Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rimeligste ladeløsning på hytta

Startet av S4e, mandag 03. september 2018, klokken 20:33

« forrige - neste »

S4e

Jeg har en 16A utvendig stikk kontakt i dag.

Her må jeg imidlertid bruke skjøteledning og det er mye snøføyk. Lurer derfor på å investere i en ny kurs med b-vern.

Har ladestasjon hjemme, men frykter at det her blir for værhardt da den ikke vil stå under tak.

Lurer derfor på å installere en rød kontakt som passer til rødt adapter: https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/installation_guide_umc_red_no.pdf

Dette er IT nett. Har jeg forstått det riktig at dette vil gi 4,2 kW på 230V trefase og en bedre lastedeling enn enfase?

Synspunkter?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

daktari

Røde stikk er vel kun for 400V?

Hva er hovedsikringens kapasitet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

S4e

Som du ser av link til Tesla sin beskrivelse ser det ut som også 230v støttes?

Har ikke nøyaktig kapasitet (skal sjekke neste tur), men helt ny hytte med moderne anlegg. Men 16A bør holde lenge og tenkte trefase er en fordel...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

geear

I praksis så hadde det nok fungert helt fint, men problemet er vel at rødt skal være på 400V anlegg, så spørs om elektriker vil gå med på å montere rødt uttak på 230V. Du kan eventuelt få montert opp blått 3-fas CEE uttak og bruke overgang fra blått 3-fas til det røde du linker til, da kan du trekke 9,25A/9,25A/16A = ca. 4,2kW.

Men har du ikke problemer med kapasiteten på inntak/hovedsikring og 3,6kW eventuelt er nok, så tror jeg nok bare jeg hadde satt opp et 1-fas 16A CEE-uttak, og plugget rett i med medfølgende blått adapter fra Tesla. 16A 1-fas er ikke så stor skjevbelastning...

jkirkebo

Sitat fra: gr på tirsdag 04. september 2018, klokken 12:21
Men har du ikke problemer med kapasiteten på inntak/hovedsikring og 3,6kW eventuelt er nok, så tror jeg nok bare jeg hadde satt opp et 1-fas 16A CEE-uttak, og plugget rett i med medfølgende blått adapter fra Tesla. 16A 1-fas er ikke så stor skjevbelastning...

Det går ikke, Teslas blå adapter er 32A og vil ikke passe i et 16A CEE-uttak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

S4e

Skal jeg trekke ny ledning så bør jeg vel legge opp til tre faser?

Forstår at fordelen med rødt adapter er at en automatisk får 16A og kan utnytte 2 av fasene selv på IT nettet?
Med blått adapter så må alle (også gjester) huske å skru ned til 16A - ellers går sikringen?

Hvis elektriker monterer "korrekt" kontakt så blir det vel en blå kontakt som krever ende en overgang som denne: http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla/8-adapter-tesla/3-16a3r2
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

S4e

Har du innspill Kirkebø om ladestasjon på meget værhardt sted med mye sneføyk/is/kondens?
Tenker at en enkel CCE kontakt er mer robust her?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

jkirkebo

Sitat fra: S4e på tirsdag 04. september 2018, klokken 13:41
Har du innspill Kirkebø om ladestasjon på meget værhardt sted med mye sneføyk/is/kondens?
Tenker at en enkel CCE kontakt er mer robust her?

Jeg vet at flere hytteeiere med samme problematikk har kjøpt ladestasjonskomponenter (kontroller, kontaktor og pigtail-kabel) og satt elektronikken i skap på innsiden av veggen (evt. i sikringsskapet om det står passe plassert). Kabel ut gjennom veggen og beskyttet av veggholder med tak/boks over.

Alternativ en ladestasjon som man bygger en kasse rundt med dør eller lignende.

Type 2 uttak er nok mer robuste enn CEE, men forskjellen er neppe stor.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. september 2018, klokken 13:46
Type 2 uttak er nok mer robuste enn CEE, men forskjellen er neppe stor.

CEE kontakter kan i alle fall virke solide og velegnede for utebruk, men jeg har sett mange som har hatt problemer med vannintrenging og påfølgende problemer med slike kontakter på campingplasser med helårsvogner stående. På ekstra utsatt sted ville jeg nok ordnet med en form for overbygg/skap forå minske sjansen for slike problemer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

#9
Ja, blings, sette opp 32 CEE 1-fas. Er det noe problem å begrense det til 16A?

Og når det gjelder snøføyk så er nå ikke det så ille - vann er jo verre..

alda

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. september 2018, klokken 13:36
Sitat fra: gr på tirsdag 04. september 2018, klokken 12:21
Men har du ikke problemer med kapasiteten på inntak/hovedsikring og 3,6kW eventuelt er nok, så tror jeg nok bare jeg hadde satt opp et 1-fas 16A CEE-uttak, og plugget rett i med medfølgende blått adapter fra Tesla. 16A 1-fas er ikke så stor skjevbelastning...

Det går ikke, Teslas blå adapter er 32A og vil ikke passe i et 16A CEE-uttak.
Då är det väl bara att få en elektriker att montera en blå 1-fase 32A kontakt? Kan ju fint dra 16A från den väl?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

S4e

Sitat fra: alda på torsdag 06. september 2018, klokken 10:13
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. september 2018, klokken 13:36
Sitat fra: gr på tirsdag 04. september 2018, klokken 12:21
Men har du ikke problemer med kapasiteten på inntak/hovedsikring og 3,6kW eventuelt er nok, så tror jeg nok bare jeg hadde satt opp et 1-fas 16A CEE-uttak, og plugget rett i med medfølgende blått adapter fra Tesla. 16A 1-fas er ikke så stor skjevbelastning...

Det går ikke, Teslas blå adapter er 32A og vil ikke passe i et 16A CEE-uttak.
Då är det väl bara att få en elektriker att montera en blå 1-fase 32A kontakt? Kan ju fint dra 16A från den väl?
Men skal en først montere «feil kontakt» er det mer fristende med rød 3-fase kontakt der alle Tesla med rød adapter automatisk vil trekke 16a og en får fordelen med bedre last balansering?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

alda

Sitat fra: S4e på torsdag 06. september 2018, klokken 16:14
Sitat fra: alda på torsdag 06. september 2018, klokken 10:13
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. september 2018, klokken 13:36
Sitat fra: gr på tirsdag 04. september 2018, klokken 12:21
Men har du ikke problemer med kapasiteten på inntak/hovedsikring og 3,6kW eventuelt er nok, så tror jeg nok bare jeg hadde satt opp et 1-fas 16A CEE-uttak, og plugget rett i med medfølgende blått adapter fra Tesla. 16A 1-fas er ikke så stor skjevbelastning...
Det går ikke, Teslas blå adapter er 32A og vil ikke passe i et 16A CEE-uttak.
Då är det väl bara att få en elektriker att montera en blå 1-fase 32A kontakt? Kan ju fint dra 16A från den väl?
Men skal en først montere «feil kontakt» er det mer fristende med rød 3-fase kontakt der alle Tesla med rød adapter automatisk vil trekke 16a og en får fordelen med bedre last balansering?
Sant, men då förutsätter det att du har den röda kontakten (som inte ingår med bilen), annars blir det inte "den rimeligste ladeløsningen på hytta"  ;)
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

S4e

Sitat fra: alda på fredag 07. september 2018, klokken 08:18
Sitat fra: S4e på torsdag 06. september 2018, klokken 16:14
Sitat fra: alda på torsdag 06. september 2018, klokken 10:13
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. september 2018, klokken 13:36
Sitat fra: gr på tirsdag 04. september 2018, klokken 12:21
Men har du ikke problemer med kapasiteten på inntak/hovedsikring og 3,6kW eventuelt er nok, så tror jeg nok bare jeg hadde satt opp et 1-fas 16A CEE-uttak, og plugget rett i med medfølgende blått adapter fra Tesla. 16A 1-fas er ikke så stor skjevbelastning...
Det går ikke, Teslas blå adapter er 32A og vil ikke passe i et 16A CEE-uttak.
Då är det väl bara att få en elektriker att montera en blå 1-fase 32A kontakt? Kan ju fint dra 16A från den väl?
Men skal en først montere «feil kontakt» er det mer fristende med rød 3-fase kontakt der alle Tesla med rød adapter automatisk vil trekke 16a og en får fordelen med bedre last balansering?
Sant, men då förutsätter det att du har den röda kontakten (som inte ingår med bilen), annars blir det inte "den rimeligste ladeløsningen på hytta"  ;)
Hvor mye koster rød adapter?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

audioboy

#14
Tesla Wall Charger skal vel i teorien tåle en del. Er vel mange destinasjonsladere rundt forbi som brukes hardt hele året.

Har hytte med 400V 16A ut til bilen og brukte UMC og rødt adapter i fjor. Gikk lei å holde på å styre med stiv UMC kabel med snø inn i bilen etc.  Fikk montert TWC nå i sommer, så kan gi rapport om hvordan den oppfører seg i rundt -28 litt senere i vinter :)  Veldig greit å ha en UMC liggende i bilen som backup om TWC tar kvelden.   TWC er skalerbar om du senere legger opp større kurs (fra 16A 230v --> 32A 400v). Fungerer også utmerket på venner som kommer med en eGolf, Leaf, eller hybridgjengen.  Veldig deilig å ha en fastmontert kabel.

Uansett tips om du går får industristikk eller vegglader, monter høyt på veggen! Blir fort 1,5-2 meter snø.... (krysser fingrene)

Dette var vel egentlig litt off-topic da du spurte etter rimeligste alternativ, men tenk at om du bruker hytta en del så har du spart driffstoffutgifter i løpet av det første året med Tesla som dekker investeringen :)
TMS85D  2015/TM3 2019/Audi e55 2020/TM3P 2020/Audi e50 2020/TMY 2021/Audi e55 S-line 2022/TMY 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA