktelt da det ikke finnes her. Bussing ville medført at kona måtte gått ned i stillingsprosent og fritida ville blitt fullstendig spist opp av fritisaktiviteter og handling. For ikke å snakke om at lekser ville blitt vanskelig å få tid til.

I dag har vi en Nissan NV200 diesel som nr 2 og ønsker å gå over til elbil der også. Vi ser for oss å ofre bagasjeplass, 2 av 7 seter og hengerfeste for å gå over til el. Jeg irriterer meg over at det er vedtatt bompenger i Tromsø, men vi kommer ikke utenom det. Bedre med 50% enn 100%. Regner med at driftsutgiftene blir vesenlig lavere med el enn med diesel.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Trekkoppbil

#3
Jeg ville nok valgt en bil som man ser til vanlig på veiene i landsdelen.
Hurtiglading er ikke helt hurtig på gamle batterier. Hurtiglading pleier å være hurtig opptil ca halvfullt batteri.  Hvis kapasiteten har tapt seg 20% med alderen, og ladehastigheten har tapt seg 20% ellers, så får man tap i 2. potens eller mer. Det varierer nok mye fra bil til bil, når de er gamle.

Servicepunktene på Leaf er hovedsakelig å bytte kupefilter en gang i året, og bremseveske annethvert år, i tillegg til visse inspeksjonspunkter: https://owners.nissanusa.com/content/techpub/ManualsAndGuides/NissanLEAF/2012/2012-NissanLEAF-service-maintenance-guide.pdf

Kupefilter koster 20 kr å få tilsendt fra Kina. Det er litt klønete å bytte. Første gang man gjør det, kan det være like greit å skru ut hanskerommet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA