Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Snart bompengar också för elbilar, vad tycker Du om det?

Startet av engolf, søndag 02. september 2018, klokken 20:23

« forrige - neste »

Burger

#120
Jeg ville ha hatt 40.000.- i bompengeutgifter for jobbpendling med fossilbil, og til nyttår så tror jeg at jeg vil få 20.000.-

Jeg har noen valg

  • Sutre
  • Ha råd til det
  • Ta meg råd til det ved å stramme inn
  • Flytte
  • Bytte jobb
  • Begynne å ta kollektivtransport
  • Samkjøring

Jeg kommer til å se på økonomien nærmere nyåret, men det blir nok en kombinasjon av 2, 3 og 7, samt overvåke tilbudet til 6 for å se om det kan ta mindre enn 1 time hver vei. Heldigvis så tror jeg at det blir kun alternativ 2 og 7 siden vi alltid har sørget for å bruke mindre penger enn vi tjener. Med ektefelle som går fra engasjement til engasjement med varierende stillingsprosent (lektor) og av og til noen ubehaglig utvidet ferier, så har det vist seg å være en bra strategi.

Ved å flytte så langt ut fra Trondheim hvor jeg jobber så har vi fått råd til ett hus som jeg tipper koster over 5 millioner mer i Trondheim, om det er mulig å få. Det er 100.000 spart i året ved 2% rente.

Grunnen til at jeg tar med 4 og 5 er at jeg er kjapp til realitetsorientering, selv om det krever uønsket endring. Endres vår økonomi så er alternativene 4,5,6 og/eller 7 alltid reelle. Men alternativ 1 er aldri en opsjon, fordi det skaper ikke noen endring på situasjonen, og da er det ikke bare verdiløst, men skusler bort tid jeg kunne ha brukt til å kommet meg vekk fra en tapssituasjon. Skal jeg demonstrere så er ikke bompenger viktig nok.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal


Burger

Kårepåsporet: takk

Det jeg glemte å si er at jeg har prøvd å få til samkjøring for å slippe all kjøring selv, dvs alle har bil og endrer på hvem som kjører. Men siden elbil er 'gratis' og friheten til å kjøre selv er veldig behagelig så sier alle nei. Nå kan det hende at jeg klarer å overbevise noen siden vi kan spare en del tusen på det :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Kårepåsporet

Sitat fra: Burger på fredag 14. september 2018, klokken 11:33
Kårepåsporet: takk

Det jeg glemte å si er at jeg har prøvd å få til samkjøring for å slippe all kjøring selv, dvs alle har bil og endrer på hvem som kjører. Men siden elbil er 'gratis' og friheten til å kjøre selv er veldig behagelig så sier alle nei. Nå kan det hende at jeg klarer å overbevise noen siden vi kan spare en del tusen på det :-)

Det er et godt eksempel på hvorfor det er bra med bompenger også for elbil.
Bor selv på landsbygda, hadde vært supert med innføring av bompenger, så hadde muligens traffikken gått ned, samt vi kunne utbedret endel veier som det ellers aldri skjer noe med.

Rollep

Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 14. september 2018, klokken 16:41Bor selv på landsbygda, hadde vært supert med innføring av bompenger.
Ja, det var jo litt av en bombe ;D

Men du kan ta det helt med ro, det popper opp flere og flere bomstasjoner også ute på landsbygda, så du vil nok få "gleden" av å betale bompenger du også etterhvert.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Magnus Hansen

Sitat fra: nix på fredag 14. september 2018, klokken 19:07
Hva om bompengene blir så høye at svært få tar seg råd til å kjøre på veien? Hvem skal da betale?

Smertegrensen må jo gå et sted?

Med ny E18 vestfra mot Oslo får vi testet ut dette. Med 250kr (!) dagen så er det jo åpenbart at folk vil tilpasse seg. Kjører man hver dag, MÅ man jo bare kjøpe seg elbil. Den betaler seg selv. Med en grense på at elbil skal betale maks 50% av bensinbil, vil det bare føre til ytterlige økning av takstene for alle for at gjennomsnittsomsetningen gir nok penger i kassa. Og jo dyrere det blir, jo færre kjører. Og jo færre som kjører, jo dyrere må bompengene bli. Blir en ond sirkel. Jeg tror finansieringen av denne veien ender opp i store problemer.



https://www.nrk.no/ostlandssendingen/inntil-90-kroner-hver-vei-pa-ny-e18-1.13576694

Kårepåsporet

Sitat fra: Rollep på lørdag 15. september 2018, klokken 19:29
Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 14. september 2018, klokken 16:41Bor selv på landsbygda, hadde vært supert med innføring av bompenger.
Ja, det var jo litt av en bombe ;D

Men du kan ta det helt med ro, det popper opp flere og flere bomstasjoner også ute på landsbygda, så du vil nok få "gleden" av å betale bompenger du også etterhvert.

Slapp av, jeg reiser inn til byen og rundt i distriktet, hver dag. Sorry å måtte skuffe deg.

Løve

Sitat fra: Burger på torsdag 13. september 2018, klokken 17:29
Jeg ville ha hatt 40.000.- i bompengeutgifter for jobbpendling med fossilbil, og til nyttår så tror jeg at jeg vil få 20.000.-

Jeg har noen valg

  • Sutre
  • Ha råd til det
  • Ta meg råd til det ved å stramme inn
  • Flytte
  • Bytte jobb
  • Begynne å ta kollektivtransport
  • Samkjøring

Jeg kommer til å se på økonomien nærmere nyåret, men det blir nok en kombinasjon av 2, 3 og 7, samt overvåke tilbudet til 6 for å se om det kan ta mindre enn 1 time hver vei. Heldigvis så tror jeg at det blir kun alternativ 2 og 7 siden vi alltid har sørget for å bruke mindre penger enn vi tjener. Med ektefelle som går fra engasjement til engasjement med varierende stillingsprosent (lektor) og av og til noen ubehaglig utvidet ferier, så har det vist seg å være en bra strategi.

Ved å flytte så langt ut fra Trondheim hvor jeg jobber så har vi fått råd til ett hus som jeg tipper koster over 5 millioner mer i Trondheim, om det er mulig å få. Det er 100.000 spart i året ved 2% rente.

Grunnen til at jeg tar med 4 og 5 er at jeg er kjapp til realitetsorientering, selv om det krever uønsket endring. Endres vår økonomi så er alternativene 4,5,6 og/eller 7 alltid reelle. Men alternativ 1 er aldri en opsjon, fordi det skaper ikke noen endring på situasjonen, og da er det ikke bare verdiløst, men skusler bort tid jeg kunne ha brukt til å kommet meg vekk fra en tapssituasjon. Skal jeg demonstrere så er ikke bompenger viktig nok.

Så å aktivt kjempe mot bompenger er å sutre? Jøje, er bare sutrete folk i alle organisasjoner da...

arthur

Jsa, man kan vel på et vis si at i alle interesseorganiosasjoner så er det sutrere. Ligger liksom litt i sakens natur det. En organisasjon som jobber mot bompenger jobber vel først og fremst mot at deres medlemmer skal betale så mye som de gjør, men har sjelden gode forslag mht hvem som da skal betale i stedet for dem.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

PNR1A

Sitat fra: arthur på søndag 16. september 2018, klokken 12:24
Jsa, man kan vel på et vis si at i alle interesseorganiosasjoner så er det sutrere. Ligger liksom litt i sakens natur det. En organisasjon som jobber mot bompenger jobber vel først og fremst mot at deres medlemmer skal betale så mye som de gjør, men har sjelden gode forslag mht hvem som da skal betale i stedet for dem.

Foreslår du at alle som ikke har nok penger til å betale bom, tar  barn(a) til aktiviteter tvers Oslo med T bane? Sen på kveld i -10C? Har du prøvd selv? Hvis ja, likte du å bytte fra T bane til buss og bruke 1 time eller mer på noe som tat 15-20 minutter med bil. Ser at du notert i Tesla forumer at eiere er vanlige folka med vanlig lønn. Regner med at du også lagt merke til folka med 15 år gamle Corolla e.l. også. Skal slike foreldre utdeles en PlayStation av byrådet som kompensasjon, slik at barna ha noe å gjøre siden foreldre kommer ikke til å ha penger til å betale bomsats?
Nissan Leaf Nordic 30kWh

arthur

Sitat fra: PNR1A på søndag 16. september 2018, klokken 12:39
Sitat fra: arthur på søndag 16. september 2018, klokken 12:24
Jsa, man kan vel på et vis si at i alle interesseorganiosasjoner så er det sutrere. Ligger liksom litt i sakens natur det. En organisasjon som jobber mot bompenger jobber vel først og fremst mot at deres medlemmer skal betale så mye som de gjør, men har sjelden gode forslag mht hvem som da skal betale i stedet for dem.
Foreslår du at alle som ikke har nok penger til å betale bom, tar  barn(a) til aktiviteter tvers Oslo med T bane?

Familier med barn som bor på en side av byen og har barn med på mange aktiviteter på den andre siden av byen og derfor må kjøre/hente disse er trolig ikke i gruppen som trenger å søke sosialhjelp eller indirekte subsidier som da må betales av andre, spesielt de som ikke kjører gjennom bomringen da de enten ikke har bil eller velger å benytte offentlig kommunikasjon.
Må bare nok en gang minne om at kostnadene ved å bygge/vedlikeholde veier ikke blir borte ved å fjerne, eller redusere, avgiften for å passere disse bommene!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

I Stavanger samarbeider håndballklubbene i Randaberg, Sola, Sandnes Hundvåg og Stavanger.

Ene treneren kunne fortelle at 2 av disse lagene nå har meldt seg ut av ordningen forde de f.o.m 1 oktober ikke får nok foreldre til å frakte ungene til kamp innenfor de nye bomringene.

Blir interresant å følge med hva disse ungene skal bruke energien sin til i stedet.....

Ellers kommenterte jeg nylig en artikkel om garasjer rundt i Norge med følgende kommentar:

Kjekk innsikt i en viktig men døende kultur. Det gir en egen tilfredsstillelse å ha fikset noe. Å gi en gjenstand, det være seg et kjøretøy eller egentlig hva som helst et nytt liv gir mening med livet. Det sosiale når en nabo, venn eller egne eller andres unger stikker innom og en kan sende dem avgårde med en reparert moped, etc. er uvurderlig.

Har selv hatt MC og bil som hobby fra jeg var 14, og kjøretøyene har tatt meg rundt Norge og Europa til likesinnede, til fabrikker og rally. Hver helg var det MC treff rundt om i hele Norge. Vennskapsbånd ble knyttet, og kompetanse bygget. Gode og uerstattelige minner, som på TT race i Assen Holland der ungene gav oss high five når vi kjørte inn i byen. Der en gjeng tyskere hadde plassert en V8 motor oppå pickup planet på en Golf pickup og kjørte denne gjennom byen mens gutta satt på planet og drakk øl og ruset V8 motoren og skapte stemning.

Når en ser at biler jeg har eid og brukt som bruksbiler, i dag verdsettes til mange hundre tusen tenker jeg hvor heldig jeg har vært som har kunnet kjøre en 1963 Triump Spitfire ombygget med rekkesekser rundt i Norge, Fiat 124 sport spider ombygget med høykompresjonstempler hentet ut av en 1600 Lancia på Knoksen, og etterpå kjørt på tur gjennom Europa, Marcus GT med trimma Volvoi B30 motor som ble brukt da jeg traff kona, og som vi kjørte på Nurburgring, Porsche 944 og 911 på Autobahn mens jeg pendlet mellom Norge-Tyskland og Polen. Lancia Delta Integrale som ble kjøpt i Venezia, og tilbakeført til original stand. . etc etc.

Desverre døde mye av gleden med dette når bommene begynte å gjøre sine inntog. Lanciaen tapte mot en Audi A3 som kostet 1/3 å kjøre, og som tapte mot en Peugeot 106 electric når bommelommene begynte å dukke opp.

En ting er å fylle tanken og kjøre en tur over høg Jæren, men når en blir robbet for en 10er her og der og etterhvert helt andre summer dør mye av gleden.

På vei til Roskildefestivalen tenkte jeg det var rart å kjenne friheten igjen. Ingen bommer, og de flotteste veiene. Nesten som en tung bør forsvant.

Nå planlegges elbilrally i Østerrike. Igjen en tur som kan tilskrives den yrende interessen for teknikken som ligger i kjøretøy. Som startet med en Puch M50 kjøpt sammen med 2 barndomsvenner og kjøpt ut fra dem uken etter. På merittlisten står nærmere 100 MC og 100 biler. Har sluttet å telle. Men bl.a Austin Allegro ombygget med Austin Maxi motor er der, samme er en City-el 3 hjuler som fikk NiCd battericeller fra Pivco bilene brukt på Lillehammer OL i 1994.

Pleier å skryte på meg å ha 2 hjuler, 3 hjuler, 4 hjuler, bak, framme og 4 hjuls drevne, bensin, diesel og el.

I garasjen og rundt om har jeg diverse prosjekter. Bl.a en Fiat X1/9 som skal bygges opp med Think teknikk og batteri fra en Renault Zoe. Ulovlig å gjøre i Norge i dag, men det finnes veier om byråkratiet. Gode venner i utlandet vil få bilen godkjent der, for så å re importere den og få Norsk godkjennings stempel.

Selv noe så logisk og kurrant som å holde liv i en evighets maskin som den originale Norske Think A266 er problematisk. De som laget den gjorde mye rett, men bommet på  noen parameter på batteriet. Av like over 1000 slike biler er det kanskje noen hundre igjen. Hadde vi kunnet bytte batteri i disse ville de kjørt i hundre år. I stedet er batterikjemibytte underlagt regler så uoversiktelige at kun en håndfull personer orker prøve seg. Vi andre kan bare håpe at byråkratiet ikke tar livet av den kulturen som har vært rundt i det ganske land i garasjer og løer. Som har inspirert ungdom som senere har blitt ingeniører og oljearbeidere.

Alternativet er skremmende for oss med olje under fingrene. Shopping og kaffebarer, ex on the beach programmer på TV. Bom, og veiprising.

Blir deprimert bare på tanken, og må nok brygge meg en kopp the, og gå ned i garasjen og fikse noe.

P.S. Om noen har lyst å få et innblikk i hva dette kan dreie seg om søk opp "project Binky" på U-tube og se en nesten uvirkelig oppbygging av en gammel mini Morris.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Sitat fra: elektrolux på søndag 16. september 2018, klokken 13:12
Blir interresant å følge med hva disse ungene skal bruke energien sin til i stedet.....

Det som er litt underlig er at i tdiligere generasjoner så var barn og ungdom langt mere fysisk aktive enda de hverken ble kjørt, eller hentet, til all verdens aktiviteter. Kanskje på tide at man setter seg litt tilbake og tenker over hva vi egentlig driver med i vårt samfunn?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

PNR1A



Sitat fra: arthur på søndag 16. september 2018, klokken 12:55
Sitat fra: PNR1A på søndag 16. september 2018, klokken 12:39
Sitat fra: arthur på søndag 16. september 2018, klokken 12:24
Jsa, man kan vel på et vis si at i alle interesseorganiosasjoner så er det sutrere. Ligger liksom litt i sakens natur det. En organisasjon som jobber mot bompenger jobber vel først og fremst mot at deres medlemmer skal betale så mye som de gjør, men har sjelden gode forslag mht hvem som da skal betale i stedet for dem.
Foreslår du at alle som ikke har nok penger til å betale bom, tar  barn(a) til aktiviteter tvers Oslo med T bane?

Familier med barn som bor på en side av byen og har barn med på mange aktiviteter på den andre siden av byen og derfor må kjøre/hente disse er trolig ikke i gruppen som trenger å søke sosialhjelp eller indirekte subsidier som da må betales av andre, spesielt de som ikke kjører gjennom bomringen da de enten ikke har bil eller velger å benytte offentlig kommunikasjon.
Må bare nok en gang minne om at kostnadene ved å bygge/vedlikeholde veier ikke blir borte ved å fjerne, eller redusere, avgiften for å passere disse bommene!

Hvem sa at disse jeg nevnte er i gruppe som trenger sosialhjelp? Ser ut som du fortsatt tror på "vanlig mennesker med vanlig lønn" mantra. Det der er ingen argument, kun personlig oppfatning av egen økonomi. Vanlig lønn = snittlønn eller ca. 800K? Vedr. å ikke kjøre gjennom ring, prøv å komme til Sognsvann eller Ekeberg uten å passere bom. Stemmer, man kan velge kollektiv. Passer ikke til alle og hver gang. Og det vet du sikkert, men...vanlig mennesker med ...

Sent from my BTV-DL09 using Tapatalk

Nissan Leaf Nordic 30kWh

arthur

For familier med barn som trenger å kjøre disse på diverse aktiviteter så er nok en samlet familieinntekt på 800.000 ganske så vanlig i Oslo, ja. I alle fall så er det det i følge SSB.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA