Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Snart bompengar också för elbilar, vad tycker Du om det?

Startet av engolf, søndag 02. september 2018, klokken 20:23

« forrige - neste »

xyzzy

Sitat fra: cra på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 10:02
Det ironiske er at de som roper høyest av disse antakelig også er de samme som har ropt på mer bompenger hver gang det kommer farm at elbiler kjører gratis.  ::)

Ikke nødvendigvis ulogisk om man ser på bompenger som en totalsum som skal betales - om flere betaler, blir det mindre på hver enkelt. Eller når man bruker trafikkregulering som grunn - en elbil tar også plass køen.

Argumentene for rabatt/fritak er bedre lokalmiljø og at man fremmer overgangen til transport uten utslipp.

xyzzy

Sitat fra: Burger på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 12:44
Vil man sørge for at bomringen ikke rammer de fattigste så hardt som noen påstår, så kan man heller ta tak i at forskjellene på fattig og rik øker også i Norge. Hvordan man skal stoppet/snudd det er jeg veldig usikker på hvordan man skal få til, så lenge de som stemmer på partier som er for mer skattelette til rike lar seg distrahere av ordet sjokk, som "bomsjokk, tollsjokk, skattesjokk, avgiftsjokk, innvandringssjokk, gjengsjokk, sukkersjokk". Hjelper ikke at media fremstiller Stordalen som en helt mens han raserte arbeidsdagen til vaskerne på hotellene sine fordi man måtte spare samtidig som han stod på generalforsamling og skrøt av det største overskuddet noensinne.

Jeg har i de siste årene fått totalt omtrent 4-5000 ish i skattelette i året, noe jeg ikke trenger eller ba om. For min økonomi som har rom for fleksibilitet, så betyr det at bilene mine blir betalt ned to-tre måneder tidligere. For de som lever rundt fattigdomsgrensa, så betyr kutta som er gjort for å finansiere dette mye mer.


Skatt er et nødvendig onde - at man har klart å la folk få beholde mer av sine egne penger, samtidig som man har fått redusert helsekøene (inkludert rus og psykiatri), satset skikkelig på utdanning og gjort tidenes løft inn transport (vei og kollektiv) er jo kjempebra og fortjener en stor tommel opp! Beste regjering siden Willoch.

Når det gjelder påstandene om økte ulikheter er mange av påstandene knust av fakta her.

I tillegg vet vi at tallene overdriver forskjellene fordi de ikke tar med verdien av tjenester (skole, helse, barnehage, mm).

Mrpositive

Sitat fra: Burger på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 13:30
Desverre så blir det vel ikke før 1/1 2020 for oss rundt Trondheim :-(
har dette blitt bekreftet? Har du link/kilde?

Burger

Svjv så vil ingen politikere snakke om det, men kroppspråk og ordlegging når man prater med ansatte tilsier 1 januar 2020.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

LFC

Jeg kommer sannsynligvis til å avbestille min Hyundai Kona.
Betaler ikke nærmere 400.000 for en batteribil hvis ikke den har noen fordeler økonomisk.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Osloensis

Sitat fra: LFC på torsdag 15. november 2018, klokken 07:00
Jeg kommer sannsynligvis til å avbestille min Hyundai Kona.
Betaler ikke nærmere 400.000 for en batteribil hvis ikke den har noen fordeler økonomisk.
Her tror jeg du lurer deg selv. Om vi kun snakker om økonomiske fordeler for brukeren:
Lavere drivstoffkostnader.
Maks 50% pris gjennom alle bommer, på ferjer osv.
Gratis parkering mange steder.
Lavere vedlikeholdskostnader.
Ingen årsavgift (enn så lenge)

Det er nok av andre grunner enn de økonomiske til å velge elbil, men de økonomiske finnes også, og vil nok være der i overskuelig fremtid.

Om alternativet ditt er en brukt fossilbil til 100.000 kroner, kan det godt være at Konaen ikke bil lønne seg økonomisk. På samme måte som at en ny fossilbil til 300.000 ikke bil lønne seg økonomisk i forhold til bruktbilen. Men om valgene står mellom de to nybilene, er Konaen utvilsomt det økonomisk lønnsomme valget om du bor i et område med bommer.


Sent from my HTC U11 using Tapatalk

Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

LFC

Men hvis lønnsomheten ikke blir verd å kjøre batteribil så kan man heller kjøpe en fossilbil med mer kjøreglede.
Man må selvsagt ha litt bilinteresse for å ta et slikt valg.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

kodalse

Sitat fra: LFC på torsdag 15. november 2018, klokken 14:21
Men hvis lønnsomheten ikke blir verd å kjøre batteribil så kan man heller kjøpe en fossilbil med mer kjøreglede.
Man må selvsagt ha litt bilinteresse for å ta et slikt valg.
Uten tvil!

Det er jo fortsatt hesteinteresserte personer rundt omkring i verden også, selv om hest knapt nok har vært brukt i transportøyemed siden 2. verdenskrig.

Det vil vel etter hvert bli tillatt å videreutvikle den klassiske bilinteressen på lukkede baner hvor overlegne elbiler ikke kan ødelegge for interessen.  ;)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Øyvind.h

Selv ved lik TCO ville jeg helt klart valgt elbil som familiebil. Fossilbilene er for trege og daffe i responsen og har for mange ulemper. Det er ikke verd å gå tilbake til det selv om de er raskere på turer over 40 mil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

LFC

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. november 2018, klokken 15:32
Selv ved lik TCO ville jeg helt klart valgt elbil som familiebil. Fossilbilene er for trege og daffe i responsen og har for mange ulemper. Det er ikke verd å gå tilbake til det selv om de er raskere på turer over 40 mil.

Har man råd til Tesla X så stiller saken seg litt annerledes.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Osloensis

Sitat fra: LFC på lørdag 17. november 2018, klokken 11:11
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. november 2018, klokken 15:32
Selv ved lik TCO ville jeg helt klart valgt elbil som familiebil. Fossilbilene er for trege og daffe i responsen og har for mange ulemper. Det er ikke verd å gå tilbake til det selv om de er raskere på turer over 40 mil.

Har man råd til Tesla X så stiller saken seg litt annerledes.
selv min kassebil med 24 kW batteri er mye sprekere i byen enn bensin-og dieselbilene jeg har kjørt (kjører jevnlig leiebiler fra utleiefirmaer i klassene C-E). Jeg er vanligvis den første over lyskrysset når det skifter til grønt, kommer meg lettere inn i rundkjøringer osv enn med en typisk bensinbil.


Sent from my HTC U11 using Tapatalk

Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Løve

Det viktigste er at vi alle kjemper for ingen bompenger for noen. Et samfunn uten veier er et samfunn som ikke fungerer. Staten må ta ansvar og bygge felles og nødvendig infrastruktur for alle, og betale for alt via skatteseddelen.

elektrolux

Det var en som summerte dette meget bra:

"Hva er vitsen med å bygge veier vi ikke har råd til å kjøre på?"
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

xyzzy

Sitat fra: Løve på lørdag 17. november 2018, klokken 21:02
Det viktigste er at vi alle kjemper for ingen bompenger for noen. Et samfunn uten veier er et samfunn som ikke fungerer. Staten må ta ansvar og bygge felles og nødvendig infrastruktur for alle, og betale for alt via skatteseddelen.

Ingen bompenger noe sted er hverken realistisk eller ønskelig. Rundt Oslo, f.eks., bør bompengeprisen være såpass at man kan kjøre i grei hastighet snarere enn å bruke 3 ganger så lang tid i kø. Jeg kjører stort sett ikke til jobb, men de gangene jeg må er det bedre med 50-100 kroner i bompenger og ingen kø enn 1.5 time i stille/saktegående kø.


OhmPaPa

Sitat fra: xyzzy på mandag 19. november 2018, klokken 14:50
Ingen bompenger noe sted er hverken realistisk eller ønskelig. Rundt Oslo, f.eks., bør bompengeprisen være såpass at man kan kjøre i grei hastighet snarere enn å bruke 3 ganger så lang tid i kø. Jeg kjører stort sett ikke til jobb, men de gangene jeg må er det bedre med 50-100 kroner i bompenger og ingen kø enn 1.5 time i stille/saktegående kø.

Siden jeg ikke bor i Oslo er det frustrerende å betale dyrt for å tvinges gjennom byen når jeg fx. skal kjøre fra Kristiansand til Eidsvoll. Eller fra Eidsvoll til Strömstad. Men enda mere frustrerende er det å betale dyrt for å bli solid heftet pga rush-kaos.

Hvorfor bygger ikke man omkjøringsveier så vi som ikke har ærende i Oslo kan kjøre rundt? Høres ut som win-win mener jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA