Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Snart bompengar också för elbilar, vad tycker Du om det?

Startet av engolf, søndag 02. september 2018, klokken 20:23

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: arthur på mandag 10. september 2018, klokken 16:07
Du gjør et personlig valg, flytter ut av byen, for det gir deg høyere livsglede og forventer at i tillegg til at du da trolig har en større og langt billigere bolig enn der din arbeidsplass er så skal du i tillegg slippe å bidra til fellesskapets behov for mere vei siden du benytter mere vei? Javel.

De som bor i byen gjør også et personlig valg og forventer at bilistene som pendler inn skal dekke billig kollektivtransport for de som bor i byen slik at de som bor i byen skal kunne dekke høye lånekostnader på boliger og sitte igjen med størst mulig gevinst ved salg - er det slik du tenker? En annen her skrev om 45 minutter pendling med offentlig transport i byen - for mange av oss som bor utenfor byen kan jo bare drømme om slike reisetider. Min reisevei tar minimum 2 timer pr. dag - mot helgene da folk i byene skal opp til sine hytter tar der det gjerne fort 3-4 timer. Jeg og mange med meg tar
ikke denne reiseveien for moro skyld. Selvkost prinsippet for vei er jo for lengst forlatt. Offentlig tjenester for de
som bor utenfor de store byene bygges gradvis ned samtidig som det dukker opp bomveier overalt - ikke bare inn mot de store byene. Jeg blir ofte møtt med argumenter fra de som bor i byene at det er så dyrt å bo der. Men at de samtidig har hatt en eventyrlig verdistigning på sine boliger glemmes fort. Og eiendomsskatt - hva er den for boligen de har i byen? Min erfaring er at den faktisk er vesentlig lavere i storbyen enn på bygda.
For 200m2 på bygda uten bussforbindelser må en gjerne ut med 10-25.000 kr årlig i eiendomsskatt - så kommer andre kommunale avgifter på toppen av dette igjen og de satsene er som regel mye høyere enn i byen. Og så skal det hele toppes med bompenger på opp til 30-40.000 kroner i året...
Og alt dette før andre løpende driftskostnader og verdifall for å holde bil tilkommer. Det er mange kostnader en slipper ved å bo i byen....
Vi gjør alle forskjellige valg og jeg skal ikke være noen dommer overfor de valgene som gjøres, men bompenger er ikke en nødvendighet for å holde byen ren og fri for forrurensende og støyende trafikk. Det er bare å definere områder i byen satt av til å bo på samme måte som en regulerer arealer til boligområder på landsbygda. Så kan en definere at det skal være forbud mot biler i byen der folk bor og nullutslipssoner andre steder. Og der folk skal jobbe trenger ikke å være vegg i vegg med bosted - en sykkelavstand burde være akseptabelt for alle parter. Så kan de som bor i byen sykle til jobb, og vi andre som bor milevils unna kan kan komme pendlende inn med nullutslippsbiler.

cra

Sitat fra: arthur på mandag 10. september 2018, klokken 16:07
forventer at i tillegg til at du da trolig har en større og langt billigere bolig enn der din arbeidsplass er så skal du i tillegg slippe å bidra til fellesskapets behov for mere vei siden du benytter mere vei? Javel.

Det er vel de som klumper seg sammen i byer som gjør at vi trenger mer veier? Det er ikke småtteri av produkter som må fraktes inn til byene for at de som bor der skal ha melk og brød til frokost og kjøtt og fisk til middag. I de store billige husene ute på landet kan vi bare bytte til oss denslags over gjerdet mot naboen.  ;D  Da er det ufint at de som kluper seg sammen forlanger at vi skal betale så dyrt for å få levert og solgt varene våre til dem!  ;D

(Ja, jeg troller kanskje litt nå, men det er jo et snev av sannhet i det også, eller hur?)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jlan

Jada, mye sant i det, men det er altså veldig politisk korrekt med fortetting og konsentrerte urbane områder. Selv om det ikke lønner seg, hverken for private eller det offentlige. Statistikken viser at mellomstore steder som Førde, Røyken, Mandal, Bærum og Sola kommer best ut.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

arthur

Sitat fra: cra på tirsdag 11. september 2018, klokken 10:45
Sitat fra: arthur på mandag 10. september 2018, klokken 16:07
forventer at i tillegg til at du da trolig har en større og langt billigere bolig enn der din arbeidsplass er så skal du i tillegg slippe å bidra til fellesskapets behov for mere vei siden du benytter mere vei? Javel.

I de store billige husene ute på landet kan vi bare bytte til oss denslags over gjerdet mot naboen.

Ja for all del, det er vel nesten ingenting dere ikke kan bytte til dere med naboen vil jeg tro.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

engolf

Läser nu dagligen om protestaktioner mot bompengar rumt om i landet. Folk verkar förstå nu att det inte längre kan forstsätta så här.

arthur

Enig, send hele regningen til de som ikke bruker bilen og la oss bilister få være i fred!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

cra

Sitat fra: arthur på onsdag 12. september 2018, klokken 15:51
Enig, send hele regningen til de som ikke bruker bilen og la oss bilister få være i fred!

La alle som har nytte av veien være med og betale, ikke bare de som tilfeldigvis har nytte av den på ett spesifikt vis.

NRK-lisensen er på samme måte; hvorfor skal de som som (har blitt tatt i å) eier TV-apparat betale for alle radiosendingene som andre hører på? Innholdet på nett? De har jo alle nytte av NRK, men det er bare de som har muligheten for å se TV-sendingene som må betale. Atpåtil uavhengig om de faktisk ser NRK eller ikke.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

arthur

Ja, det ville jo ha vært ille om man måtte betale i forhold til bruk, ser den! La alle betale like mye uansett bruk enten det gjelder veier, vann og strøm. Alle burde jo også betale like mange kroner i skatt uavhengig av inntekt og/eller formue siden man jo ikke blir mere syk om man tjener mye enn om man tjener lite og alle har jo like stor glede av helsevesenet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Gardin

Hva er poenget med denne latterliggjøringen av folk som har en annen mening om bompenger?

Selv etter innføringen av en liten bompengesats for elbiler vil vi betale forsvinnende lite i bompenger. Det argumenteres med at det er bedre å finansiere veiene over skatteseddelen slik at folk i større grad betaler etter evne. Elbilister tjener i gjennomsnitt ganske bra og vil dermed bidra mye mer til veifinansieringen dersom vi slutter med bompenger. Det er på ingen måte egoisme som ligger bak når elbilister ønsker at vi slutter med bompenger for alle.

Kårepåsporet

Sitat fra: Gardin på onsdag 12. september 2018, klokken 18:03
Hva er poenget med denne latterliggjøringen av folk som har en annen mening om bompenger?

Selv etter innføringen av en liten bompengesats for elbiler vil vi betale forsvinnende lite i bompenger. Det argumenteres med at det er bedre å finansiere veiene over skatteseddelen slik at folk i større grad betaler etter evne. Elbilister tjener i gjennomsnitt ganske bra og vil dermed bidra mye mer til veifinansieringen dersom vi slutter med bompenger. Det er på ingen måte egoisme som ligger bak når elbilister ønsker at vi slutter med bompenger for alle.


arthur

Sitat fra: Gardin på onsdag 12. september 2018, klokken 18:03
Hva er poenget med denne latterliggjøringen av folk som har en annen mening om bompenger?

Nå er det opp til den enkelte å mene om deres argumenter er, eller oppfattes, som latterlige, eller ikke. Føler man seg truffet så kan det være en grunn til det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Kårepåsporet

Sitat fra: nix på onsdag 12. september 2018, klokken 20:22
Sitat fra: Gardin på onsdag 12. september 2018, klokken 18:03
Elbilister tjener i gjennomsnitt ganske bra
Interessant, finnes det dokumentasjon på det?

Forsvinnende lite bompenger i forhold til hvilken inntekt? 1 million? 2 millioner?

Forsvinnende lite i forhold til vestlendinger som betaler flere tusen i måneden for å pendle med bil på ferje? Ferja er veien.

Gardin

Sitat fra: nix på onsdag 12. september 2018, klokken 20:22
Sitat fra: Gardin på onsdag 12. september 2018, klokken 18:03
Elbilister tjener i gjennomsnitt ganske bra
Interessant, finnes det dokumentasjon på det?

Forsvinnende lite bompenger i forhold til hvilken inntekt? 1 million? 2 millioner?
De fleste elbileiere har kjøpt ny eller nesten ny bil. Det har ikke folk som tjener dårlig råd til. Og ja, det finnes statistikk:
https://elbil.no/embetsverket-svarer-om-elbilisters-lonn/

I Oslobomringen utenom rushtidene skal elbiler betale 5 kr fra neste år, mens bensinbiler skal betale 20. De fleste andre bomringer vil fortsatt være gratis for elbiler. Altså bidrar elbilister bare med en liten del av bompengeinntektene. Vi kommer ikke unna at det er våre fossile venner som betaler mesteparten uansett.

arthur

Faktagrunnlaget er for inntekt i 2012 og da var det vel ikke så mange elbiler her i landet hvilket vel betyr at grunnlaget er tynt, meget tynt. Alle elbilene var vel også helt nye så man skulle kanskje sammenligne med kjøpere av nye biler generelt enten de var elbiler eller bensin/dieselbiler?
Har ellers notert at i tråder om Tesla så påpekes det av eiere av disse at de er helt vanlige mennesker med helt vanlige inntekter.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Gardin

Helt vanlige mennesker med helt vanlige inntekter tjener ganske bra og betaler ganske mye inntektsskatt i Norge.

Det finnes ikke noe elbilfradrag som gjør at vi slipper unna med å betale godt under halvparten av det fossilibilister betaler i inntektsskatt. Det er heller ingenting som tyder på at elbilister generelt tjener mindre enn normalen og dermed får en lavere sats for inntektsskatten.  Snarere tvert imot viser statistikk fra noen få år tilbake at elbilister i snitt tjener noe mer enn gjennomsnittet og dermed betaler mer inntektsskatt enn gjennomsnittet.

Når det velges å hente inn veifinansiering gjennom bompenger har derimot elbilister svært gunstige ordninger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA